Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: sjukdom-ohälsa
Läst 2644 ggr
Werliin
0

Doktor-rädd och helsikes med nicklas

Ja, kan det bli värre? Man vet ju att får man probs med underlivet är det bäst att kolla upp det osv. Men har alltid varit oerhört doktorrädd. Alltså jag klarar fan inte av det, helt omöjligt, speciellt då det handlar om dom känsligare grejerna.

Nu är det så att jag är man, rätt ung och har haft urinvägsinfektion ett par gånger dom närmaste 3 månader. Körde med citronjuice och det verkade gå bort, tills nudå då jag vätt ner mig utan att ens känna mig pissnödig. Går inte att stoppa det helt enkelt. Så man är ju lite orolig.

Vill veta nå tips på vad man kan göra eller vad det kan vara för nåt. Menar, kan det vara livshotande får jag väl bita ihop och gå till sjukhuset. Men annars hade jag mest av allt sluppit det.

Om ni bara kunde berätta vad det kan bero på eller vad man kan göra åt det hade det varit super.

Werliin
0

Alltså hade det bara varit jobbig liten smärta eller nåt hade jag stått ut, men fan bara helt plötsligt pissa ner sig är inte så fint bland brudarna har jag hört

Werliin
0

Åh guud. Är så oerhört less. Hela dagen har varit en jobbig sörja alltså. Man blir tvingad att stå på en balettundervisning för att stödja och lägga upp PR-leéndet… P-böter, slut på min favorit whiskey och nu detta. Heh aa lite komiskt men gud. En sån dag man bara skulle vela knövla och kasta

Incognita
0

Är det en urinvägsinfektion du har så behövs det ju egentligen bara lite kiss i en burk för att kunna diagnostisera! För det de brukar göra på vårdcentralen är ju att skicka in personen på toaletten, de tar ett snabbprov/ev skickar ett rör till lab för analys för att kolla upp bakterieväxten.

Fixar du morgonurinen i en burk som du tar med dig till vårdcentralen så behövs egentligen inte så mycket mera av dig, förutom att du samlar mod och skakar hand med läkaren efter att ha kommit till din bokade tid :)

Grejen med obehandlade urinvägsinfektioner (UVI) är ju att det kan övergå från en "låg" till en "hög" UVI och då kan det bli farligt för dina njurar. Det är säkrast att ta den i tid. Annars kan du ofrivilligt bli tvungen att gå till farbror doktorn oftare än du anat.

Med andra ord. Ring vårdcentralen o bara förklara och be om en tid. Kissa första urinen på morgonen i en burk o lämna över till den som behöver den till provtagning. Skaka hand med doktorn och ät lite antibiotika en stund. Tror att det kommer att bra för dig.

*vink*/Petra

Werliin
0

tack petra!! Blir nog att göra så. Men hm, kanske ändå är smartast att gå in i deras toalett. Känns ganska kasst att slänga fram en termos med urin. Har ingen vettig burk :( Men tack som sagt, ska dit på måndag. Märker nu att infektionen är tillbaka, alltså det är som förut fast snäppet varre då

lightseeker
0

Men du, werliin, du skriver att det värsta är din oerhörda doktors-rädsla.

Om man har dylika problem, så kan man behöva träna, tex. genom kognitiv beteende-terapi.
Eller varför inte kontakta ett personligt ombud, i ditt närområde, som ev. kan följa med dig som stöd, på läkarbesöket.

Jag har alltid haft en oerhörd tandläkar-skräck.

Men genom att jag fick en tandläkare, som var väldigt inkännande och empatisk, så har det ändå funkat i alla år.

Jag  har tom. fått lov till att göra rotfyllning, utan bedövning, så rädd är jag för sprutor och det gick jättebra.

Min ena väninna hon får lustgas, vid varje tandläkarbesök.
Så lösningarna kan vara många.

Pröva med att ta med dig en kamrat kanske, som du känner dig trygg med. Som kan hjälpa dig med att tala om vad du behöver för läkaren, när känslorna blir för starka.

När jag skulle göra gastroskopi och fick panikångest, trots lugnande medel, då stod min väninna bakom min rygg och lade sina händer på mina axlar.

Jag hade ingen aning om att så pass litet, kunde kännas som ett oerhört stöd och få MIG såpass lugn. Så minns att på alla problem, så finns det en lösning. Vi vet kanske bara inte om ännu vilken den lösningen är, ännu.

Känn in nu, vad som skulle kännas tryggast och som en stor hjälp för just dig.

Incognita
0

Det där med urinen, varför det helst ska vara morgonurin, är för att det finns störst bakteriemängd och ger bäst värde i analysen då. Det brukar rekommenderas att man inte har gått på toaletten inom de närmaste timmarna (fyra har jag för mig) för att bakterierna inte ska vara för "utspädda". De behöver ju inte en hel termos direkt *lol* men gör som du tycker känns bäst.

Lycka till!

Werliin
0

Hehe ja tack för dom andra svaren också! Ja jag kan tänka mig dety #6, då det gör ondast när man kissar under UVI. Nja en hel termos kanske skulle vara lite överdrivet =)

#5 ja det är ju en fobi som allt annat- spindelfobi, klostofobi(stavning) os.v. detta är ju nåt man måste göra då o då, annars gåre åt pipan. Får försöka klura ut nåt, är ju lite finurlig på andra sett borde ju kunna fixa detta också.

Men ne nu har jag gjort bort mig alldelends för mycket här och ska nog in och skriva in ett nytt lösenord när jag blundar  :D Ni är skit grymma alla här på sidan, bara hjälper o hjälper. Vissa har jag sett endast hjälper och aldrig frågar om hjälp, men det måste ni också göra! Man måste ta in lite också när man ger, annars blir man för tunn tillslut! Kram på alla

lightseeker
0

#7, om DU känner dig tryggare med ett nytt lösenord här på sidan, så visst skall du skaffa dig det.

Men om du känner att du är bortgjord för att du har visat för mycket av dig själv och dina inre rädslor, så vill jag bara tillägga, att du, precis som alla oss andra här, är mänsklig.

Att börja sätta ord på och erkänna vem man är och hur man fungerar, med brister och tillgångar är vägen till att bli en helare människa.

DET är inte ett nederlag för dig, tvärtom.

Det kanske tom. är så att du skulle behöva något svagare lugnande inför dina läkarbesök.

Kom också ihåg att det finns fler sidor här på iFokus, där du kanske kan känna dig mer hemma.

Lycka till. L

Werliin
0

Ja, er går det då inte att slippa undan. hur man än gör så kommer ni där och fyller värme i kroppen. Kanske smörar lite väl mycket, men nu ÄR det så och nu ÄR jag fa*imig en smuitta onykter! hah sluta med att jag gick in i barskåpet och hitta mig en brännvin. Hade tänkt mig att dricka lite citron istället, men hade inget så tänkte att detta funakr också. Vi får la se.

Men ja jag kan förstå hur du menar med att man inte kan hjälpa sig själv innan man öppnar sig? Den ända jag är öppen mot det är mig själv, så har det alltid varit och det är så jag har klarat mig. Men som sagt, jag är ung jag vet inte så mycket. Slår nån på mig går jag hem och slår tillbaka på boxarkudden te.x :] men nu är det väl spriten som pratar, men även det är ju jag, ellerhur? 

Jo jag har länge varit på iFokus och kikat runt. Gillar och läsa, o gillar speciellt att läsa hur ni hjälper folk (som sagt) och det värmer (också sagt), men  tycker ni får lite för lite tillbaka (tror jag sa det med) så det är väl darför jag sitter och försöker övervälma her med kärlek. Jag gör iaf allt jag kan och det är ni värda. O herregud nu måste jag sluta innan fingrarna brinner, tror jag endast skrivit i en minut. Bara flöder på, skriver bara eftersom jag tänker. Så blire när jag har brainstorm och skriver noveller också :} kram!