Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1843 ggr
[Quellii]
2007-11-26 23:04
0

Kläder efter väder?

Jag kom och tänka på det förra veckan, det var kallt men ändå var det ett par yngre (11-12 år) flickor som gick utan mössa och öppet kring halsen.. Kanske dom inte tycker att det är snyggt, men vad dom ska få ont i öronen sen :S

Jag slarvar med mössa, har ingen som passar men då är jag istället noga med att ha en halsduk som når en bit upp mot öronen, och så låter jag håret ligga över x) Annars får jag jätteont i käkarna och i öronen..

Hur är det med er? Klär ni er efter väder? Om det är riktigt kallt, tar ni på er ordentligt? Eller om det är regnigt, regnställ? Använder ni mössa?

Går ni efter mottot "Kölden skrattar inte"? :) Det har jag nästan blivit hjärntvättad med från det jag var liten ^^

Martin
2007-11-27 02:15
0

Jag klär mig oftast så, kläder efter väder.

Inte så att jag använder regnställ direkt (blir i jobbet vid enstaka tillfällen) men använder å andra sidan oftast någon form av bra jacka som ändå är vattenavvisande/gore-tex liknande material.

Skall jag ut i skogen har jag alltid lite extrakläder med mig, för att kunna ta av/på mig om det slår om (nu pratar jag t.ex. fjällvandring eller längre vandringar, är det bara över en dag klär jag mig varmt och tar av mig om jag behöver).

I jobbet blir det ibland för lite kläder, men omöjligt att klä sig för man vet aldrig i vilka situationer man hamnar i. Gäller att lägga en bra basnivå och sedan lite extra att ta på sig om det behövs.  Långkallingarna åker troligen på redan i veckan trots att det är ett par plusgrader - men när vinden är som den varit idag är den hemsk om man tvingas vara ute.

LÄgger en hel del pengar på "rätt" kläder, dvs kvalitet. Det ger väldigt mycket med varma - men t.ex. kläder som andas - innerst så att även om man skulle bli mycket varm/svettig så blir man inte blöt (vilket i så fall medför nedkylning därefter.

mvh Martin

jn84
2007-11-28 11:53
0

När jag är i stallet klär jag mig definitivt efter väder. Termobrallor, rånarluva och hela fadderullan.

Men när jag ska jobba är jag inte lika duktig. Har visserligen tjock jacka, mössa, halsduk och vantar, men skulle gärna dra på ett par termobyxor också för att inte bli så kall om benen. Men där säger fåfängan stopp. Långkalsonger är väl ett alternativ, men det blir så himla varmt när man är inne då..

Mervi
2007-11-28 18:31
0

Jag klär mig efter vädret, är så frysen av mig så annat funkar inte.

Sotis
2007-11-30 15:33
0

När jag är på rast i skolan så har jag mössa,vantar,täckisar(osäker på stavning) och jacka:)

När jag är i stallet klär jag mig efter vädret^^

Karmatarerskanise
2007-11-30 17:09
0

Jag använder aldrig mössa. Men jag lider inte av det :)

Linda72
2007-12-04 17:26
0

Aldrig mössa, fattar inte varför det ska vara så svårt att ta på sig ?Annars brukar jag klä mig efter vädret.

Pasi
2007-12-06 22:34
0

Går en vildmarksutbildning…..när man började vara ute ganska mycket i alla typer av väder blev man helt plötsligt mer mån om att klä sig rätt!Skrattande

KajsaM
2007-12-08 00:03
0

Jopp oftast :)

siddelina
2007-12-09 00:20
0

Klär mig alltid efter väder, avskyr att frysa, så jag tar hellre på mig ordentligt och plockar av om jag blir för varm.

HannaM
2007-12-11 18:36
0

jaa här kläs det pås ordentligt.. mössa vantar halsduk.. sockor.. ja jag är en fryslort

sputtnick_plexus
2008-03-01 10:40
0

Klär mej efter vädret oftast :)

Ellen95
2008-03-01 11:05
0

På skolan har jag nästan alltid täckisar(osäker på stavning) jacka,mössa,vantar.  När jag är i stallet klär jag mej efter väder.