Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketterallmänt-övrigtmåste-skriva-av-mig
Läst 212 ggr
gickan87
2025-07-11 17:07
0

Magproblem

Har nu till och från haft växlande diarré och förstoppning i en veckas tid.

Har ont i magen och mår jag äter något strålar det ut i ryggen. Inte ens banan går omärkt förbi.

Känner mig såklart trött och matt i kroppen. Att jobba är tufft musklerna värker.

Har även gått ner 5 kg på den här tiden.
Känner mig lite avtrubbad, inget är kul längre.

Men drar mig för att sova vård, hade en hemsk läkare för nåt år sedan som skällde ut mig eftersom jag inte gjort som tidigare läkare sagt trots att jag sa att jag följt instruktionerna.

Ville bara skriva av mig lite.

MVH Erika :)

Maria
2025-07-11 17:32
2

Jag tycker du borde söka vård.
Du kan börja med att ringa och få råd.

/Maria

gickan87
2025-07-11 17:40
0

Då vc har stängt kommer 1177 bara skicka mig till jouren som förut. Och där känns det inte som att man direkt gör nåt för magbesvär då jag inte upplever att det är så akut så det behöver kollas idag. Förra gången "hotade" ju läkaren med att om jag kommer tillbaka för magen en gång till så skulle hon sätta mig i en taxi till stora sjukhuset för utredning/inläggning.

Men börjar väl inse att jag måste även fast det bär emot.

CasaRamon
2025-07-11 17:43
0

#0: Du bör söka vård. Men be om en annan läkare. Man ska inte behöva oroa sej bara för att läkaren är otrevlig. Att gå ner 5 kg på en vecka är lite oroande. Kanske är det bara magkatarr som går att åtgärda med en diet.

Maria
2025-07-11 17:44
1

Ja du väljer ju själv såklart men jag hade lyssnat

/Maria

gickan87
2025-07-11 18:27
0

#3 På min jourmottagning finns bara 1 läkare satt tillgå. Vem som jobbar idag vet jag inte.
Förra gången var det bara magkatarr men tog lång tid innan jag fick recept på omeprazol då receptfritt inte hjälpte.

Den här gången hjälper inte omeprazolen som jag har på recept heller. Blir ju såklart orolig över vad det kan vara men gillar inte sjukvården alls tyvärr och drar mig alltid in i det längsta. Men jag uppskattar såklart deras jobb.

CasaRamon
2025-07-11 18:41
0

#5: Jag har en gång haft magkatarr men då medicinerade jag inte, utan gick på en diet. Åt bara kokt mat. Inga kryddor, bara lite salt. Undvek mejeriprodukter. Det låter himla tråkigt, men jag blev hjälpt.

gickan87
2025-07-11 19:17
0

#5 Precis så har jag gjort, levt på kokt mat bara ätit några matskedar på en gång och det har fungerat ganska bra. Men sedan igår blir jag bara värre i mage och utstrålning till rygg om jag så bara äter en liten banan.

Men förstår ju att systemet håller på att stänga ner nu när jag bara fått i mig 700-800 kcal per dygn senaste veckan.

hemul
2025-08-09 16:53
4

#2 Men det läkaren sa låter i mina öron mer som ett löfte än ett hot. Jag fattar att tonen var otrevlig och det kanske var ett hot om hon vet vad du tycker om vården. Men det är väl trots allt en utredning du behöver. De kan bara göra så mycket på en vårdcentral och ofta blir det lite trial and error när det gäller diffusa problem.

Håller med övriga. Sök läkare. Om ni inte har nån vårdcentral där du bor måste du väl kunna åka till nån grannby? Är du inte reggad nånstans?

[cherrycreek]
2025-08-11 19:46
0

Du bör absolut söka vård. Jag tycker inte heller om att behöva söka läkare, jag tycker tyvärr att det är sällan man får bra hjälp. Men det är trots allt det enda vi kan göra. Man måste ju få någon sorts hjälp i alla fall. Lycka till!