Sparat rehabmaterial "utifall att"?
Har ni något rehabmaterial som ni sparat undan som bra att ha eller kanske till och med fortfarande använder?
Jag har gått hos arbetsterapeut för att tex träna upp handen igen efter en bruten handled, för några år sedan. Då fick jag bland annat denna lera som man kan krama, klämma på, dra i eller knåda.
Har faktiskt två olika hårdheter på de, en till i en annan färg som är mjukare.
Gemensamt för de är dock att leran "kryper iväg" om man lägger den på ett plant underlag, eller i handflatan. Så du behöver förvara den på ett sånt sätt att den inte kan rymma, därav plastburken med tätt lock. Det är väl de jag är mest rädd om.
Kom ikväll på att det kanske går att använda den för att träna upp tummen nu, så tog fram leran för att provklämma lite. Jodå, det skulle kunna vara bra alternativ till att riva papper (japp, fått det som övning!) När man sitter i soffan framför tv:n. Men tror jag ska ta fram den mjukare leran tills tummen är lite starkare.
- Redigerat 2025-06-10 02:18 av Liz85
Allt praktiskt som går att återanvända sparas!
Smart till din tumme! 👍
#1: Du är också smart. :)
Kom för övrigt på jag glömde bilderna på leran. Lade till de i inlägget nu.
Använt rollator i två omgångar men lämnade in den sista för ett tag sedan.
Vet att det lätt går att få en ny.
/Maria
#0: Vilken fantastisk sak/ lera att använda som rehab instrument. Lycka till. 😀👌♥️
HH 🙂
#3: Det kan jag förstå. En rollator är rätt svår att lägga undan i en låda eller så. ;)
Visserligen är de hopfällbara men även i det formatet tar de upp lite plats.