Samband hjärthälsa - selen?
Hittade denna intressanta studie. 💝 Bra att det studeras mer.
"Idag lever cirka 250 000 svenskar med hjärtsvikt. Nu startar den största Skandinaviska randomiserade studien någonsin som ska undersöka sambandet mellan selenbrist och hjärtsvikt. Drygt 4 300 hjärtsviktspatienter från totalt 22 sjukhus i Sverige och Norge deltar i studien."
Intaget av selen i Sverige är lägre än i många andra länder.
"Redan 2019 visade Martin Magnusson och hans forskarteam att selenbrist är kopplad till en markant försämrad prognos hos patienter med etablerad hjärtsvikt. I uppföljande studier visade de att låga nivåer av selen är förknippade med en ökad risk att utveckla hjärtsvikt hos personer utan tidigare känd hjärtsjukdom. Risken visade sig vara dubbelt så hög hos de 20 procent av deltagarna som hade de lägsta selenvärdena."
"Selenbrist är vanligare hos äldre personer. I en ännu opublicerad studie från Magnussons forskargrupp, som baserar sig på runt 500 äldre patienter från det nationella kvalitetsregistret RiksSvikt, har hela 93 procent visat sig ha låga nivåer av selen. Om ett enkelt tillskott kan bidra till färre sjukhusvistelser och ökad ork i vardagen, skulle det vara ett stort framsteg – både för dem som redan är drabbade och för personer som löper risk att utveckla brist, menar Martin Magnusson."
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Spännande.
Tänk vad forsknig är viktigt.
/Maria
#1 Väldigt viktigt! 💝
Kommer man fram till att selentillskott har positiv effekt är det ju något enkelt och billigt som kan ge goda resultat och hjälpa många!
Ur artikeln:
"Om ett enkelt tillskott kan bidra till färre sjukhusvistelser och ökad ork i vardagen, skulle det vara ett stort framsteg – både för dem som redan är drabbade och för personer som löper risk att utveckla brist,"
- Redigerat 2025-12-01 10:06 av Magi-cat
Så skönt att jag ätit selentillskott i många år. Skall gå och testa mitt hjärta på fredag. Sist jag gjorde det var det perfekt, inga förträngningar trots skyhögt kolesterol.
#3 Så bra! Lycka till på fredag också! 💝
Ja, äntligen har man gjort något rätt! Kanske ska öka dosen. Jag tar en tablett varannan dag. Tycker det är onödigt att ta RDI av allting. Lite får man ju med maten också.
Jag har lätt hjärtsvikt visste inte det har fått medicin för det