Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 3066 ggr
huldisen
2008-01-29 21:51
0

Svimma

Igår kväll skulle jag gå till köket också när jag kommer till dörren då blir jag hellt yr och allt snurrar och jag blir svag i benen sen blir allt svart och när jag vaknar är jag lite snurrig och har jätte ont i huvudet och ligger på golvet och har ingen aning om vad som har hänt förren jag har ställt mej upp och gått nåt steg ! Då rusar jag upp till min mamma som är på övre våningen och hon berättar att hon hörde hur en smäll och sen dröjde det 10 minuter innan jag kom upp så jag måste ha leggat av svimmad i kanse 5-7 minuter ,efftersom jag gick upp väldigt snabbt till min mamma . Vad kan göra så man svimmar så där plötsligt bara ?

// Tilda

[Quellii]
2008-01-29 22:00
0

Hade du sovit ordentligt? Ätit ordentligt? Mens? Det finns mycket man kan svimma av, så det är lite svårt att säga vad det kan bero på.

Men känner du att du börjar yrsla eller så igen, så försök att "förbereda dig" med tex. att ta fast i något för att inte falla hårt.

Tycker att du kan ta upp det med skolsköterskan eller liknande, så kanske dom kan göra en undersökning.

//Alexandra

Maria
2008-01-29 23:11
0

Det kan bero på så mycket. Du kan ha lågt blodtryck, man kan få plötsliga blodtrycksfall och som Alexandra skriver, mat, sömn. Det kan bero på stress, lågt blodvärde m.m.

Känner man att det är "på väg" (nu har du ju upplevt det en gång) så försök att snabbt få huvudet lågt, t.ex sätta dig ner med huvudet mellan knäna. Svimning beror ofta på att blodet försvinner just från huvudet. Sedan är det bra att trampa med fötterna så att blodet får lite hjälp att pumpa uppåt.

Men igen, som Alexandra skriver så borde du kolla upp detta även om det oftast inte är något farligt.

/Maria

huldisen
2008-01-30 14:02
0

Jag hade ätit innan jag  gick till köket och sovit hade jag också gjort i 8 timmar ;) Och mens har jag inte ! Men jag ska till vårdcentralen idag och kolla upp det .  Kan Svimmning hänga ihop med anorexia ?

Tack för svaren ^^

Maria
2008-01-30 14:45
0

Misstänker du att du har anorexia så har du förmodligen en massa näringsbrist ex. järn så det kan absolut vara en bidragande orsak. Även om du hade ätit strax innan så bryter anorexia långsamt ner din kropp.

Glöm nu inte att tala om detta på vårdcentralen. Det är viktigt för läkaren att få all bakgrundsinformation.

Lycka till  idag!

/Maria

huldisen
2008-01-30 14:56
0

#4 Jag har leggat på sjukhus i 4 veckor för anorexia så dom vet om det ^^

Maria
2008-01-30 15:24
0

Vad bra! Då ska du se att även detta löser sig…

/Maria

Joossse
2008-01-30 16:47
0

jag har svimmat flera ggr av ingenting :S så man kan nog göra det också! =)