Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 756 ggr
Maria
3

Urinvägsinfektion? (njurstensanfall)

Igår förmiddag fick jag så gräsligt ont i magen på höger sida.
Det gjorde så ont så jag kräktes. När jag kissade så kom en massa blod. Inte bara ljusrött utan riktigt blodigt.

Jag lyckades till slut somna och efter några timmar lättade värken.

Jag ringde vårdcentralen för att boka en tid men de ville jag skulle söka accesakuten.

Jag fick träffa en läkare där som trodde det kunde vara urinvägsinfektion. Jag hade tydligen bakterier i kisseprovet. Jag har aldrig haft uvi så jag har inget att jämföra med.

Däremot har sonen haft njursten och det liknade hans anfall.
Jag ska börja med antibiotika idag. En femdagarskur.

Vad tror ni?

/Maria

• Redigerat 2025-10-09 09:59 av Maria
Fridaaaa
3

UVI brukar inte bli massa blod, då brukar det vara njurbäckeninflammation, dvs uvi som gått upp i njurarna.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2

#1 Ja precis.
Jag har inte haft några trängningar och det svider inte när jag kissar heller. Ingen feber.
Idag är det helt bra.

Jag ska iallafall ta den här kuren och så får jag väl hoppas att det bara var tillfälligt.

/Maria

• Redigerat 2025-09-30 07:08 av Maria
DesK
2

Usch, så obehagligt! Jag har heller aldrig haft uvi, så ingen aning, men ta kuren och så håller vi tummarna att det hjälper och att detta var en engångsgrej ❤️‍🩹

/Désirée

Maria
3

#3 Tack. Ja får hoppas att det bara var tillfälligt.

/Maria

@NN@
1

Jag har kissat blod vid uvi, hade gått med det utan att veta om det så det var just blodet som fick mig att söka vård.

Maria
3

#5 Ah . Bra att veta.

/Maria

Fridaaaa
3

#5 Då har det gått väldigt långt innan det blir blod.

[Undertaker]
2

Jag har enbart haft "tendensen". Jag tolkade det som om jag hade tecken på en UVI, men att det var på gränsen så att säga. Då bad de mig bara dricka massor och gå på toa ofta så skulle det reda ut sig. Jag hade inga symptom, ingenting. Men de tog ett urinprov och andra prover inför en undersökning och därav upptäcktes det hela.

Visste faktiskt inte att UVI gör ont att ha.

Maria
3

Det här med smärtan var så konstigt. Så jätteont på högra sidan så att jag t.om kräktes och sedan helt borta.

/Maria

@NN@
2

#7: jag hade bara uvi, fick medicin sen vart det bra igen.

Det kanske är mängden blod som skiljer åt ifall det är allvarligare tillstånd, jag hade blod men det forsade inte.

Maria
3

Nu är jag på akuten på Sahlgrenska.
Jag fick åka in i natt vid tvåtiden.

Fick fruktansvärt ont igår igen men inget blod denna gången.

Jag har fått två morfinsprutor och har röntgats.

Det var som jag gissade njurstensanfall.
Stenen ska tas bort idag och jag väntar på att få komma till urologen.

Märkligt att de inte brydde sig om smärtan och blodet förra veckan utan bara tog fasta på lätt förhöjda bakterier i urinen.

/Maria

Fridaaaa
3

#11 Tyvärr vanligt vilket är skrämmande :(

[greer]
1

Det här är inget jag har erfarenhet av men jag har förstått att det kan ge en grymt svår smärta som är olidlig för den drabbade.

Det fanns en faster till oss som hade urinvägsinfektioner ofta vilket ledde till att hon inte kunde behandlas med antibiotika i längden och det vi minns med henne är att hon drack mycket tranbärsjuicer och åt tranbär som sägs vara förebyggande.

#11 Det är djupt beklagligt att mångt och mycket missas av vården samtidigt finns bra vård och det handlar mycket om vilken vårdpersonal människor får kontakten med.

Maria
3

Nu är jag på urologen.
Det blir inget idag och kanske inte i morgon heller för man vill helst att jag kissar ut stenen som är 4 mm.
Jag hade ju helst önskat att de tog bort den.

/Maria

Maria
2

Jag får olika besked. Kanske ska de ta bort stenen???

Läkaren ska iallafall komma nu på förmiddagen så jag får säkert veta.
Håll tummarna.

/Maria

Fridaaaa
3

#15 De kommer inte spränga stenen? Brukar vara första steget om man inte kan kissa ut den

Maria
2

#16 De skulle samla urin men "pottan" har inte varit på toan och jag hinner inte vänta för det tar ju oftast lång tid när man larmar.

Sedan stod det en potta men med fel sängnummer så den vågade jag inte använda. Jag delar rum med två herrar. Så det har varit snurrigt.

Jag har själv varken sett eller hört något när jag kissar.

/Maria

Maria
2

Nu har läkaren varit här och det blir operation tack och lov. De ska även kolla urinblåsan på grund av blödningen.

Jag får fasta hela dagen för ingen kan svara på vilken tid det blir. Kanske imorgon t.om.

/Maria

DesK
1

Så bra att det blir av. Hoppas att det blir din tur snart.

/Désirée

Maria
2

#19 Ja jätteskönt.

/Maria

Maria
2

Jag fick äta en paj igår kväll.
Nu är det ny dag och jag fastar sedan 24.00.
Hoppas att det blir av idag.
Jag ska inte gnälla men det är så himla tråkigt att bara vänta.

/Maria

Maria
2

Nu har läkaren varit här.
Blir det operation tidigt idag kan ja få åka hem blir den senare så kan jag få stanna tills imorgon.

Jag önskar att jag får stanna. Tycker alltid man skickas hem så fort men det beror ju på trycket på avdelningen såklart.

/Maria

[Undertaker]
2

#22: Ytterligare en anledning, som jag nyligen fått lära mig, är att ju längre man är på sjukhus desto högre blir risken att man åker på skador och sjukdomar man annars inte skulle ha fått.
Just för att det ibland sker fel men även för att det ändå är en miljö med en hel del olika sjukdomar. Så tydligen är det även därför man helst inte behåller patienter kvar längre än nödvändigt.

Maria
2

#23 Hm jag tror det handlar mycket om pengar.
Det är oerhört vanligt att samma patienter återkommer eller behöver söka vård på andra ställen efter att skrivits ut för tidigt.

När jag jobbade på geriatrisk vårdavdelning på 90-talet var vårdtiden i snitt tre månader. När jag slutade några år senare så var den nere i 14 dagar. De pratade enbart hur mycket pengar som tjänades och inget ur patientperspektiv upplevde jag.

/Maria

[Undertaker]
2

#24: Det är tyvärr också en aspekt som bidrar.

hemul
2

Oj, så det var njursten. Hoppas det gick bra, för du är väl opererad vid det här laget. 💐

Maria
4

Jag har precis kommit uppvtill avdelningen nu.
Skönt att det är avklarat och jag känner bra.

/Maria

Maria
4

Känner mig som 5 år med nyponsoppa och Mariekex😃

/Maria

hemul
2

Stackare, Mariekex som är så torra och tråkiga! Men skönt att det gick bra. 😀

Då får väl åka hem nu på förmittan då, tänker jag.

Maria
2

Japp idag får jag komma hem😀 Det verkar bli i eftermiddag.

/Maria

Lona
2

#30: Så skönt! God bättring, ta hand om dig nu! 🌻

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maria
2

#31tack. Ja det ska bli härligt.
🙂

/Maria

Maria
3

Nu är jag hemma 😃
Planen blir en räkmacka i eftermiddag.

/Maria

Lona
3

#33: Och lite kattmys, kan jag tänka mig. Bästa medicinen! 🖤🐾

Maria
4

#34 Ja såklart 💕
Han får räkor också.

/Maria

Maria
3

Ber om ursäkt att jag skriver så mycket men jag har den här tråden som "minneslista"

Vad som händer nu är att stenen är skickad på analys. Hade inte en susning om att man gjorde så. Sten som sten liksom…Jag kommer få svar brevledes.

Jag ska även på återbesök om en månad vilket känns tryggt.

/Maria

hemul
2

Jomen jag läste nåt nyligen om att det finns flera olika typer av njurstenar, med olika beståndsdelar. De vanliga är väl bara olycksfall i arbetet liksom, men de kan också bero på nån bakomliggande sjukdom eller en infektion. Typ så. Jag minns inte riktigt.

En kompis operarerades för samma sak för en tid sen. Hon hade lite ont av såret ett tag, mest att det stramade tror jag, inget särkilt besvärarnde. Annars inga problem alls. Så det går nog bra för dig också.

Lona
3

#37: Ja, njurstenar kan byggas upp av olika typer av kristaller/mineraler, en del kan ha bakomliggande orsaker som kan behöva kollas upp. Inget alarmerande alltså men så att du förhoppningsvis slipper gå igenom samma sak igen. 🙂

Maria
2

#37 #38 Tack ska ni ha. Hade ingen aning.

Läste i min journal igår att urinodlingen från accesakuten var utan anmärkning. Så då var den penicillinkuren i onödan.

/Maria

Maria
2

På måndag har jag återbesök till urologen då även urinprov ska tas.
Idag fick jag ett brev om att jag ska lämna urinprov på någon vc innan läkarbesöket i medföljande rör.

Det var inget rör i brevet och jag tänker inte kissa revirv på flera ställen så det får räcka med urologen😉

/Maria

hemul
2

Vilket krångel!

Maria
2

Får se vad de säger när jag inte tagit prov innan.

/Maria

Maria
2

Det var inga problem med att jag skippat det provet.🙂

/Maria

Maria
2

Det tar visst inte slut.
Nu har jag fått tid den 24 för att göra cystoskopi.

Visserligen bra att de är noggranna.

/Maria

• Redigerat 2025-11-12 12:23 av Maria
Maria
2

Idag har jag gjort cystoskopi och allt såg bra ut.
Nu är det nog helt slut för denna gången 😉

/Maria

Maria
2

Ursäkta jag tjatar 😉
Nu ringde de från urologen och sa att jag missat att ta ett blodprov. Jag berättade att kallelsen var för urinprov och att det var ok på Sahlgrenska att jag lämnade ett där.

Nu ska de skicka en ny kallelse för blodprov.

/Maria

hemul
2

Sjukvårdens vägar äro outgrundliga… 😂

Maria
2

#47 Haha ja.

/Maria

Vixxen
2

#47: Ja, eller förvirrade!

Maria
3

#49 Ja det med. Kunde ju gjort det samtidigt när jag var där och kissade sist😉

/Maria

Maria
2

Nu har jag och tagit blodprover. Jag skulle samtidigt röntga lungorna för en studie så det var bra att slå ihop det

Nu ska det väl vara helt slut.

/Maria