Snabblunch
Förr köpte jag mycket färdigluncher och det gör jag väl till viss del fortfarande när jag jobbar, men när jag är ledig försöker jag göra eget. Det blir godare, nyttigare (oftast - i alla fall för min del) också sparar man lite pengar också.
Just nu är jag inne i lite "matig sallads"-period.
Sallader har fördelen att det går rätt snabbt att göra, och man kan variera olika salladssorter och likaså tillbehören.
En enkel sallad som dessutom är matig är att göra någon variant på "fransk potatissallad".
Jag brukar koka upp några potatisar. Väljer man mindre, eller delar dem i mindre bitar går det snabbare att koka upp dem.
Samtidigt slänger man på strimlade kycklingbitar, dela en filé i 6-7 bitar beroende på filéns storlek. Det gör att det går snabbt att steka upp kycklingen, 4-5 minuter brukar räcka. OBS: Kolla så att den är färdig! (för att slippa magsjuka)
Sedan tar man en eller flera sorters sallad, just nu blir det mycket romansallad och lite ruccola. Medan potatisen kokar så lägger man salladen i en skål, och jag brukar även tärna ner lite mogen avocado, gurka, tomat och ibland minimajs. Fetaost kan man lägga ner när man vill lyxa till det! Jag är svag i rödlök, tycker det är en god smaksättare så brukar hacka ner det också. Ibland grovhackat, ibland finhackat. Blir fin färg på det hela också. Pressa en halv citron över salladen, se framförallt till att "pricka" avocadon så försämras inte dess färg så mycket.
När potatisen och kycklingen är klar är det bara att vända ner det i salladen. Skall man ha med sig salladen dagen efter till jobb eller skola, och inte äta den direkt bör potatis och kyckling få svalna för sig, innan man blandar det i salladen.
Det är en matig sallad som man står sig bra på, kan ätas helt kall eller med potatis och kyckling varmt. Potatisen kan man såklart byta mot pasta, och istället för kyckling kan man tänka sig korv, lax, strimlad lövbiff eller vad man vill. Givetvis funkar den även som vegetarisk utan något kött!
Jag brukar hälla på lite dressing, blandar upp 1/4 vinäger och 3/4 olivolja och sedan i med lite goda örter/kryddor. Ibland gör jag det enkelt för mig och tar en Milda Mat Extra som sås/dressing.
Det låter som att det är rätt mycket att göra, men med lite snits på det hela så utan att stressa så har man en lunch klar på 15 minuter.
Har ni tips på annat man kan ha i, eller andra snabbluncher så får ni gärna tipsa om dem här!
Söker man inspiration så finns det mycket bra länkar på nätet, t.ex. Tasteline.se eller Matlust.Ifokus.se.
mvh Martin
Men fy på dig Martin.. :P Nu sitter jag här och är supersugen på minimajs.. ^^
Jättebra tips, speciellt för oss salladsälskare :) Tack! :)

jag brukar ha i lite bacon isalladen och fetaost, så får man i sig lite fett ochså för dom säger att det nu ska var a nyttigt med lite fett…
Jo, bacon är gott och går även att linda runt kycklingen om man vill det, ger en lite saftigare kyckling oftast.
Kokt färsk sparris är också väldigt gott att ha i salladen.
mvh Martin
Låter jättesmarrigt…
/Maria

tack för tipsen marnyman
Gud vad gott det låter! :)