Hälsa iFokus

Hälsa

Läst 334 ggr
Fridaaaa
0

Covid

Åkt på covid.

Har ni bra tips mot torrhosta och halsont?
Inget med vitlök (eller någon sorts lök), ingefära eller sötningsmedel :)

Förutom honung! :)

Receptfria hostmediciner = bara skit.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

• Redigerat 2024-10-19 10:35 av Fridaaaa
Maria
2

Te medd honung kanske kan lindra.
Det finns bedövande halstabletter på apoteket.
Mucoangin eller nåt liknande tror jag den heter.

/Maria

• Redigerat 2024-10-19 10:49 av Maria
Fridaaaa
0

#1 Honung tar jag redan :)

Mucoangin har tyvärr sötningsmedel, får ont i magen av den :( Är nackdelen, mesta är med sötningsmedel :(

Fridaaaa
0

#1 Kollade med nu, den finns inte i lager på apoteken här.

Fridaaaa
0

Ingen mer? =)

DesK
1

Timjanhonungste kan hjälpa

/Désirée

Fridaaaa
1

#5 Honung i te har jag men gillar dessvärre inte timjante, kör pepparmyntste, en av väldigt få sorter jag dricker. Men tack ändå för tipset :)

Jane-Lyzell
2

Bikarbonat
https://www.iqoro.com/se/huskurer-mot-hosta/

Bikarbonat mot hosta
En annan huskur mot hosta är bikarbonat eller bakpulver. Det har en lugnande effekt på halsen och kan minska inflammationen.

Gör så här:

Värm upp ett glas vatten och lös upp en tesked bikarbonat i det. Gurgla med lösningen i några sekunder innan du spottar ut det.

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Hitta en huskur mot hosta som passar dig → 🍯 Honung 🧅 Lök 🥛 Mjölk 🍋 Citron ► Läs mer och bli av med din hosta här.
hemul
5

Men herregud, måste du gilla smaken på nåt du tar i medicinskt syfte?

Fridaaaa
2

#8 Jag kan inte ta något jag mår ännu mer illa av, säger sig själv eller hur? Det tar tvärstopp och får inte ner det helt enkelt. Så kanske ska ta reda på saker först? Har testat timjante förut och smakar vedervärdigt, fick inte ner det. Är samma sak med ingefärasmak. Smakar vedervärdigt, mår spyilla och får inte ner det helt enkelt.

DesK
5

#8 Fridaaaa är mycket selektiv med mat och dryck, det måste vi respektera, även om vi inte riktigt förstår det.

/Désirée

Fridaaaa
4

Har man inte problemet själv med selektivitet i kost & dryck - är det svårt att förstå det själv. Däremot behöver folk bli mer öppna och inte döma/anklaga oss som är det, är jobbigt nog som det är. Detta är inget självvalt. Man kan inte äta viss mat / dryck pga smak/konsistens, man mår jätteilla och kan inte svälja det, tar tvärstopp.

Draken
2

Om du dricker mjölk, så är varm mjölk med honung väldigt bra mot hostan och lindrar även halsont i viss mån. Åtminstone fungerar det jättebra för mig.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

hemul
8

#9: Eller så skulle du ha sagt det istället för att bara säga att du inte tycker om det. Då hade jag ju inte behövt ta reda på det.

Fast jag har nog uppfattat att du är selektiv med precis allting. 😉

• Redigerat 2024-10-20 14:14 av hemul
Fridaaaa
3

#12 Ja mjölk dricker jag :)

#13 Eller kan man fråga istället för att anta saker.
Jag är verkligen inte selektiv mot allt. Så du kan skippa den attityden, den är bara dryg och trist, sluta vara nedlåtande och dömande och lämna tråden om du inte tänker ge tips.

Fridaaaa
1

Någon som har tips hur man kan vidga luftvägarna i näsan när nässprayet är slut? Som fungerar även på natten? Het dusch fungerar ju bara för stunden, men inte i natt tex.

hemul
2

Köpa ny nässpray (om man nu vill använda det). Sova sittande eller halvliggande. Spreja med koksaltlösning.

Fridaaaa
1

#16 Apoteket är stängt, annars hade det redan varit gjort. Måste ha otrivin mentol, enda som fungerar bra. Handlar inte om vill, utan att måste.

Halvlåg inatt men hjälpte inte. Kan inte somna sittandes och får superont i ryggen och nacken.

• Redigerat 2024-10-20 16:06 av Fridaaaa
Maria
4

#17 Är du van vid avsvällande nässpray så finns ingen huskur som går att jämföra.

Skölja näsan med koksalt funkar men inte för längre stund.

/Maria

Fridaaaa
1

#18 Jag brukar bara använda det när jag är sjuk, inte annars.
Har inget att skölja med.

Maria
2

#19 Det är bara att köra ner näsan i en behållare av något slag med koksalt och dra in. Sedan får man spotta och fräsa.😉

/Maria

snowy00
1

Jag hade covid för någon månad sedan. Det som hjälpte var att få ned febern med alvedon, sedan vila, vila, och åter igen vila.

Hostan höll i sig någon vecka.

Fridaaaa
1

#21 Har bara 38 i temp :)
Vila gör jag så gott jag kan, mitt jobbiga är hostan och halsont. Och då hjälper ej alvedon.

snowy00
1

#22:

Ok, jag hade också 38 i temp och det kändes som jag höll på att brinna upp. Men då har jag ganska låg temp när jag är frisk också. Efter 30 min när jag tagit alvedonen så sjönk febern betydligt. Men nu var ju inte det ditt problem… :)

Men mot hostan och halsonten. Om du har svårt för smaker som ingefära ex, så kanske bara varmt vatten kan lindra? Att dricka bara varmt vatten är också hälsosamt på andra sätt. Men nu har du ju redan fått massa bra råd i tråden.

Fridaaaa
1

#23 dricker te redan :) Enbart varmt vatten kan jag inte dricka, jag har problem med vatten i normala fall och dricker det enbart kallt. Men tack ändå! :)

snowy00
1

#24:

Förstår. Ingen fara, och krya på dig!