Influensa – huskur för att lindra?
Trodde jag skulle klara mig den här säsongen, men icke! 🤧🤒
Feber, öm och matt i kroppen, snörvlig, tennisboll i halsen och torrhosta.
Vad brukar lindra eländet för er när ni drabbas?
Jag tar ipren, vilar, korta promenader i snigelfart, dricker extra med vatten, petar i mig mat även fast aptit och smaksinne är sisådär.
// Harley
Jag tycker redan du gör bra grejer 😉
Krya på dig.
/Maria
Varmt te med honung tycker jag är bra för jag känner mig som att jag kurerar mig.
Om det hjälper är en annan sak😉
/Maria
#2: Det är så gott! 😄
Har färsk ingefära hemma som jag kan peta i också. Mums!
// Harley
Te med ingefära dricker jag också, inte bara vid förkylning , influensa. För övrigt kan man inte göra mer än att vila och låta det gå över av sej självt. Det hjälper inte att vaccinera sej, det vet jag som fått influensa 2 ggr efter vaccination. 😖😞
Visst kan man få influensa som vaccinerad.
Vaccinationen gör att man blir mildare sjuk och rekommenderas främst för riskgrupper.
/Maria
#5: Jag blev inte mildare sjuk någon av gångerna.
#5 Är du säker?😉
/Maria
#7: Ja. Helt säker. Mådde väldigt dåligt bägge gångerna.
Frisk – så gott som, åtminstone! 😊
Edit: Hann inte mer än att posta inlägget innan jag fick en trippel nysattack. Spillran av sjukan som återstår måste tydligen ha sista ordet. 😅
// Harley
- Redigerat 2026-02-10 15:55 av Herveaux
För mej tog det mer än 2 veckor. Bra att du tillfrisknande på 8 dagar.
#10: Det kändes som en evighet ändå. 😣
Usch, två veckor. Sån långdragen influensa fick jag när jag åkte upp till Åre med en vän för ett par år sen. 😵
// Harley
#11 Och jag fick den efter vaccination. Tänker inte vaccinera mej nästa år, då jag inte har underliggande sjukdom som kräver vaccination.
Tror faktiskt att jag aldrig har haft influrensa. Har ett par gånger haft svåra förkylningar med rätt hög feber, som kanske kan ha varit flunsa utan att jag förstått det, men utan de vanliga symptomen, som värk i kroppen och så.
Men jag får alltid väldigt långvariga förkylningar som påverkar mig mycket (typ man cold fast jag är kvinna), så det är synd om mig ändå!
Fast jag har inte varit förkyld heller på flera år. Andra covidsommaren, tror jag det var. Hade varit till en grannstad för att vaccinera mig mot covid och på bussen hem slog vad jag innan provtagning trodde var covid till.
Men jag har också haft vintrar när den ena förkylningen avlöst den andra i månader. Så det ÄR synd om mig! 😁
Började vaccinera mig först i samband med covid, eftersom det erbjöds och var gratis och jag faktiskt börjar bli till åren så jag har fortsatt.
- Redigerat 2026-02-11 09:02 av hemul
Jag undviker andra människor i det allra längsta, gjort i alla år, och jag hade vanan inne när covid slog till i världen så för mig var det inte nån värre grej då jag redan visste att hålla mig undan. Men det har gjort att jag börjat avsky vintrar som pesten. Vacciner är också bra! De rekommenderar jag starkt, om de finns!
Och du är kryssningsberoende? 😀
15 ?????
#15😃😃😃
/Maria
#16: Det är ju hens användarnamn. På en kryssning är det väl lite svårt att undvika andra människor, tänker jag.😉
#15: På sommaren :-) På vinter sparar jag ihop till kryssningar och spa besök :-D Inga billiga saker annars
OK. Men det finns ju virus på sommarn också, även om för det mesta mindre. Det jag åkte på senast, det jag skrev om ovan som jag trodde var covid tills jag testat mig, var t.ex. på sommaren.