Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 397 ggr
Bjorne
0

Varför får inte jag ozempic

Jag är en snart 75årig man som har haft diabetes2 i många år. dessutom har jag
BMI 34, högt blodtryck och ont i ett knä. jag tar metformin och Glimepirid mort diabetesen och enalapril mot blodtrycket. Jag har svårt att ta mig upp från golvet utan stöd om jag hamnar där. Jag skulle må mycket bättre om jag kunde gå ner i vikt tror jag. Vårdcentralen menar att jag har tillräckligt bra värden med de mediciner jag redan tar och att ozempic inte skall användas mot övervikt, bara mor diabetes
Men det kan väl inte vara diskvalificerande att även behandla övervikten och blodtrycket även om det är diabetesen som primärt skall behandlas.
Det kan väl inte vara fel om man lyckas förbättra även andra tillstånd fast det var diabetes2 man ville behandla?
Vart skall man vända sig om man vill få tag i detta läkemedel?

Maria
2

Det är inte godkänt av läkemedelsverket att skriva ut Ozempic mot övervikt vad jag vet.

/Maria

Scorpio97
1

Anledningen är bristen på ozempic. Det finns inte tillräckligt mycket för att alla ska kunna få, och då måste samhället prioritera vilka som får de. Självklart finns hälsovinster i att behandla övervikt men det måste ju vägas emot vem som i då fall blir utan istället.
Läkemedelsverket har info om detta på sin sida och skriver att det åtminstone för tillfälle är de som behöver ozempic för sin diabetes typ 2 som ska få det. Det ska inte skrivas ut primärt för överviktsbehandling.

Infon är tagen från denna länk, där du kan läsa mer om du vill: https://www.lakemedelsverket.se/sv/nyheter/uppdatering-angaende-ozempic-semaglutid-och-victoza-liraglutid-bristsituation

Det är alltså inget din enskilda vårdcentral har hittat på, utan de måste följa reglerna för hur medicin ska skrivas ut.

//Jessie

Information till hälso- och sjukvården – DHPC. 
  • Redigerat 2025-01-23 12:16 av Scorpio97
Cireea
0

Du kan be om Wegovy!

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Bjorne
0

#2: Nu har jag ju förklarat att det är i första hand mot diabetes jag vill ha Ozempic. Att den samtidigt kan ta ner vikten och blodtrycket kan väl inte vara fel i sig. De diabetesmediciner jag tar tar nu har biverkningar. Magen är uppblåst som en fotboll och jag har ofta värk i magen något som diabetessköterskan tror beror på metforminet. När jag började med glimepirid gick jag snabbt upp sju kilo. Säkert beroende på dess insulinstimulerande effekt.
Det är ju välkänt att diabetes 2 kan förbättras och tom botas vid viktminskning.
Jag förstår att det är brist på läkemedlet och att bara de mest behövande kan få det men då är det ju väldigt konstigt att människor som är helt friska och kanke bara har en minimal övervikt kan få det utskrivet av kosmetiska skäl.

Maria
2

#4 Skulle det fungera som du beskriver i ditt sista stycke är det ju olagligt eller snarare någon som begår tjänstefel.

/Maria

Bjorne
0

#5: Ändå så händer det, särskilt på sk digitala vårdinrättningar verkar det. Någon höjdare där tyckte i TV att de inte gjorde fel. Övervikt såg han som ett lika stort problem som diabetes och det är säkert så när den är allvarlig och inte bara kosmetiskt som i många fall. En bekant som inte är särskilt överviktig eller har diabetes fick vegowy utskrivet. Utanför subventionen visserligen men det var så dyrt att hon avstod.

Maria
0

#6 Det är möjligt att det kommer förändras i framtiden men viktigt är att man håller sig inom lagar och föreskrifter.
Sedan kan man ju alltid ha synpunkter.

/Maria

Maria
0

#6 Har du försökt att gå ner i vikt på egen hand?

/Maria

Maria
0

Sedan när patentet på läkemedlet går ut så kommer det konkurrerande preparat, ofta mycket billigare och mer lättillgänglig.

/Maria

Lona
0

#5: Det fungerar, även om Högkostnadsskyddet inte alltid gäller. Men tillgången borde inte bli större av att patienterna betalar själva, kan man tycka. 😏🙁

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
1

#0: Testa en annan vårdcentral? Jag håller med om att Ozempic inte ska skrivas ut mot enbart fetma men du har ju även diabetes typ 2 som skulle kunna bli betydligt bättre om du gick ner i vikt. Visst finns det restriktioner men de verkar tolkas olika beroende på läkare och mottagning.

Lona
6

#8: Förlåt Maria, men det där var ett ganska klumpigt uttryck. Jag tror inte att det finns någon överviktig som inte "försökt gå ner på egen hand".
Det är inte direkt brist på försök som brukar ligga bakom övervikt. För en del funkar det, för en del inte. Om det hade funkat för TS så hade han sannolikt inte varit i den situationen han är i nu.

Och ja, du trampade på en öm Lona-tå som väldigt, väldigt många trampar på även om tån för tillfället är smal.

Maria
5

Du må tycka jag är klumpig men för mig är det en fråga bara.
När man skriver med människor blir det ju helt annorlunda mot när man samtalar.
Jag orkar inte sitta och tänka på nyanser i det man skriver och jag föredrar raka rör.
Vill man inte svara så slipper man.

/Maria

Lona
0

#13: Helt ok, jag läste väl in annat än vad du menade, det där med de ömmande tårna du vet. 😏
Är bara så less på många andras attityd - nu syftar jag alltså inte på dig - när det gäller övervikt och vad som görs eller inte görs av en själv för att motverka det hela.
TS, ursäkta sidospåret!

Maria
2

#14 Ingen fara🙂

/Maria

hemul
1

#4: Ozempic verkar inte heller vara utan biverkningar.
https://www.dagensps.se/life-science/ogonsjukdom-kopplas-till-ozempic-knappast-omvalvande/

Och visst har det skrivits ut för viktnedgång. Det kunde man ju läsa om hela förra året. Att det var brist därför att det förskrevs av den anledningan.

Bjorne, har du funderat på lågkolhydratkost? Det får nästan garanterat bukt med din diabetes. De flesta blir medicinfria. Har du tur går du också ner i vikt, men det funkar långt ifrån för alla. Det är dock lättare att banta på lågkolhydrat än på standardkost. Been there, done that. Och du behöver inte stirra dig blind på LCHF. Det finns många sätt att flå en katt och LCHF är, eller var får man väl nästan säga numera, i mitt tycke en av de sämre varianterna.

En sällsynt ögonsjukdom kan kopplas till Ozempic och Wegovy. Men upptäckten skapar inte mer än en axelryckning på börsen. 
  • Redigerat 2025-01-24 00:47 av hemul
Bjorne
0

#16: LCHF är inget nytt för mig. Jag har provat både det och lågkolhydrat har vi alltid hemma hos oss. Vi äter en sorts bröd utan mjöl som vi bakar själva. Brödet består av ägg kvarg solrosfrö pumpafrö kruskakli havregryn psylliumfrö olja och bakpulver. Väldigt lite kolhydrater mao.
Vi äter så lite som möjligt av ris pasta potatis och vanligt bröd även om det slinker ner en del ibland.
Jag har följt LCHF debatten sedan begynnelsen studerat "kolhydrater ifokus".
Jag körde strikt LCHF en period och gick ner en hel del men sedan var det stopp.
Det talas om plattåer men jag tror att kroppen har lärt sig läxan efter denna tid och gör allt för att sätta stopp för i en dess mening livsfarlig viktnedgång.
Jag tror att överviktiga i allmänhet inte äter mer eller sämre än smala och normalviktiga. Snarare är de försiktigare med maten än de som kan sätta i sig obegränsat utan att gå upp. De överviktigas kroppar gör allt för att förhindra att de gå ner och det är en motståndare som är nästan omöjlig att besegra på lång sikt.
Det finns två ljuspunkter i mörkret. Den ena är Ozempic som redan är avhandlad.
Den ändra är forskningen om tarmbakteriernas betydelse.

hemul
1

OK. Ja, det där med tarmbakterier är intressant. Men vete sjutton om man skulle tordas! 💩

Bjorne
1

Man måste ju inte äta bakterierna eller få i sig dem på annat sätt.
Men man kan ju äta sådan mat som gynnar uppkomsten av en diversifierad tarmflora. Fullkorn och fermenterade grönsaker youghurt och sådant

hemul
1

Det är ju "bajstranspantationer" men testat med. Men får det där bak då.

Lona
2

Rent allmänt så visar ju alltmer forskning på hur viktig tarmfloran är för vår hälsa så att gynna den är väl alltid klokt.👍

sp0ngeb0b
3

Vet inte om detta är svar på dina frågor men vill nämna det ändå. Jag har fått hjälp med obesitasbehandling (obesitas = BMI över 30) via Eatit, rekommenderar det starkt! Tror det finns andra liknande sidor med. Helt gratis program där man går igenom olika lektioner och övningar varje vecka, och man får stöd och hjälp av en dietist. Det har faktiskt häjlpt mig oväntat mycket, trots att jag ansåg mig ha bra koll på mat osv sedan innan. Vet att man även kan få kontakt med läkare via dem om man är intresserad av läkemedel som komplement, jag valde dock att göra behandlingen utan läkemedel. Det bästa beslutet jag tagit på länge. Har gått ner 7 kg än så länge utan någon större ansträngning (från att inte lyckats alls trots flera år av försök) och helt och hållet ändrat min syn och mina vanor kring mat.