Byte av läkare, borde man få information?
Jag går på en öppenvårdsmottagning och har en (förmodat) fast läkarkontakt som jag ska träffa var tredje månad. Senaste kallelsen är dock till en ny läkare såg jag, fast vi är mitt i en utredning.
Är det rimligt att förvänta sig att de meddelar mig om att jag fått en ny läkare och vad det innebär?
(Om det är tillfälligt, om de avbryter utredningen eller vad som händer framöver?)
Det är lite märkligt att neurologen alltid uppdaterar om sådana saker men psykiatrin informerar inte om någonting förutom automatiska meddelanden via 1177. Där kan man ju tycka att de borde hålla en vettig kontakt med sina patienter.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Kan känna att inom psykiatrin är det ju ännu viktigare att meddela sånt.
Dålig stil. Men tror inte de har skyldighet tyvärr. Men kan ha fel
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#0: helt klart rimligt att få en förvarning! Känner man sig trygg med någon eller gar en fast kontakt så vill man veta om något ändras.
Vet jag hade ett besök hos en arbetsterapeut, som utan förvarning hade gått på semester så helt plötsligt stod nån annan tjomme i dörren och kallade in mig. Kände dock inte att det besöket gav mig något öht så ringde dit samma dag och sa att det inte varit till nån hjälp och fick ny tid rätt snabbt. Men jag tappade en vecka där i min fortsatta träning framåt pga det.
Om man har en kontakt tycker jag att det är självklart att man ska få information om det blir en ny person. I vissa situationer tex psykiatrin är det ju extra viktigt.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Jag håller med er.
Viktigt som Fridaaaa skriver inom psykiatrin.
/Maria
Tycker nog jag också. När min läkare som jag haft i minst 20 år gick i pension fick jag meddelande. Minns dock inte om det var mail eller via 1177.
Jag tror tyvärr inte de är skyldiga att meddela om läkarebyte. Men har du inte möjlighet att begära att få gå tillbaka till din läkare om denne är kvar på mottagningen ?
Jag tänker att framförallt inom psykiatrin så är det jätteviktigt.
Apropå byte av läkare: kan man begära att få byta läkare på vårdcentralen ifall man inte är nöjd? Min tilldelade husläkare, har nu senast gett felaktig diagnos. Först fick jag åka till Östhammar (9 mil en väg) för röntgen. Efter den, remitterade han mej till Enköpings lasarett inför operation av höftled. Läkaren där ( höftledskirurgen) säger då att jag inte alls har artros. Fick dessutom köra flera mil dit helt i onödan. 😖🤬
#7: det går. Så länge den läkaren du vill ha verkligen jobbar där och inte är inhyrd eller så tillfälligt. Jag ville byta till en annan men han var inte anställd på så sätt att det gick att lista sig hos honom.
- Redigerat 2025-10-09 09:41 av Liz85
#7 Ja man har rätt att byta om man vill.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ok. Tack för svar. Då ska jag kolla upp vilka som är anställda och då försöka byta.
Tack för era svar!
De brukar i och för sig inte höra av sig när de byter kontaktperson heller, det är först när man försöker få tag på personen i fråga som man upptäcker att man (om man har tur) har fått en ny av någon anledning. Har man otur så har man ingen alls och därmed heller ingen som kan se till att man får en.
Lysande tider för psykiatrin i Göteborg!
Nu har jag i alla fall kontaktat dem via 1177, får se om de anser det vara ett rutinärende för expeditionen och därmed gratis eller om det kräver läkaråtgärd(?) och därmed från månadsskiftet kostar pengar. Häpp!
- Redigerat 2025-10-09 19:55 av Lona
Där ser man!
Jag fick svar idag, det hade blivit en miss för visst skulle jag till min vanliga läkare eftersom vi är mitt i en utredning. Senare är det dock meningen att jag ska träffa hans underläkare.
#12 Ah vad skönt 🙂
/Maria