Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 216 ggr
Liz85
2

Varför man absolut inte...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

…ska låta tummen ta smällen i vissa situationer. 😉
Toarullen är "bananen" på bilderna här.

Tarotstollan
1

Rejält svullet, vad hände?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
2

Vad hände?

/Maria

Liz85
2

Var en idiot och gjorde ett misstag. Men det är iaf inget brutet, vilket är väldigt skönt. Det har jag redan kollat. Gjorde det direkt efteråt för det kändes som det bara fanns två alternativ:

1. Brutet
  2. Rejäl stukning

Så med tanke på svaret så lär det ju vara alternativ 2.

Liz85
2

Min vårdcentral har drop-in en timme eller så under förmiddagen. Men med start 10 först. Jag lekte idiot runt 7.30. Och var rätt säker det skulle bli "känna och trycka" följt av en klockren röntgenremiss. Inte kunde de ta emot tidigare heller på nån ledig akuttid.

Så ringde 1177 och frågade om det inte var idé att gå till närakuten ändå, om det ändå var stor risk/chans att läkaren skulle skicka en till röntgen.

Efter att ha svarat på telefonistens frågor så tyckte hon också att lät som en bra idé att välja närakuten. Med kort kö var jag till och med klar vid 9.30 typ och hade då hunnit få ett positivt besked. Och kunde åka hem och börja jobba i vettig tid. Dock med x antal kylklampsbyten under dagen som lindring/försök att hålla svullnaden nere! 😉

Hade jag väntat till vårdcentralens drop-in hade jag säkert fått vänta typ 30 minuter eller så på läkaromdöme och eventuell remiss, följt av kanske 1 - 1,5 timme i kö till röntgen när man väl tagit sig dit.. Och hade troligtvis fått svar först runt 12.30 eller senare.

Vixxen
2

Bra att det gick bra ändå!

Hur lyckades du vara en idiot?! 😄 Banan?!?

Liz85
2

En av aktörerna/rollbesättningen i spelet heter trottoarkant. En annan var tillfälligt utzoomad hjärna.
Den tredje faktorn tänker jag inte dra här. Men det är något ingen borde göra, oavsett tillfälle.

• Redigerat 2025-04-25 22:54 av Liz85
Vixxen
2

#6: 😄

Soligajag1
1

#6:

Ajaj . . 😬🤕
Lätt hänt. . Krya på dig.

HH 🙂

Vixxen
2

Hoppas handen blir bättre!

Liz85
0

Tummen ville inte bli helt medgörlig och den där "knölen" vid tumbasen som är en led, den ser inte riktigt ut som på andra handen.

Läkare lär bara säga typ "ta en alvedon och vänta och se" typ. Om de inte säger till dig att ta kontakt med just en arbetsterapeut. Så jag hörde av mig till ett rehab istället lite senare. De brukar veta vad de pratar om.

Nu kör jag med stödjande ortos ett tag och sen får vi se om det blir bättre efter det.
Fick några möjliga alternativ till vad som kan ha skett. Men hoppas att stödet ska göra att det iaf går åt rätt håll.

Inlinesen är framtagna och vägarna är sopade för länge sen. Det enda förbudet jag fått är att jag inte får bära något tungt. Men väljer ändå att avstå även inlinesturer just nu.

Skulle man behöva ta emot sig så lär tummen protestera, då kanske man förvärrar något. Och då tar det ännu längre tid innan jag kan rulla ut på en tur.

• Redigerat 2025-05-25 22:16 av Liz85