Hälsa iFokus

Hälsa

Läst 334 ggr
Fridaaaa
2025-10-04 17:32
0

Torrhosta och hostattacker

Har problem med hosta efter förkylning.
Så fort jag anstränger mig eller ska sova, så kommer det. Och kliar i halsen till och från.

All receptfri hostmedicin = värdelöst
Allt med lök/vitlök, ingefära, starkt går bort för min del
Gurgla saltvatten = spyr, har provat tidigare.
Kan inte ta någonting med sötningsmedel pga magen.

Jag dricker redan te med honung, hjälper tillfälligt.

Har flera kuddar under huvudet men svårt att sova och jag rör på mig så vaknar av hostattacker.

Någon som har bra tips för att lindra?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

• Redigerat 2025-10-04 17:39 av Fridaaaa
Carmarino
2025-10-04 17:36
2

Det kan eventuellt vara början till mykoplasma. Du får hålla koll om du får fler symptom senare. Annars är det nog bara efterverkningar efter förkylningen.

https://www.1177.se/Skane/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/mykoplasma/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Mykoplasma är en bakterie som kan orsaka infektioner i luftvägarna. Det vanligaste är att bli förkyld och få hosta.
Fridaaaa
2025-10-04 17:38
0

#1 Har haft förkylning och är inte sjuk längre, är enbart hostan som är kvar.
Men inte det jag frågade om :) Men tackändå

Carmarino
2025-10-04 17:46
0

#2: Tror du redan har testat allt som rekommenderas vid torrhosta, så du får fortsätta med kuddarna. Att dricka mycket vatten brukar också hjälpa, men har för mig att du inte kan göra det.

För min del har det funkat rätt bra med att suga på en Zyx-tablett, men de tillhör förmodligen de hostmediciner du redan provat.

https://www.apoteket.se/varumarken/zyx/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Zyx är ett receptfritt läkemedel som lindrar smärta och irritation i mun och svalg. Köp dina produkter från Zyx på Apoteket.se
Fridaaaa
2025-10-04 17:48
0

#3 Nej stämmer ang vatten och på kvällar går det inte för då måste jag springa på toa halva natten

Kuddarna hjälper inte som sagt, tyvärr

Den tabetten hjälper inte mot hostan. Det är för halsont, haft såna nämligen, de tillhör inte hostmediciner, tack ändå! :)

• Redigerat 2025-10-04 17:49 av Fridaaaa
Loris M
2025-10-04 18:20
1

#0 Det verkar som att du redan provat allt som jag kan komma på och som jag själv testat senaste veckan. Har samma problem. Har varit förkyld men hostan dröjer sig kvar. Jag har haft inte bara hostattacker utan verkligen hostat oavbrutet både dag och natt så jag kunde inte jobba (i jobbet pratar jag mycket). Till slut fick jag cocillana utskriven på recept och det är egentligen det enda som hjälper (tycker jag) men den får man inte så lätt då den är narkotikaklassad.

Så krya på dig och fortsätt dricka te för den lindrar även om det är tillfälligt. I övrigt tror jag att det är bara att vänta ut. Tyvärr.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Loris M
2025-10-04 18:23
0

Och vad gäller kliande i halsen. Jag har druckit massor med salvia-te och tycker att det lindrar rätt bra.

Carmarino
2025-10-04 18:39
2

#4: För mig hjälpte Zyx även mot hosta. Den "bedövade" halsen och fuktade den och det lindrade hostan också.

Fridaaaa
2025-10-04 18:58
2

#5 Ja de vägrar skriva ut cocilana, och säger att jag ska köra på de receptfria, de är skit så de köper jag inte fler gånger.

Jag måste dock kunna sova och jobba, har jobbat nu men varit jobbigt. Pratar med mycket i jobbet samt full fart hela passen mer eller mindre.

#6 Se om jag kan få tag på det, kan dock max dricka 1-2 koppar te på en dag.

#7 Då är vi olika för mig lindrar det 0 på hosta, hjälper enbart för halsont på mig :)

• Redigerat 2025-10-04 18:58 av Fridaaaa
Loris M
2025-10-04 19:32
0

#8: Ja, de vägrar men jag lyckades. Antar att jag hade tur med läkare och så har jag fått det utskrivet tidigare när jag hade ett brutet revben och en hemsk hosta samtidigt. Det känns som att det nästan är det som krävs för att få cocillana på recept. Håller med, vad gäller receptfria hostmedicin, helt värdelösa. Jag har ännu inte träffat någon som tycker att de hjälper.

Synd att du inte klarar av att dricka fler koppar, för det lindrar. Och så har jag en halsduk runt halsen. Jag vet inte om jag inbillar mig eller om det är sant, men det känns behagligare och mindre hostigt när jag håller halsen varm.

• Redigerat 2025-10-04 19:33 av Loris M
Fridaaaa
2025-10-04 19:41
1

#9 Får inte ha halsduk på jobbet tyvärr. Men kan ju testa att ha hemma, dock inte när jag ska sova :P

Ja jag har försökt med dem, men de vägrar skriva ut.

Tarotstollan
2025-10-04 21:29
0

När jag hade hosta i flera veckor dag som natt fick jag Bromhexin ABECE utskriven, den kan man ju köpa ändå utan recept och den hjälpte mig i alla fall, så jag fick sova på natten.
Men vi är ju alla olika, så den kanske inte hjälper er andra.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Lona
2025-10-04 21:44
0

Nu har jag ju tendens till förkylningsastma men för mig funkar astmamedicin (inhalator). Värt att pröva?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fridaaaa
2025-10-05 18:46
0

#12 Inget de skriver ut

#11 Hjälper 0 tyvärr.

Draken
2025-10-08 09:36
2

Du verkar ha provat det du kan och allt annat fungerar tydligen inte, så jag tror att du bara får vänta ut hostan.
Jag brukar rekommendera flera saker, men alla som jag kan komma att tänka på just nu går tydligen.

Det enda jag kan komma på är tabletter mot hosta, det finns flera märken, kan det fungera ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Fridaaaa
2025-10-08 09:43
0

#14 Vilka tabletter kan du rekommendera? Som inte är med sötningsmedel

Det jobbiga är att jag får attacker på jobbet och så fort jag anstränger mig. Och kan ju inte vara hemma enbart för hostan, eftersom jag är frisk i övrigt. Är därför jag sökte som lindrar. Samt då jobbigt med minimalt med sömn med.

• Redigerat 2025-10-08 09:44 av Fridaaaa
Maria
2025-10-08 09:50
0

Jag hade en gång för massa år sedan sådan hosta. Testade allt.

En kväll på jobbet skrev vår läkare ut 1liter cocillana etyfin med två uttag😃

Jag gissar att hon var trött på mitt hostande.
Min upplevekse är att cocillana är det enda som hjälper.

/Maria

Fridaaaa
2025-10-08 09:52
0

#16 De vägrar att skriva ut på vc och onlineläkare :/
Vi har inga läkare på jobbet, enbart sjuksköterskor

• Redigerat 2025-10-08 09:53 av Fridaaaa
Maria
2025-10-08 10:18
0

#17 Aj då.

/Maria

Lona
2025-10-08 10:59
0

#13: Har du sökt för astmarelaterat, inte hosta? Eller hur länge swdan är det du var förkyld? Vet att du har skrivit om hosta tidigare.
Efter en rejäl influensa för snart 10 år sedam fick jag problem med förkylningsastma, får numera astmaspray som funkar bättre än (receptfri) hostmedicin.

Fridaaaa
2025-10-08 11:05
1

#19 Jag var förkyld 5 dagar. Sedan har hostan suttit i nu 1 vecka efter förkyningen.

Hosta har jag inte haft sedan i feb/mars.

• Redigerat 2025-10-08 11:06 av Fridaaaa
Lona
2025-10-08 11:14
1

#20: Aha, då var det ju inte illa. Jobbigt men jag fick för mig att det varat i veckor/månader. Hoppas att det släpper snart i vilket fall!

Fridaaaa
2025-10-08 11:18
1

#21 Nej det har de tinte gjort :)
Ja man kan hoppas , är jobbigt att jobba just nu :( Och har inte precis stillasittande jobb :/