Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmotion-och-rörelse
Läst 1450 ggr
[Pancakes]
0

Apelsin?

Lite onödig fråga kanske, men om jag drar ut på en jogging tur nu, kan jag ta en apelsin efter, sedan vänta några timmar innan jag äter mat? (som inte var så nyttig såg jag på spisen..)

Är 14 också, I must eat I guess.

[Quellii]
0

Jag brukar göra så, ta en frukt efter mina promenader. Men jag går oftast på kvällen så att jag har hunnit äta innan. Visst kan du väl göra så, men om det är bra för just dig vet jag inte, det måste du känna efter hur din kropp reagerar :)

NatthaBlom
0

Inom en kvart efter du tänat ska du ha haft i dig tex en banan+lite mjölk el alternativt en Gianomax. Och sedan ska du gärna ha riktig mat i dig inom 1.5h för att få bästa resultat av din träning:)

Åsa S
0

Jag tycker också att du ska äta något när du joggat klart en apelsin räcker nog inte långt. Fast det kanske beror på hur långt och snabbt man springer.

"I must eat I guess" låter lite negativt precis som jag måste äta trots att jag inte vill. Mat ska man kunna njuta av men som precis allt annat ska det avnjutas med måtta, det ska aldrig kännas som ett tvång att äta. Om maten som serveras hemma ofta inte känns nyttig och att det därför tar emot att äta, ta mera eget ansvar du är ju faktiskt 14år och inget småbarn. Kanske erbjuda dig att laga maten 1 vardag i veckan, det brukar uppskattas av föräldrar + samtidigt lär du dig laga div. maträtter. Du är ju snart vuxen och då är det faktiskt en fördel att kunna laga mat, man kan spara en massa pengar varje månad genom att inte köpa halvfabrikat eller helfabrikat.

Maja
0

En apelsin är vatten, vitaminer och socker. En banan är ett mycket bättre alternativ, där får du en mer "matigare" frukt och är bättre efter ett träningspass. Ät en halv eller en hel banan. :)