Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettvikt
Läst 3883 ggr
Mymlan
2008-01-25 16:21
0

Fetma

Många säger att den som är fet är ju bara banta, det är deras fel etc visst det är vi som gjort att vi ser ut som vi gör. Men orsaken? ja den kan vara många: sjukdom etc..
Klanka inte ner på oss.
Att jag är så här beror på ångest man tar till maten den blir både straff och tröst.
Det är så lätt att se ner på oss döma oss.
Att för oss att sluta är inte så lätt vi kan ju ej göra som rökare/alkolister bara ta bort orsaken, för vi måste äta vi kan ej ta bort maten. Sedan måste vi själva komma till insikt om att vi behöver hjälp.. Det hjälper inte att andra klöser sönder sina fingrar skriker sig hesa för ni ska inte göra jobbet, det ska vi göra som är stora, vi ska göra det som är jobbigt. Peppa oss istället, var den vän ni säger ni är var där för oss. Vi är inga hemska personer. Ärligt så tror jag ingen av oss njuter av att vara så här stora.

Tro inte att alla vi är så glada etc som vi ser ut att vara bland folk många av oss gråter i våran ensamhet då ingen ser. Vi har alla våran ryggsäck att bära endel är lätta medans andra är oerhört tunga att bära och de har alla olika innehåll. Försök förstå än döma oss eller se ner på oss vi är oxå människor. Stöd oss i vår kamp mot fetman..

Jag mår hemskt dåligt och kan erkänna att jag gör det. Jag har inte bara min fetma att slåss med, jag har min ångest, mina komplex, min fibro, min rädsla, min oro, mitt sökande efter lugn och ro, min sorg, min längtan.. Jag vill bara bli frisk.. Jag vill Inte sitta i rullstol om 1-5 år eller dö..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Mandysan
2008-01-25 16:28
0

Jag håller med dig till fullo. Dagens samhälle ser ner på de som är överviktiga. Tänk att det ska vara så svårt att inte döma ngn efter utsidan?

Stå på dig, det finns läkarhjälp att få om man mår dåligt av det.

Kram Amanda

Denna kommentar har tagits bort.
Mymlan
2008-01-25 16:35
0

#1 Står i kö för viktoperation och vart på första steget mot den den 23/1 här.. Ångest fått medicin för men vet ej om den hjälper..

Karmatarerskanise
2008-01-25 17:46
0

#3 Viktoperation? Menar du du operationen där de minskar magsäcken?

Mymlan
2008-01-25 17:56
0

#4 Finns nog ingen annan viktoperation.. Inget jag hört talas om i alla fall.

Karmatarerskanise
2008-01-25 17:57
0

har bara aldrig hört den kallas för det. därför jag fråga.

men det stämmer nog att det inte finns ngn annan.

Mymlan
2008-01-25 18:16
0

Är sådan jag ska göra och kan ej ångra mig sedan för de kan ej återställa det sedan.

Karmatarerskanise
2008-01-25 18:26
0

Jag tror inte man ångrar sig. :) Och de operationerna brukar gå bra :)

Mymlan
2008-01-25 18:29
0

#8 Komplikationer finns det alltid risk för är nog då man ångrar sig.. Pratar med en på en annan sajt vars syster gjort denna för ca 6 år sedan och fick komplikationer och det är än ej bra.

[Quellii]
2008-01-25 18:32
0

Håller med dig Mymlan, verkligen!

#3 När fick du medicinen mot Ångest?

Mymlan
2008-01-25 18:34
0

#10 För 2-3 veckor sedan *7/1*.. Sobril..

[Quellii]
2008-01-25 18:58
0

#11 Sobril är väl mest lugnande? En som jag känner som äter det på kvällen för att kunna "varva ner" och sen kunna sova (h*n är stressintolerant). Visst kanske det kan dämpa ångesten lite genom sin lugnande effekt, men tror inte att det är som antideprissiva?

Edit Hittade detta i fass: "Ångestdämpande, lugnande medel med muskelrelaxerande egenskaper"

Då hade jag lite fel då :) Men det kanske är så att du behöver stakare medel då? För efter ett par veckor bör man ju känna någon förändring. Hör efter med din läkare.

Mymlan
2008-01-25 19:01
0

#12 Vet ej vad tabletter som är bra mot ångest som även fungerar ihop med concerta som jag oxå äter. Om jag är deprimerad vet jag ej, har svårt känna om jag gör det men antar jag är det.

Mymlan
2008-01-25 19:02
0

#12 Ska ta det med han vet ej om jag kan få 2 min med han på måndag då jag ska till sjuksyster i Norrtälje..

Karmatarerskanise
2008-01-25 20:06
0

#9 Såg ett program pom just denna sortens operation, och där sade de att dessa operationer brukar gå bra.

Och det är klart det är risk för komplikationer. Det är det alltid vid operation. Men vissa operatiooner är svårare än andra att lyckas med.

Mymlan
2008-01-25 20:10
0

Jag hoppas och tror det kommer gå bra men oron finns där..

Pomperipossa
2008-01-26 11:11
0

Tre av mina kompisar har gjort en gastric-bypass. En av tjejerna fick en infektion och fick vara kvar lite längre en vanligt på sjukhuset men annars gick allt bra. En annan av tjejjerna slutar inte att gå ner (hon äter inte som hon ska). Hon blir bara tunnare och tunnare och när mest skinn och ben nu. Inte alls snyggt.

lightseeker
2008-01-26 20:37
0

min dotter, har gjort en gastric bypass, för 14 månader sedan, hon var 18 då, hon mår ännu så länge, bara finfint.

Allamej
2008-01-27 19:57
0

Mymlan, jag gjorde en VGB = Vertical Gastric Bypass -01. Jag mår inte bra. Jag har gått upp allt jag gick ner. Jag kan inte äta en morotsbit utan att kräkas och riskera att hamna på sjukan. Orsaken att jag gjorde den var för att den hade MINDRE komplikationer än Gastric bypass… Kan då få hjälp att lösa det på något annat sätt så önskar jag för din skull att du gör det… det är inte värt att må skit hela tiden och ändå inte kunna hålla vikten… 

Jag väntar på en tid hos kirurgen att få ta bort mitt band.. den du vill göra går inte att ändra på.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Mymlan
2008-01-27 20:11
0

#19 Skulle inte alls vilja operera mig men jag klarar ej gå ner på annat sätt, kroppen är oxå så pass sjuk, skelett/vatten/muskler har ca 50% att trängas på andra har fettet tagit över det styr kroppen sa de i Danderyd..

Allamej
2008-01-27 20:26
0

Jag opererades på Danderyd. Jättetrevliga läkare men…

Enda möjligheten att klara en operation och leva ett normalt liv efteråt är att man är helt hundra på att man har den självdiciplin som krävs för att äta rätt efteråt. Och väldigt ofta tror man sig ha den men tjosan… gissa vad som var orsaken till att man hade fetmaproblematiken ifrån början…

Jag trodde mig kunna hålla det.. men allt som var bra mat kom upp… och bara för att man äter och kräks så blir man ju inte mätt… man blir bara hungrigare och hungrigare…

Man måste ta itu med det som gör att man äter innan man ger sig in i något så allvarligt som en operation…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Karmatarerskanise
2008-01-27 20:35
0

Allamej; menar du att du bara kräktes av bra mat? Inte av den dåliga?

Allamej
2008-01-27 21:34
0

#22… Japp Hera det är vad ajg säger… jag kan inte äta protein och kolhydrater i samma måltid. Det resulterar i kaskader på det mindre trevlia sättet.

Jag kan inte äta sånt som inte är till stor det bestående av fett eller socker eller de 2 ihop… Det nyttigaste jag kan äta är smörgås.

Allt annat spyr jag av, eller tuppar av, eller både och… Inte bara en gång jag åkt in på akuten för att få dropp efter att ha haft nån mat som suttit fast och blockerat så att jag inte ens kunnat sricka vatten.

Tyvärr så är det enda som kan hjälpa mig då:

1: Operation, dom öppnar mig och tar bort matbiten

2: Ischoklad eller liknande, vet inte varför det funkar när olja inte gör det… men det är något med kroppen min som gör att jag får äta skit och behålla det men det nyttiag går bort…

Det skiljer från dag till dag vad jag kan äta och vad jag får kramp av… så jag kan inte planera. Inte göra storkok. Inte må bra.

Pomperipossa
2008-01-27 23:02
0

Pratade med en av mina vänner idag. Hon har gått ner från 139 till 67 på mindre än ett år. Kan förstå att man vill ta till operation när man är uppe i de viktklasserna, men jag tycker ändå man ska tänka sej för.:)

Mervi
2008-01-29 08:47
0

En operation är en operation och medför vissa risker. Jag skulle inte våga mig på en sådan när jag hör om att så många har fått olika problem.

Karmatarerskanise
2008-01-29 12:43
0

#25. Vissa har inget annat val. Antingen döden eller operationen.

Då tycker jag det är ganska dumt att välja det förstnämda.

[Mova]
2008-02-27 00:39
0

Blev nyfiken, vad är det för operation ni pratar om? Ge en länk kanske:P

martdat
2008-02-28 10:45
0

#0 Det är så sanna ord du skriver Mymlan, Jag önskar dig lycka till!

Har övervikt pga att jag har ångests och depprission, Har vart kraftig störta delen av livet utom när ätstörningarna har tagit över och allt handlade om vilken mat som är lättast att spy upp,,, tack o lov kom jag ifrån det och har i dag bara "ett onaturligt förhållande till mat" Mat är min fiende och min trösst,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.