Hälsa iFokus

Hälsa

Läst 325 ggr
ellips
0

Stött huvudet - När söka vård?

Hur illa ska det vara innan man bör söka vård när man ramlat och stött huvudet?
Telefonen ringde, så jag småsprang genom vardagsrummet på väg ut i hallen men jag snubblade på tröskeln och föll huvudstupa och stötte huvudet rätt i ett vägg-hörn. Så det var inte en slät vägg som huvudet small in i utan själva hörnet.
Det tog i vänstra delen av huvudet, tinningen och ovanför det samt fram mot pannans vänstra del.
Det gjorde så fruktansvärt ont i huvudets vänstra sida. Jag var tvungen att sitta på golvet i flera minuter.
Fortfarande (nu en timme senare) känns huvudet konstigt tungt och jag har ganska så ont i vänstra sidan. Jag känner mig lite yr och svajig när jag är uppe och går
Jag är dock inte illamående (än iallafall)
Jag tog en påse broccoli ur frysen som jag suttit och hållit mot huvudet. Fått för mig att det är bra med kyla?
Bör jag ligga och vila så mycket som möjligt ifall det skulle vara hjärnskakning?

NeferNefer
3

Jag tycker att du ska söka vård - genast. Jag håller tummarna för att allt går bra.

"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon

Carmarino
2

Håller med NeferNefer. När det gäller huvudet kan man aldrig vara nog försiktig. Bättre att få det undersökt så snabbt som möjligt än att vänta tills det kanske blir alltför allvarligt.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Nephi
6

Ring 1177 för rådgivning, de bör kunna hjälpa dig med om du behöver åka in idag eller om du kan vänta tills vårdcentralen öppnar imorgon.

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Maria
0

Jag hade börjat med att ringa.

/Maria

Maria
1

#0 Hur har det gått?

/Maria

ellips
0

1177 frågade om jag kräkts eller mått illa men det hade jag ju inte så då skulle jag vila och avvakta till idag. Jag la mig och sov 2 timmar strax efter jag skrivit här och ringt 1177.
Yrseln kändes bättre sen när jag vaknade och huvudvärken också men jag är extremt öm på vänster sida om huvudet när man tar där, typ kamma håret osv måste jag vara jätteförsiktig. Är väl inte så konstigt. Blev ju en rejäl smäll.

Maria
0

#6 Ja ytliga skador är ju inget att bekymra sig för.

Skönt att det gått bra.

/Maria

ellips
1

Jag är rejält blå vid vänster öga och snett uppåt. Jag ser nog ut att ha blivit misshandlad. En del tittar kryptiskt på mig när jag säger att jag "sprungit in i en vägg"
Men jag har ju bokstavligen sprungit in i en vägg 😂

hemul
0

Sånt där är lite roligt mitt i eländet. Jag fick väldligt sorgsna och medkännande blickar på apoteket när jag skulle köpa värktabletter efter att ha opererat ut en visdomstand. Det tog en timme och verkade försiggå med hammare och stämjärn (de liksom krossar tanden och bänder tar ut den i bitar). Svullnade blev därefter. 😂

Bra att du är OK!