Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmotion-och-rörelse
Läst 1208 ggr
Trazzel
0

Tips och råd hemmaträning

Hejsan!!

Har nu tagit upp joggningen igen!! Och på jogginrundan försöker jag stanna och träna. Så jag gör armhävningar mot träd eller bänkar, dips (heter det så?? mot gäddhänget), går upp och ner på en bänk 10 ggr/ben. Finns det når mer jag kan stanna till och göra? Har idetorka på sånt! Hemma gör jag situps, ryggövning, armhävningar. Vad kan jag mera komplettera med? Har svårt att komma iväg på gym, så jag försöker träna hemma istället.

Vad gör ni för övningar,ni som tränar hemma??

SimsBrooke
0

Du kan ju hoppa jämnfota och göra X:et eller va man ska säga.. Då håller man ju på med hela kroppen.. Men jag har ingen aning va man akn göra ute?

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Martin
0

Tänk på när du gör "step up" mot bänkar, att de inte får vara för höga - då blir det för stor belastning på knäna och du riskerar överbelastning.

Ett tips i själva joggingen kan vara att variera tempot också, att lägga in lite "sprint" där du springer allt du kan 50-200 m, och sedan jobbar vidare och gör sådana sprintar lite då och då.

Eller så kan du leta upp en liten backe och gå upp med djupa knän eller hur man skall säga, dvs du tar långa steg så att du med det bakre benet kommer ner med knäet i marken innan du tar nästa osv. Även här gäller det att vara försiktig med knäna, du skall helst ha foten utanför knäet så att säga på det ben du "lyfter" kroppen med. Och sedan går du (vanligt) ner för backen och gör om det några gånger.

mvh Martin

Trazzel
0

#2 ups och oj, tänkte inte på det där med knäna. För bänken jag går upp och ner på är rätt hög. Och mina knän är inte så starka. Har problem med att göra utfall, det tar ont i knäna, ochjag har nog ignorerat smärtan lite när jag gått upp och ner på bänkar. Så joggning är nog inte det bästa för mig heller, men det är rätt skönt att springa, så knäna måste ju bli lite starkare av det. Ska börja mer med tempo träning iallafall, så kanske flåset blir bättre. Just nu är det som en gammal åsnas, men skam den som ger sigGlad