Att äta mer "på känn"
Jag har ju ätit efter ett matschema nu i kanske 2,5 år eller så, sen jag blev vegetarian, och har följt upp vikten i ungefär två år. Har under denna tiden går ned ca 30 kg, och har hållit vikten på ca 65 - 70 kg i ett år nu eller så.
Nu funderar jag på att pröva äta mer på känsla, än efter ett schema, i en vecka till att börja med. (men så klart fortfarande bara vegetariskt). Jag tänker att jag måste ha lärt mig massa under dessa år, om mängd mat, och vilken mat som är viktig att få i sig, osv. Som jag kan applicera på ett mer "intuitivt" sätt att äta.
Har tänkt under denna vecka, och i början väga mig varje morgon, och tills jag ser att jag verkligen håller en hälsosam vikt, trots att jag äter "på känn".
Har inte tänkt att bara därför börja äta allt onyttigt, eller så mycket mat jag vill, utan ändå försöka få i mig en lagom mängd (inte för mycket, inte för lite), av nyttig och bra vegetarisk mat… Och undvika för mycket socker, fett och annat som är ohälsosamt i stora mängder.
Så resultatet ska vara ungefär det samma som när jag har ätit efter schemat…
Med lite inspiration från exempelvis här:
https://health.clevelandclinic.org/what-is-intuitive-eating
Och en styrketräningspodcast jag lyssnar på. I den brukar de säga att det är "nödvändigt" att registrera allt man äter (kalorier och annat) om man försöker gå ned i vikt, bli av med kroppsfett.. Men sen när man vill behålla vikten man är på, att man kan gå över till att äta "intuitivt", eller mer "på känn".
Man får se hur det går.🙂
Spännande att se hur det går.
Gissar att du har full koll. 😉
/Maria
#1:
Hehe, jo. Nog har jag rätt bra koll. Men spännande att se om man kan hålla vikten på en bra nivå, osv, utan "stödhjulen" 😉 Sen kan man ju alltid återgå till schemat i perioder, om man vill och det behövs…😊
Jag tycker att det är jätteimponerande att du lyckas hålla ett schema så bra! För mig är matintaget katastrof och kan vara allt mellan att äta massor flera dagar i sträck för att det finns lagad mat och att inte äta på 2 dagar. Inatt åt jag runt klockan 3 på morgonen. Minns inte sist jag åt tillagad mat innan det.
För mig är det viktigt att kunna vara flexibel med vad jag äter, antagligen mest för att jag behöver vara sugen för att äta men också för mitt stora intresse för mat och att pröva nya saker.
Poängen med detta är att jag tror att det hade varit skönt att kunna äta lite som du vill. Det fixar du också, du som har en sådan imponerande disciplin och starka vanor!
Om du är som jag och har ett stort intresse för hälsosamt ätande kanske dessa intresserar dig!
Bra med bilder som jag tycker blir både tydligare och roligare: https://www.precisionnutrition.com/what-should-i-eat-infographic
Ett sätt att uppskatta portionsstorlekar på ett enkelt sätt: https://www.precisionnutrition.com/hand-portion-faq
#3:
Tack för dina tankar. Ibland känns det som att jag nästan är "för duktig"…känner själv att det många ggr är lättare att ha ett schema som man följer, jämfört med att försöka äta nyttigt på känn. Men jag ville nog utmana mig lite, genom att både kunna äta okej, och ändå inte vara "beroende" av ett schema. Tänker också att ganska strikta "regler" om vad man får/inte får äta fungerar en period… T ex några år. Men jag har lite svårt att se mig äta efter ett schema resten av livet.
Tack också för länkarna!
(en del av mitt inlägg försvann… Och jag minns knappt vad jag skrev där😂 om mitt svar verkar lite avhugget…)
#4 Det viktigaste är att du mår bra av detta! Det finns definitivt fördelar med båda delarna. Jag är både väldigt strukturbunden och väldigt flexibel, vilket kan både funka jättebra och ställa till det beroende på område.
Det ska bli spännande att höra hur det går för dig i din utmaning!
#5:
Så är det, det finns både för- och nackdelar med båda.
Min utmaning är ofta att kunna slappna av och "bara vara" i livets skeden. Medan andra kanske har lätt att bli "för slappa". Extremer är sällan det bästa, på något vis.
Men än så länge går min utmaning bra… :P får väl uppdatera här lite längre fram, och se.
Jag har nu ätit utan matschema under ca 6 dagar. Kan bara säga att det har gått väldigt bra, och min vikt ligger än så länge lika som tidigare. Men då har jag ändå ätit liknande som när jag åt efter schemat. Eftersom jag har ätit så länge efter schemat så minns jag ungefär hur jag åt… Och har de vanorna. Men nu följer jag inget strikt alls, på så sätt.
Det enda var att när jag fick en påse påskgodis efter att ha ätit påskmat på ett ställe, så blev det som en sockerchock för min hjärna, så jag fick slänga halva godispåsen för att inte råka överäta… Hehe. :P men men, tar ett tag att vänja sig.
Det låter som en bra start! Du har säkert koll, men försök att inte bli för besatt av siffran på vågen ifall det inte är en del av experimentet! Tänker för att det kan leda till stress, som du kanske vill undvika med mer frihet :)
#8:
Det känns som att en del av "utmaningen" också är att hålla en sund vikt. Men jag kommer bara väga mig varje dag en liten tid, tills jag märker att det fungerar. Sen väger jag mig nog en gång i veckan som jag gjort förut.
Men jag ska heller inte bli för besatt av siffran, som du skriver.😊
Då förstår jag! Heja dig!
Nu väger jag mig en gång i veckan "bara". Och under de ca två månader som gått utan att ha matschema, eller rigistrera vad jag äter så håller jag i stort samma vikt än.
Det har pendlat lite uppåt, ca ett kilo, men det kan ju vara "naturlig" variation… Men då äter jag "medvetet" också, försöker hålla ett jämnt intag av allt min kropp behöver under dagen, så att säga.
Så äter alltså inte allt jag känner för i tid och otid, och det jag äter liknar ändå vad jag åt med matschema ganska mycket, även fast jag inte följer ett schema längre.😊