Allergisk mot penicillin!
Hej alla på Hälsa i fokus. Jag har precis hittat hit och har några frågor som jag hoppas någon kanske kan hjälpa mig med eller guida mig till någon bra sida eller liknande.
För ca 1 år sedan så fick jag lunginflammation och fick penicillin (Kåvepenin *stavningen*) Efter ca 2 dagar fick jag en allergisk reaktion (halsen svullnade igen, huvudet svullnade och jag fick utslag över hela kroppen). Vi åkte akut till sjukhuset och jag fick hjälp där. Läkaren konstaterade då att jag var allergisk mot penicillin. Hon sa även att jag inte får äta andra läkemedel som innehåller detta ämnet som bla finns i "vanlig" penicillin och även Treo. Jag var väldigt sjuk och trött när jag var på akuten, så jag kom inte ihåg vad hon sa att ämnet hette, utan det enda som fastnade var "inte äta Treo…" Någon som vet vad det är för ämne i medicin som jag måste undvika? Detta ämne skall också finnas i någon av dessa receptfria, vanliga värktabletter (Alvedon, Ipren osv) som man köper på apoteket?
Jag opererade bort en visdomstand i måndags och fick Ery-Max (istället för vanlig pencillin),Panocod som är smärtstillande tabletter och har även köpt Ipren. Nu har jag fått utslag sen några dagar tillbaka och jag undrar om det har med tabletterna att göra och i så fall vilken av dem… Kan jag bara lokalisera vilket ämne jag inte tål kan jag ju lusläsa innehållsförteckningarna innan jag köper tabletter nästa gång. Jag är lite orolig att jag köper fel värktabletter och om jag tex skall åka utomlands så vill jag veta exakt vad ämnet heter som jag inte tål.
Alla råd och tips är välkomna!
Gud jag har ingen aning, skulle nog ringa sjukvårdsrådgivningen och höra (det är ju ganska så vanligt)…

Märkeligt… *kliar sig i huvudet* Kollar man på www.fass.se på innehållsförteckningen så innehåller treo och kåvepenin ingenting som liknar varandra. Drageringen (gissar jag att det är) på kåvepenin och ipren har något som heter "povadon och magnesiumstearat" gemensamt. Alvedonet har också povadon… Men. Hm. Ja, ring sjukvårdsupplysningen! Alternativt gå in på apoteket och fråga dem! De är ju experter på mediciner och om inte annat hittar det nog vägar att hjälpa dig ta reda på det.
Berätta gärna om du får veta vad det var! Blir nyfiken!

du kan ju fråga på apoteket. Dom brukar ha koll på vad dom jobbar med. Eller testa sjukvårdsupplysningen
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

jag är själv allergisk mot acetyl salicylsyra, som finns i smärtstillande tabletter, samt emot penciliin och sulfa.
Det verkar vara rätt så vanligt.
Om detta ger dig huvudbry, så ta kontakt med sjukhuset som du uppsökte akut och be att dom kollar vad dom har antecknat i din journal. Så kan du få litet mer klarhet i vad det är som du bör avstå ifrån i framtiden.
Tack för era svar och funderingar!
#1 Tack för länken.
Idag har jag varit på Apoteket och fått svar på mina frågor.
Jag skall alltså kunna använda preparat som innehåller Paracetamol. Detta finns bla i Alvedon och Panodil.
Och som #4 skriver så skall man undvika att använda preparat som innehåller acetylsalicylsyra som bla finns i "vanlig" penicillin. Är man allergisk mot acetylsalicylsyra så skall man undvika att äta tex Treo och Ipren.
Jag förklarade också för henne om mina utslag. Hon tyckte iofs att jag skulle uppsöka läkare så de kunde kolla på dem. Och hon höll att med om att utslagen med all sannolikhet hade att göra med någon av medicinerna som jag ätit de två senaste veckorna. De smärtstillande tabletterna (Panocod) innehåller ju Paracetamol, så den borde det ju iallafall inte vara. Jag får väl avvakta och se om det lägger sig snart. Blir det inte värre så tror jag inte det är nån fara. 

hm, vet inte om jag har blandat ihop begrepp nu, men jag hade för mig att panocod, alvedon och panodil, innehöll kodein, och att det går bra för oss som är ACA-allergiska, får väl ta och kolla upp det igen, då. Om det inte är någon mer här som är kunnig i frågan?
#6 det kanske var jag som uttryckte mig lite otydligt..Jag menade att det inte borde vara Panocod (eftersom det innehåller Paracetamol) som jag har fått utslagen av. Utan möjligvis Ery-Max eller Ipren som jag också ätit.
Panodil innehåller paracetamol. Panocod innehåller paracetamol och kodein. Treo innehåller acetylsalicylsyra och Treo Comp samma fast med kodein.
Alla kodeinpreparat är receptbelagda då kodeinet har en vanebildande verkan.
Alvedon innehåller paracetamol. Preparat som Bamyl och Magnecyl innehåller acetylsalicylsyra.
Sedan finns det ibuprofen som jag tror är det verksamma ämnet i Ipren bl.a.
/Maria