Organdonation – gör din vilja känd!
Just nu pågår den nationella kampanjen Donationsveckan, vars syfte är att få fler att ta ställning till organ- och vävnadsdonation.
Oavsett om du är för eller emot att donera organ eller vävnad efter din död, anmäl din vilja till Donationsregistret.
Det är gratis, tar knappt en minut och du kan när som helst ändra ditt beslut.
Besök https://donation.socialstyrelsen.se/donation/
Logga in. Fyll i dina val. Klart!
Berätta gärna om dina önskningar för dina närstående. Guldstjärna om du uppmuntrar dem att göra sin egen vilja känd i Donationsregistret.
Ett par klick kan rädda och förbättra många liv
En organdonator kan rädda livet på upp till åtta personer och donerad vävnad kan hjälpa femtio personer.
Donationer för medicinska forskningsprojekt som syftar till att ta fram bättre behandling av sjukdomar, som diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar kan komma att förändra livet för ännu fler världen över.
Har du anmält dig till Donationsregistret? Om nej, varför inte?
// Harley
Efter läst runt verkar det som att jag inte är någon lämplig organdonator, ev. skulle jag kunna lämna blod under vissa omständigheter.
Kan väl säga att jag inte just nu skulle bli godkänd för detta heller.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Ja det är viktigt.
Man kan även bli donator när man lever🙂
Tobiasregistret och blodgivning.
/Maria
#1: Frågan är inte om man är lämplig eller ej, utan om man vill eller inte vill donera organ och/eller vävnad. Huruvida man är lämplig donator avgör vården.
När en person avlider börjar vården med att söka i Donationsregistret för att se om personens vilja finns angiven där.
Vill man donera undersöker vården om det man godkänt för donation är användbart.
Vill man inte donera blir det (förstås) ingen donation.
Är personens vilja inte registrerad i Donationsregistret frågar man anhöriga.
Om de känner till personen vilja följer man det.
Om de inte vet eller är osäkra blir det ingen donation.
Får man inte kontakt med anhöriga blir det ingen donation.
Att registrera sig - oavsett om man tror sig vara lämplig eller ej - underlättar för vården men framförallt besparar man sina efterlevande från att behöva ta ställning i frågan direkt efter att de fått beskedet att personen avlidit. ❤️🩹
#2: Oh ja! Man kan också donera en njure. Eller sitt avklippta hår som går till perukmakare och blir peruker för bla cancerpatienter.
// Harley
#3 Ja det lämnar man till "de vise" att avgöra.😉
Man kan donera en hel del.
/Maria
Jag såg att Sahlgrenska skulle ha en minnesstund i Domkyrkan nästa vecka för de som donerat organ.
Kunde tyvärr inte länka.
/Maria
#5: Åh! Är det detta?
https://sahlgrenskaliv.se/en-kvall-for-att-hedra-de-som-donerat-organ-och-vavnader/
Det ser ut att vara nu ikväll klockan 18.30. Insläpp från 17.30.
Hade jag inte bott på 'fel' sida av landet hade det varit fint att gå på. 🤗
// Harley
#6 Ja där var det😀
Jag trodde det var nästa fredag men alltså redan ikväll.
/Maria
Skulle registrera mig på länken. Det hade jag tydligen redan gjort, år 2014 😄
/Fia ☁️

Jag får nog inte donera. Äter för mkt mediciner och är svårt sjuk.
Superviktig påminnelse!
Jag har varit anmäld sedan 2014, när min pappa dog. Det var inte aktuellt med donation för honom så jag behövde inte ta ställning till det då, men den situationen fick mig att inse hur mycket det är att ordna och besluta när någon går bort. Om jag kan underlätta för mina närstående vill jag gärna göra det. Vad som går att använda eller inte får någon mer lämpad avgöra :)
//Jessie
På tal om att kunna förändra människors liv efter att man själv gått bort.
En patient på Södersjukhuset har fått en avliden persons händer. Det är andra gången i Sverige som den här typen av handtransplantation genomförs – i en operation som krävde 40 personer och 19 timmar.
Jag tycker sånt här är så fascinerande! 🤩
// Harley
Läste om det. Otroligt. Men veta sjutton om jag skulle palla psykiskt. Tänk att se nån annans händer där hela tiden. Lite Frankensteins monster-känsla.