Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 410 ggr
gickan87
0

Trött med trögt huvud

Började veckan med en lätt förkylning som jag inte känner av nämnvärt mer än lite snuva.

Men är så oerhört trött!
En timme på jobbet och jag är helt slut, skulle kunna sova dygnet runt.

Säger helt knasiga saker också, en kund lämnade in ett brev varpå jag säger "javisst, då kastar jag den" fast jag såklart menar postar.

Idag frågade en kollega om en vara och jag svarar "tror den står bakom munkarna" ser en förvirrad kollega och inser att jag skulle sagt nudlarna 😳

Alltså vad är det som hände med mig?
Tycker jag sover helt okej, nästan för mycket kanske.

MVH Erika :)

Maria
1

Känner du dig trött?

Jag menar att din sömn kanske inte är så bra trots rätt antal timmar.

/Maria

• Redigerat 2025-04-03 15:47 av Maria
gickan87
0

#1 Känner mig jättetrött hela tiden. Undviker gärna att vara nära eller delta i diskussioner för känner jag inte riktigt hinner med eller orkar.

Enligt min smarta klocka sover jag 7-9 timmar per natt.

Maria
0

Har det varit så länge?
Annars kanske du skulle behöva en sömnutrednig. Du kanske har dålig sömnkvalitet med andningsuppehåll eller liknande?

/Maria

@NN@
1

Är du stressad? Stress kan ju påverka hjärnan en del

Maleficum
0

Jag blev supertrött i söndags och vakna natten till måndag med ont i halsen. Haft ont i halsen och varit lite snuvig men inte haft någon feber men jag har varit otroligt trött! Mycket tröttare än normalt (för mig som normalt har trötta perioder speciellt tillfällen när jag sover sämre eller mycket händer). Gissar på att det är en kraftigare infektion jag har än vad övriga symptom indikerar så kanske är samma för dig?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Staffan
0

Periodvis kan jag också uppleva att jag är tröttare än jag brukar vara. Så har det alltid varit. Några dagar åt gånger några gånger per år. Har alltid tänkt att det har en naturlig förklaring typ lufttryck, temperaturförändringar eller fullmåne… :)

// Staffan

Tarotstollan
1

Tidsomställningen kan ställa till det för många. Kan det vara den som spökar?

Själv är jag supertrött just nu, dels för långvarig förkylning men också för tidsomställningen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

hemul
0

Har varit med om en liknande förkylning. Det var ett par år in i covidpandemin. Ironiskt nog hade jag åkt tåg till en närliggande ort för att vaccinera mig, då det här i stan bara fanns tider i ett ytterområde och bussarna dit är packade med folk, mest invandrare och just då kändes det extra osäkert eftersom man läst att de vaccinerade sig i lägre grad. När jag kom hem började jag ana att nåt var på väg att bryta ut.

Det var inte precis som du har det. Jag nös och snorade, men hade ingen egentlig sjukdomskänsla. Så länge jag var stilla. T.ex. satt framför datorn eller låg och läste. Men minsta ansträngning, t.ex. att diska upp lite, gjorde att jag blev helt slut och fick gå och lägga mig. Då funkade det inte att läsa heller tills jag hämtat mig. Men alltså ingen brain fog om jag inte utsatte mig för fysisk ansträngning.

Trodde så klart det var covid och var och testade mig. Negativt. Fick senare också hosta som satt i månader, men kände mig inte längre sjuk efter en vecka eller så.

Har aldrig tidigare haft en sån förkylning. Brukar bli rätt dålig, men brukar ändå kunna ta mig i kragen och gå och handla och sånt. Det här var liksom tvärtom. Mådde rätt bra, men orkade ingenting.

I alla fall gick det ju över. Hoppas att det förlöper så för dig också.

• Redigerat 2025-04-04 07:33 av hemul
[Undertaker]
1

Bäst är enligt mig att besöka en läkare. Utesluta att du har några för höga eller låga värden i blodet. Sover du dåligt kan du få råd kring växtbaserad och annan medicin som kan användas som temporärt stöd.

Men en läkare kan utesluta att annat spökar i kombination med förkylningen.

gickan87
0

Tack för alla svar.

Blir nog till att kontakta läkare efter påskhelgen.

Har börjat få smärta lite överallt i kroppen på enligt mig konstiga ställen.

I skrivande stund har jag ont i fram och baksida lår (misstänker ischias) knä, öm och svullen fot på vänster sida. Även ont mot underlivet, tänk er träningsvärk efter att ha suttit på en sadel för länge.

Ont i skulderbladen och höger axel samt ovansidan på höger hand.

Brukar ha problem med ryggen men nu är värken verkligen överallt!

Vaknade nyss av att jag drömde om att jag var en glasruta som krossades i flera bitar. Ungefär så jag känner mig nu.

Staffan
1

Usch, det låter jobbigt… :(

Håller med Undertaker här; det är nog bra att besöka en läkare och se vad hon/han har att säga. Det finns säkert en förklaring och säkert någon hjälp du kan få. Hoppas du kommer på bättringsvägen!

// Staffan

snowy00
0

Själv har jag haft spänningshuvudvärk ganska konstant i 3-4 dagar (bara huvudvärk, inge andra symtom). Undrar också vad det är… Ringer nog hälsocentralen/1177 om det inte blivit bättre på ett par dagar nu.

Men det går ju runt massa konstiga virus å dylikt nu… Kanske en släng av "mild" covid för oss båda??🤔

Krya på dig iaf!

(höra med läkare är nog en bra idé för dig..)

(Och nu ser jag att denna tråd är över en vecka gammal. Hoppas det är bättre nu då😛)

gickan87
0

Det går lite upp och ner, nu senaste dagarna har jag haft problem med magkatarr med rätt rejäl muskelvärk. Allt känns jättekonstigt nya symtom kommer och går.

Jobbigt med huvudvärken, hoppas du mår bättre idag ❤

snowy00
0

Svårt att veta vad det beror på för dig, alltså 🫤

Min huvudvärk släppte. Troligen bara stress/trötthetshuvudvärk.

gickan87
0

Tror det är all stress och oro som börjar ta ut sin rätt.
Har hänt en hel del runt mitt liv i drygt 2 år snart.
Ser inget slut heller, har aldrig tid att vila ut en ledig dag då annat alltid är planerat.

snowy00
0

Okej, ja stress sätter nog hela kroppens system i obalans till slut. Kontaktade du läkaren förresten? Säkert är det en bra sak att göra i alla fall.

gickan87
0

Nej, vet först inte hur jag ska hinna med ett eventuellt läkarbesök som vardagen ser ut nu dessutom är det ont om läkare på min vc. Har vänner och bekanta som sökt läkare och fått vänta minst 1 månad.

Ska till sköterska nästa månad, tänkte ta upp det med denne då om mina problem kvarstår.

Kan nog också vara oro inför kommande magnetkameraundersökning, blir förhoppningsvis min sista nu sedan min cancerdiagnos 2020.

• Redigerat 2025-05-06 21:02 av gickan87
snowy00
0

Okej, förstår. Jobbigt med cancerdiagnos.😟 Klart det skapar en hel del oro och stress.