Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 959 ggr
huldisen
2008-02-23 20:42
0

Migrän

Hur länge ungefär brukar man ha migrän ? Kan först om det är svårt att säga antal dagar med cirka iallafall :)

Tack försvar ^^

huldisen
2008-02-23 22:38
0

#1 Tack :)

Då kan det inte vara migrän jag har :/ Har haft Dunkande huvudet värk i 4 dagar har tagit ipren och det hjälper inte. är yr och mår illa.

Maria
2008-02-24 09:57
0

Det är bra att göra en utredning av din huvudvärk för det finns numera väldigt bra mediciner mot migrän men då vill man utesluta att det inte beror på något annat ex. stress, dåligt blodvärde, (järnbrist) kolla blodtrycket m.m.

Lycka till!

/Maria

huldisen
2008-02-24 12:30
0

#3 Var till en läkare i torsdag och han lyssna på mitt hjärta ( då det har gått väldigt snabbt) sen sa han att det var panikångest (?) Hmm Ja mamma sa då att jag ska till en läkare imorrgon :)

Incognita
2008-02-24 14:39
0

Vad bra att du får träffa en läkare. Hoppas att du får ordentligt med hjälp *håller tummarna* Berätta sen hur det gick!

lightseeker
2008-02-24 21:35
0

om man inte har en migrän-medicin, som man tar direkt när anfallet startar, så är det inte alls ovanligt att den kan  hålla på i upp till 4 dygn.

Det finns dock andra förklaringar till huvudvärk också, så jag råder dig att tex. åka in till akuten och få hjälp. Dom kan utesluta allvarliga tillstånd, tex. genom att röntga huvudet,  ta blodtrycket, kolla pupillna och dina reflexer.

Spänningshuvudvärk kan vara minst lika smärtsamt som migrän och i sådana fall, så kan man behöva avspänning och kroppskännedoms-träning med hjälp av en sjukgymnast.
Lycka till.

Sovgott
2008-02-29 10:37
0

Det varierar från person till person. Jag har haft många anfall av migrän, och anfallen varade alltifrån några timmar till över ett dygn. Och dagarna efter ett anfall var jag väldigt trött och kände mig dränerad och ostadig.

Jag hade migrän med aura, d v s jag såg flimmer och ljus ca 30 min innan huvudvärken slog till. Oftast tappade jag synen på ena ögat. Jag blev också extremt känslig för ljus, ljud och lukter.

Det hände också vid några tillfällen att jag blev tillfälligt förlamad i halva ansiktet och i ena armen. Väldigt otäckt!

Det som utlöste min migrän var ofta stress. Jag fick migrän när jag varit väldigt upprörd/arg/ledsen/nervös/spänd mm. Men i mitt fall berodde det även på mina p-piller, som jag nu har slutat med, och sedan dess har jag inte haft ett enda anfall! =)

Ayena_old
2008-02-29 18:09
0

Jag har haft migrän sedan 1970 - 2005. Detta brukade alltid komma före mensen. Det fanns också ett klart samband med stress och intag av alkohol. Ett tag fick jag alltid migrän på fredagskvällen då jag kopplade av efter veckans stress.

Jag hade Anervan som jag tog och för det mesta gick migränen över. Senare fick jag Imigran som alltid tog bort migränen, men jag brukade alltid få tillbaka den dagen efter. Ville det sig illa hade jag migrän i tre dygn.

Det satt alltid i vänster ansiktshalva och började strax ovanför ögat/vänster tinning.

Jag talar i imperfekt - har ingen migrän längre. Den försvann när jag lade om mina kostvanor !