Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketterallmänt-övrigtsmärta-och-värk
Läst 117 ggr
gickan87
0

Inflammerad hälsena

Har sedan 3 månader tillbaka haft värk och problem med min ena hälsena och stundvis hela hälen.

Nu sedan några dagar tillbaka har jag börjat svälla, dels över hälsenan och fästet men även på fotens in och utsida nedanför vristen, kan den nya svullnaden bero på att jag går annorlunda pga smärtan? Känner även av värk i vad och knä.

Upplever också att smärtan blivit mer avdomnad än tidigare.

Försöker avlasta med bra skor och hälkuddar men blir svårt då jag går och står på jobbet samt går mycket med mina hundar.

MVH Erika :)

• Redigerat 2025-12-07 21:32 av gickan87
Maria
1

Har du sökt vård?

/Maria

gickan87
0

Nej, har försökt ta kontakt med min vårdcentral via 1177 men lotsas bara till att testa egenvård.

Inte belasta foten i onödan, använda inlägg som höjer hälen.
Vilket blir väldigt svårt med ett arbete där jag ju går hela arbetspasset.

• Redigerat 2025-12-07 20:58 av gickan87
gickan87
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Med tanke på hur svullen den är, borde det inte göra mer ont nu än dagtid när svullnaden är mindre?

Maria
4

Eftersom fötter är viktiga så hade jag kontaktat vården. Har du dessutom ett arbete där du går mycket så är det extra viktigt.

/Maria

hemul
1

Men vad du råkar ut! Det var ju då som troligtvis hade bältros för ett tag sedan också. Hur gick det med det?

Har inte haft just det där, men söndertranpad hälkudde en gång och senare en inte söndertrampad men överbalastad/inflammerad sådan. Andra omgången kom jag på att jag kunde gå med gåstavar utan att få mer ont, det blev tvärtom bättre av promenaden. Utan stavarna kom jag inte ur fläcken, smärtan ökade för varje steg. Var ett styrkeprov att gå två kvarter för att handla mat bara. Stavpromenaderna gjorde att problemet gick över väldigt snabbt, efter att jag gått och dragit på det trekvarts år. Tror det är att man rör på de berörda delarna, cirkulation kommer igång där o.s.v. utan att man belastar så mycket att smärta uppstår.

Funkar ju inte på jobbet, men på hundpromenaderna kanske? Stavar avlastar mer än man tror om de används rätt, d.v.s man måste ha lite sprutt.

Tycker också du ska gå till doktorn.

• Redigerat 2025-12-10 12:42 av hemul
gickan87
0

#5 Haha ja, och ännu är det inte slut! Förkylning förra veckan, nu ligger jag i halsfluss.

Bältrosen gick över ganska snabbt, hade lite stickningar i huden som satt kvar några veckor men det var överkommligt.

Angående hälen så har den blivit bättre nu när jag varit och är sjuk, får väl se hur det utvecklar sig när jag klarar att börja jobba igen.