Ny här på sajten
Hej på er!
Jag är nu här på sajten och lämnar ett litet sammandrag om mitt hälsotillstånd
- Fibromyalgi efter att gått i väggen 1996. Sjukpensionär sedan 1998. Jag tar smärtstillande medicin (Dexofen alternativt Citodon) plus att jag tar Stilnoct till natten.
Jag har mycket svårt att varva ner. Har just nu svårigheter med sömnen trots jag tar Stilnoct.
Någon som kan rekommendera en bra avslappnade CD?

Eller överhuvud taget något som kan hjälpa mig att somna in. Har jag väl somnat så sover jag gott för det mesta. Det är insomningen som är problematisk.
Alla tips är välkomna! Men jag ska villigt erkänna att jag har mycket svårt att varva ner. Jag älskar att hålla på med saker nämligen!
På kvällen innan du ska sova så ska du minst en timma i förväg försöka sluta med saker du håller på med, kanske du kan sitta och se på tv en stund, eller bara öra något lungt som inte "håller igång hjärnan" för mkt. Kanske du kan gå en lugn promenad på kvällen?
Ett tips om du verkligen inte kan varva ner så kan du prata med din läkare, tror att tex. Sobril (läkemedel) kan vara ett alternativ, det hjälper en att varva ner bland annat.
Man ska inte se på TV heller innan sängående. Bäst är att sätta sig i dunkelt ljus och läsa en bra bok. Inte röka innan sängående, inte dricka kaffe eller the med koffein i. Inte läsk eller juice med socker i. Och man ska se till att man inte lägger sig hungrig, för det stör sömnen det med.
Sedan rekommenderar jag dig att fråga efter avslappningsmusik på apoteket, det ska finnas där. Sätt igång skivan när du läser boken.

#2 - Promenad på kvällen?? - Nej det vågar jag inte helt enkelt. Det händer så mycket med överfall och sådant. Men att lägga av med mina aktiviteter är ju en bra idé. Jag har funderat på att kontakta min läkare även om det kanske känns fel att ta typ Sobril som är beroendeframkallande.
#3 - Jag röker inte, dricker inte kaffe på kvällen men brukar ta en kopp te vid 8-tiden. Äter inget med kolhydrater i heller och brukar ta något innan jag lägger mig, typ några ostbitar eller ägg. Avslappningsmusik låter som en bra idé, Apoteket? Ska kolla nästa gång! Ska försöka stänga av TV:n också och ta en bok! Bra idé!
#4 Om du inte vågar gå en promenad så kan ju lite situps eller några små övningar vara bra ett par timmar innan sängånde. Då blir man fysiskt trött också, inte bara psykiskt :) ( vet inte om du redan tränar kanske)
Och angående apoteket så rekommenderade min läkare mig att fråga efter avslappningsmusik på apoteket då jag hade svårt att somna för ett par år sedan. Så det är bara till att fråga :) Lycka till! Berätta gärna hur det går!
Att strunta i TV:n den sista timmen innan jag ska sova och läsa ist fungerar bra på mig. Dessutom läser jag i svagt ljus, då måste jag anstränga mig mer och blir mer trött.
Och man får inte sämre syn av att läsa i dåligt ljus, det är en myt :)

Jag är nog lite dålig på att träna nu för tiden. Min sjukdom gör att jag inte kan anstränga några muskler för mycket och det är alltid svårt att känna smärtgränsen. Men gymparörelser kan jag göra och det ska villigt erkännas att jag inte gör tillräckligt mycket. (skärpning alltså)
Jag brukar lägga in en promenad om dagen (beroende på vädret, hihi)
Men detta med boken var en bra idé som jag ska testa!