Fryslort!
Jag är en sån fryslort! Fryser jämt vår, vinter och höst, om jag inte är gravid eller ammar för då har jag underhudsfett som värmer
.
Vad kan man göra åt detta? Är inte så kul när det exv är fest och man ovanpå festblåsan bara vill dra på sig en unken gammal stickad kofta. Blir iskall om händerna och knottrig på armarna… trist.
Väger väl normalt, försöker gå ner lite i vikt efter sista bebisen och ligger väl på sisådär 2-3 kg över idealvikten. Väger ca 63 kg, 163 cm lång (om det är relevant..).
Nån som har tips och råd?
Igång med blodcirkulationen! :)
Motionera, få massage ^^
Ok, så håller blodcirkulationen i sig om jag motionerar varje dag menar du? Tänkte på det där om jag exv är på fest e.dyl och vill ha en kortärmad blus eller nåt och så håller jag på att frysa ihjäl och står och huttrar och är iskall om händerna.. jättetrist!
Förbättrar man alltså cirkulationen överlag om man motionerar mycket? Jag har bara möjlighet att typ gå promenad en gång/dag + att jag gör miniträningsschema morgon och nästan varje kväll. Kan jag då förvänta mig en förbättring i min cirkulation av det?
Ett tips för stunden om du fryser är att göra "pingvinen".
På en fest eller liknande kanske man kan gå in på toan och göra den, så slipper man få frågor om man druckit för mycket :o)
Ställ dig med armarna ner längs sidorna. Handflatorna in mot benen. Vinkla ut händerna så mycket som du kan, så att du har handflatan parallellt ner mot golvet och ovansidan av handen uppåt. Rör armarna snabbt upp och ner, det blir då i axelleden du jobbar så att säga. Det kan kännas konstigt (för att då inte prata om hur det kan se ut) men det får igång kroppen lite och framförallt, får ut blod i armar/händer/fingrar vilket gör lite att värmen stiger.
Försök även äta järnrik mat (spenat, broccoli och leverpastej har jag för mig det brukar tipsas om).
Anledningen till att man fryser och att man oftast börjar frysa fingrar/fötter först är en kroppslig fysisk reaktion. Kroppen "drar in blodet" så att det främst håller sig runt kroppens vitala organ. Detta är en av kroppens försvarsmekaniskmer som vi inte kan påverka om vi inte försöker höja kroppstemperaturen igen, t.ex. genom ovanstående övning.
mvh Martin
Och är du inte på fest utan hemma, så se till att ha varmt på dig om fötterna (t.ex. morgontoffler eller liknande). Huvud och fötter skall man hålla varmt, för att slippa frysa.
mvh Martin

#3, jag har haft smärta mellan skulderbladen i 22 års tid, detta är den första övningen, som känns som "skön" för mig. Det tar där mellan skulderbladen men på ett gott sätt. Tack för den.
Jag fryser jämt men det är för att jag är för smal. Det har dock blivit bättre för jag har gått upp ett par kg under hösten.
Vh lena

har du bra blodtryck? jag själv har haft väldigt lågt och frös då väldigt ofta.. kolla det, det finns ju tryckhöjande mediciner om det är myckt jobbigt.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Tackar för alla tips!
#3 Brukar ju faktiskt göra "pingvinen" när jag är ute, får testa på festtoaletten också
. Ska tänka på maten också!
#4 Ja, här hemma är raggsockorna mina bästa kompisar! Bor i gammalt hus dessutom med vedeldning inomhus. Koftor och raggsockor ett måste
.
#8 Låter dock mycket mysigt med vedeldat hus!
mvh Martin
Nej, mitt tryck ligger ok men ibland är det för högt. Det brukar vara när det blir för mycket för hjärnkontoret att hantera. Men tack för din omtanke
Mona22.
Vh Lena
#5 Det var så lite så, kul att kunna vara till hjälp!
mvh Martin
# 9. Jo visst är det mysigt ibland men när man kommer ner i köket på vintern och termometern inomhus visar på +14 grader, då kan man hålla sig för skratt kan jag lova! Vi har el-element också men vem har råd att dra på dem i ett gammalt välventilerat hus….
.
#12 Det är därför man skickar ner partnern en halvtimme innan man själv går upp :D
Vet att jag bodde i vedeldad villa för ett par år sedan hos en kompis i Dalarna under en vecka. Eldade på som sa*an innan man lade sig och när förste man vaknade på morgonen var uppgiften att skicka in mer ved i kaminen - sedan var man snabb på att slänga sig ner i sovsäcken igen :o)
mvh Martin
# 13 Jo, jag praktiserar det också
. Brukar vara maken som går upp och eldar igång här + släpper ut hästarna. Jag går i o f upp nästan lika tidigt så det är jag som håller igång brasan sen.
Nu är det rätt lugnt men när det blir riktigt kallt då får man elda nästan hela dagen. Brrr.

Så är det ibland för mig också. Fryser otroligt mycket & blir jättekall. Mindre kul om det är t.ex uteidrott i skolan, snö & minusgrader och läraren tvingar en att vara med. Vill helst krypa ner i sängen (med hela garderoben på mig, minst tre tjocktröjor) och mysa.
Jättejobbigt!
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Jag ar en frusen person tills jag började träna qigong, då fick jag plötsligt varma händer!

Vet tyvärr inte