Varför blir jag snurrig?
Jag måste alltid äta frukost för annars blir jag yr och mår illa. Jag har aldrig svimmat i hela mitt liv men ibland känns det som jag varit nära.
4 gånger i mitt liv har det varit värre än i vanliga fall. Då har blivit väldigt snurrig, 2 gånger värre än de andra 2.
Dock åt jag frukost efter att detta hänt och alla gånger har kommit när jag står och gör min frukost. Alltså i köket, med frukosten snart färdig att ätas.
2 av gångerna har jag blivit så yr och illamående att jag har varit tvungen att sätta mig ner och bara andas. Jag blir kallsvettig och lätt förvirrad, bortsett från att jag är yr och mår illa. Hemsk känsla! Av de runt omkring mig har jag fått veta att jag också blivit helt kritvit i ansiktet.
De andra 2 gångerna har det blivit helt vitt framför ögonen och jag har inte sett någonting alls. Jag har då också satt mig ner, kallsvettig, illamående, yr och förvirrad. Ser ingenting trots att ögonen är öppna och det har varit svårt att andas. Av de som varit i närheten har jag fått veta att jag tydligen här också blivit helt kritvit i ansiktet.
Detta har försvunnit sedan efter ca 5 minuter av koncentrerad andning och att jag lagt mig ner.
Alla dessa gånger har varit innan jag ätit frukost. Första gången var för ca 8 år sedan och sen dess har jag inte märkt av någonting förän för 1 år sedan. Det hände 1 gång förra året och 2 gånger detta år.
Vad kan det bero på? Är det blodsocker eller vad är det?
Varför blir det så? Finns det något man kan göra för att det inte ska hända igen?
Har många frågor som ni kanske märker :)
Någon som varit med om samma sak?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Det låter som en kombination av lågt blodtryck och lågt blodsocker.
Jag hade det så långa perioder av mitt ungdomsliv.
Numer pensionär i Nynäshamn
Ja som #1 säger så låter det som att du är lågblodtryckare och/eller har lågt blodsocker.
Min mamma har så och det kommer periodvis om hon slarvar med fasta mattider eller så. Hon har alltid med sig ett par sockerbitar i fickan om hon ska vara ute ett längre tag ifall hon skulle få sockerfall.
Bäst är ju om du går till läkaren och får det konstaterad, vad det än kan vara, för det kan verkligen inte vara bra. Man vet ju aldrig, du kanske svimmar och slår dig illa :/ Och överhuvudtaget är det bra att få reda på vad det är, eftersom du är rätt aktiv också så kanske det tillslut kan komma svimmperioder om du anstränger dig. Så prata med en läkare! :)
Försök äta något direkt när du går upp - en frukt kanske?
Så där händer för mej med. Om jag till exempel har ätit godis på kvällen och så på morrgon då vaknar jag av att jag mår illa och fryser och mår skit dåligt .Jag måste också äta på morrgonen annars får jag det .
Tack så jättemycket för era funderingar och tips och råd!! Min pappa har lågt blodtryck, är det ärfligt?
Min mamma däremot har högt och äter medicin för det.
Borde väl kanske gå till en läkare och få det bekräftat som du skriver alexandra, kanske vore bra!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
jag har varit med om det men jag har svimmat dessvärre! och de har hänt mig många gånger, men jag tror inte bara de har med blodsockret att göra, men de har säkert en stor roll i de hela att göra ialf : )
när jag svimmar som jag har gjort 100 ggr, nä men många ialf, det började efter att jag fick virus på hjärnhinnan. efter de så svimmar jag när det blir för varmt i ett rum eller att jag har stressat mycket : )
Är obehagligt när det blir snurrigt och man känner sig svimfärdig. Du kan ha frukt vid sängen som du äter innan du går upp eller lite nyponsoppa som du dricker. Ät sedan frukost så fort som möjligt och satsa på att äta mat som ger en stabil blodsockerkurva, exempelvis havregrynsgröt, 1 smörgås (mörkt bröd) och ät lite men ofta. Att äta var tredje timme är en bra regel och inga stora mångder utan lite men ofta för att hålla blodsockret stabilt. Undvik sötsaker.

jag blir också så ibland så jag brukar äta något direkt när jag går upp…men jag tycker nästan det låter lite som ångest med, jag har det ibland vilket gör det hela värre

Testa att ta en kopp fil (kanske Onaka) med kanel innan du går och lägger dig. Kanel påverkar blodsockret så att det inte svänger så fort - då kanske du har lite bättre "blodockerstatus" när du vaknar?