Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 2565 ggr
Karmatarerskanise
0

Ge rena sprutor till narkomaner?

Hur tänker ni angående detta? Bör det finnas ställen som delar ut rena sprutor till narkomaner så vi undviker större spridning av HIV och andra blodsjukdommar?

(osäker på om det är rätt grupp)

Martin
0

I Malmö och Lund har vi sprutbyte (dvs sprutnarkomaner kan få rena kanyler) sedan ca 20 år tillbaka. Det har varit försöksverksamhet - i övrigt har det fram till 2006 varit förbjudet i Sverige (samt USA har jag för mig) medan det är mycket vanligt i övriga Europa. De flesta kommuner och landsting i Sverige har sagt att de inte har för avsikt att införa Sprutbyte, och det är väl troligen (min gissning) främst ekonomiska skäl till det. Se även den sista länken, om aktionsgruppen "Rena Sprutor".

Vad tycker jag?

Jag tycker det är bra. Det är dels ett bidrag till minskad spridning av smittsamma sjukdomar, sjukdomar som dessutom är obotliga även om det idag finns bromsmediciner. Det ställs dessutom ett par krav (inte så många förvisso) på deltagarna. Dessutom har de faktiskt möjlighet att via kuratorer osv komma in på behandlingsprogram mm. Nu vet jag inte hur vanligt det är att missbrukarna via sprutbytet kommer helt från missbruket. Men - jag vidhåller - att jag tror att det är en bra verksamhet, som bör få fortsätta. Nedan lite info om sprutbytet i Malmö, samt länkar till det och till en längre (72 sidor) utredning (från Region Skåne) om det med rätt intressant bakgrund om ni vill skumma den.
Jag ser alltså inte bara projektet som ett led i att minska HIV och andra blodsjukdomar, utan att faktiskt hjälpa en mycket utsatt grupp med t.ex. sjukvård mm - men även via kuratorer försöka påverka till ett drogfritt liv. För varje narkoman vi kan få drogfri, gör samhället enorma vinster.

Övrig info om projektet

I Sthlm ökade antalet HIV-positiva narkomaner under 2006 med 25% medan det var en avsevärt lägre siffra för Malmö (som alltså har sprutbyte, medan Sthlm inte har det). (källa: Stockholsm Läns Landsting)

Det är drygt 20 år sedan projektet startade i Malmö och då var det helt och hållet i syfte att minska HIV bland sprutnarkomanerna, idag är det fler vinster än så med det. Alla deltagare testas kontinuerligt mot HIV, Hepatit A-, B- och C samt erbjuds samtal med kuratorer och för de kvinnliga missbrukarna även barnmorska. (källa: Sprutbytet - Region Skåne)

Sprutbytet kräver att man är minst 20 år samt kan uppvisa stickmärken för att man skall få ut rena verktyg (spruta och kanyl alltså). Är åldern tveksam måste man legitimera sig. Är det uppenbart att man är minst 20 år får man vara anonym, men få missbrukare nyttjar den rätten - de flesta är kända vid namn och rätt personnummer av personalen. (källa: Sprutbytet - Region Skåne)

Det finns även en "aktionsgrupp" som försöker påverka politiskt, och det är Rena Sprutor.

mvh Martin

AndersE
0

#1 Mycket intressant, tack!

Jag tycker frågan är svår. Har lätt att vara principiellt emot, men kan samtidigt se att det är en pragmatisk lösning med positiva effekter.

Martin
0

#2 Det för även det goda med sig att narkomanerna sällan slänger kanylerna och pumparna ute i parker, lekplatser osv där barn och andra kan skada sig på dem. Över 90% av de utdelade sprutorna lämnas in när man skall hämta nya enligt statistiken på sidorna.

Stickskademottagningen i Malmö hanterar varje år runt 400 stickskador från kanyler. Oftast är det personer inom vården (och inte nödvändigtvis en narkomans spruta) de stuckit sig på. Några poliser drabbas också men ganska gå då de ofta är väldigt medvetna om problemet samt vet när de är i närheten av sprutorna. Desstu fler renhållningsarbetare drabbas, en kanyl som plötsligt sticker ut genom en säck eller en påse från papperskorg när den skall tömmas. Ju mindre sprutor som slängs lite överallt innebär ju även det positiva att färra folk riskerar att sticka sig på dem.

Jag håller med - rent principiellt är det lätt att direkt säga "nej", det strider ju mot sunt förnuft egentligen att man delar ut saker som folk använder när de missbrukar. Men tänker man lite längre och läser lite om det - och att de här missbrukarna som sagt även får lite vård för andra sjukdomar osv samt att några kanske kan hjälpas till behandling, så tycker jag att de positiva fördelarna överväger jämfört med de negativa.

mvh Martin

[Quellii]
0

Första tanken var nej, varför "stödja" missbruket? Men det verkar ju faktiskt vara fler fördelar som väger mer än nackdelarna.

Så ja, jag tror att det är något som kan funka, något som kan vara bra att ha.