Spända käkar + sötsug
Jag har för tillfället ett stort problem med spända käkar. Det kommer och går varje dag. Jag har jättesvårt att slappna av i dem, även om jag försöker olika övningar, massage (både av käkar, nacke, axlar och rygg), vila, träning/rörelse m.m. Till råga på detta blir jag också alltid sugen på sött och/eller salt när spänningarna drar igång. Jag tycker att det ofta hjälper att äta när jag har spända käkar så jag tror därför att min hjärna har kopplat ihop de två och därför blir jag sugen. Men det är otroligt jobbigt, både känslan av de spända käkarna men även det onödiga intaget av socker och salt, särskilt då jag har obesitas och försöker gå ner i vikt.
Jag känner mig lite uppgiven. Är det någon som känner igen sig i detta? Eller har något tips? Det känns som att jag provar allr jag kan komma på och allt jag googlat fram, plus allt som brukar hjälpa mot min spänningshuvudvärk, men inget funkar någon längre stund. Jag vill bli av med detta för alltid så klart, jag har nämligen aldrig haft detta problemet mer än kortare stunder (några timmar åt gången) och nu har jag plötsligt fårt det varje dag, nästan hela dagen (även om det oftast är värre mot eftermiddag/kväll). Från ingenstans började det och har hållt i sig i två veckor.
Tacksam för alla tips och råd.
Du behöver se över din livssituation - vad är det som ger dig stressreaktioner?
Stress är i sig inte farligt men man måste lära sig att hantera den när det blir för mycket.
Ett sätt att minska stressen är att äta så din kropp väljer just nu det för att få ner din stressnivå.
Börja med att skriva korta noteringar så kommer du förmodligen se ett mönster om du inte redan nu vet det egentliga problemet.
Motion - träning - promenader är bra både för kropp och knopp men är man stressad så hinner man inte.
Se till att prioritera ”rätt”.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2024-12-05 12:11 av Pyttelite
#1: Tack för ditt svar, ska absolut fundera över detta. Men jag upplever inte att någonting har förändrats i samband med att detta startade. Men det kan ju vara något undermedvetet så klart. Det är bara så frustrerande för jag har svårt att koncentrera mig på jobbet när käkarna är spända, det tar över liksom. Och jag lyckas ju inte ens lindra det i stunden… och jag har samma problem varke dag, vardag som helg, stressiga som lugna dagar. Men det kan komma och gå under dagens lopp. Kanske jag behöver ta hjälp för att få bukt med detta.
Den enda övning jag tyckte hjälpte när jag hade spänd käke var att ha halvöppen mun.
Att hela tiden försöka koncentrera sig på att tappa hakan😉
/Maria
Finns det nåt annat du kan tugga på istället? Tuggummi? Russin? Nötbar?
Det kan ju ibland vara svårt att bara sluta med en vana sådär så du kanske kan välja bättre alternativ istället till att börja med.
Jag har tidigare haft problem med spända käkar, det blev värre av att man tänkte på det hela tiden men det är ju svårt att inte göra det.
#0:
Jag har själv haft stora problem med spänd nacke, axlar, käkar, och spänningshuvudvärk. Nu äntligen efter över två år så är jag i stort återställd. Det som hjälpt mest när det var akut (och hjälper fortfarande emellanåt) är kiropraktik. Sedan har jag fått övningar från sjukgymnast, tandläkare, har gått på massage (det var skönt, men hjälpte inte så mycket i längden). Jag mediterar också regelbundet, och tränar/motionerar regelbundet. Och nu till sist (för att få bort den sista spänningshuvudvärken) har jag fått glasögon. Så det har varit mycket med detta, och det börjar nu på slutet bli riktigt bra igen.
Så jag skulle först och främst rekommendera kiropraktor, och göra en synundersökning. Sedan kan avslappningsövningar som meditation, och yoga hjälpa vid stress.
Nu kan jag inte lova att detta hjälper just dig, men det var vad som funkade för mig.
Säkert är det nå undermedvetet hos dig som skapar stress, så du spänner käkarna. Socker kan ju lugna på kort sikt, så det kan ju vara så att det sänker din stressnivå, även om det inte är nyttigt egentligen, och i längden.
Hoppas något av detta hjälper dig, och uppdatera gärna hur det går framåt med detta för dig, om du känner för det 🙂
Du kanske oxå behöver se över din arbetsplats.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.