Hälsa iFokus

Hälsa

Läst 258 ggr
hemul
0

Bältros - har ni vaccinerat er?

Lite nyfiken barapå hur många som vaccinerar sig mot det. Det är ju fruktansvärt dyrt. 2400:-/per dos på stället som brukar vara billigast här - och man ska ha två doser.

Funderar lite på det iom att jag läst rätt mycket på sistone om hur allvarligt det kan vara, med livslånga komplikationer o.s.v. En gammal kompis till mig har gjort det och det har väl fått mig att tänka. Vi är lite sura, för vi hade inte vattkoppor som barn utan blev smittade i medelåldern av barn med idioter till föräldrar som inte varnade oss. "Men alla har ju haft det som barn!" - Jo, hej du!

• Redigerat 2024-09-27 21:35 av hemul
Tarotstollan
0

Jag hade vattenkoppor som barn men fick bältros för ca 2 år sedan.
Läkaren tyckte jag skulle vaccinera mig och jag var inne på det med tanke på vilken smärta det var, vidrigt kort sagt!
Men när jag fick reda på priset så backade jag, har fortfarande inte bestämt hur jag skall göra i framtiden.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Lona
0

Nej, jag har inte vaccinerat mig och kommer inte att göra det heller. Om priset hade varit lägre hade jag eventuellt övervägt det men inte i nuläget.
Jag hade vattkoppor som barn.

Mamma hade bältros för några år sedan och blev rätt dålig. Det enda kvarstående hon har är ett område utan känsel i pannan men det får en att tänka efter.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

OberonsMatte
0

Jag hade vattkoppor när jag var barn. För några år sedan fick jag bältros, men det var en lindrig variant på ena armen bara. Jag har inte vaccinerat mig mot bältros, men mina föräldrar som är 80+ har gjort det.

Sajtvärd Katter iFokus

beem
0

Fr.o.m 65 år är den gratis men vad hjälper det alla yngre. En hutlös kostnad för ett vaccin.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Maleficum
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade bältros för 12 år sedan (var under 30 så ovanligt tidigt). Var lite atypisk då jag fick utslagen först (över ett dygn innan och trodde först det var loppbett) innan smärtan och jag mådde så dåligt (och kunde inte ha byxor på mig), kändes som någon högg en kniv i sidan på mig och vred om (fick även feber och blev svag och sämre balans och ork även flera veckor efter utslagen läkt ut).

Kan ibland fortfarande känna sting på området och är alltid orolig det är på väg tillbaka då.

Eftersom jag haft det är risken mindre att få det igen så har inte alls bestämt mig för om jag kommer vaccinera mig eller inte. Priset är helt klart avskräckande men å andra sidan var det inte en rolig upplevelse som jag inte vill återuppleva.

Men en intressant sak är att min pappa deltog i studierna för bältros vaccinet.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

hemul
2

#4: Va??? I vilket län är det? Hur orätätvist kan det få vara!?

Vixxen
1

Hade vattkoppor som barn och vill inte ha bältros.
Flera i min närhet har blivit fruktansvärt drabbade varav några fått ögonen så skadade att de nu är helt blinda.
Det är jättedyrt med vaccin, men tror att det är värt det ändå.

hemul
0

#1: Kan man vaccinera sig när man redan har bältros?

Fattar inte om man behöver ta om det eller om det räcker livet ut. Beträffande Shingrix, som ju är det man vill ha, hittar jag sajter som säger att man inte behöver boosterdos och andra som säger att det räcker i 10 år.

Ska försöka reda ut det här och bestämma mig innan hösten. Tänkte jag i så fall kunde ta det samtidigt som covid - om man får göra det. Jag har redan neurologiska skador efter en annan allvarlig infektion, så när jag fattade att man kan få sådan började jag känna mig mer motiverad. Inget mer sånt vill jag ha.

• Redigerat 2024-09-27 23:32 av hemul
OberonsMatte
0

#4: Bältrosvaccin får man väl betala själv - oavsett ålder?

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2024-09-27 23:38 av OberonsMatte
Vixxen
0

#8: Tror inte man kan vaccinera sig om det brutit ut.
Shingrix tar man två doser med två månaders mellanrum. Omvaccinering efter 8 år är vad jag hört.

• Redigerat 2024-09-27 23:30 av Vixxen
beem
0

#9: Helt rätt. Det ligger som förslag. Jag trodde att det gick igenom i april 2024 men så är det inte.

Sorgen är kärlekens pris

• Redigerat 2024-09-27 23:32 av beem
hemul
0

Ja, hittade den här relativt färska artikeln från i maj. FHM har sagt nej, men regionerna (gud vad jag hatar det namnet på en myndighet!) utreder om det kan genomföras (och finansieras antar jag) på deras nivå.

https://www.lakemedelsvarlden.se/vattkoppsvaccin-kan-bli-gratis/

Kanske är det smart att vänta nåt år och se hur det går? Men om det genomförs låter det inte som om det kommer att bli gratis, bara billigare. Så antagligen behöver man inte gräma sig över att man lagt ut 5000 i onödan om man är över 65.

Vattkoppsvaccin bör ges inom det nationella barnvaccinationsprogrammet, men bältrosvaccin är regionernas sak, anser Folkhälsomyndigheten.
  • Redigerat 2024-09-27 23:41 av hemul
Krullibull
0

Men oj vilka priser! Jag tror också att det är smart att avvakta lite och se hur det går.

Är bältros på uppsving just nu? Jag tror att min farmor hade det en sväng när jag var liten då hon berättade om det, men det är det enda jag någonsin har hört.

beem
1

Jag har haft bältros. Det vill jag inte ens att min värsta ovän ska få. Det gör fruktansvärt ont. Det var som om någon kärvare med en kniv. Jag hade det ovanför vänster skulderblad. Det började med utslag och tog någon dag innan smärtan kom.
Det var många sömnlösa nätter.

Sorgen är kärlekens pris

hemul
3

Ja, jag känner också folk som haft det. Inte kul. Men detta att det kan bli så många komplikationer och även att smärtan kan vägra försvinna var nytt för mig..

Tror inte frekvensen ökat, bara medvetenheten om det. Hitttade det här nu.

1 av 3 i Sverige får Bältros under sin livstid. I allmänhet får man bältros bara en gång, även om man kan få sjukdomen flera gånger. Två tredjedelar av de som drabbas är över 50 år och efter 85 års ålder har mer än hälften haft bältros.

Bältros läker ofta ut av sig själv, men årligen sjukhusvårdas upp till 1 200 patienter i Sverige. I genomsnitt sjukhusvårdas man sju till tio dagar.

Bältros komplikationer kan leda till långvariga hälsoproblem. Den vanligaste komplikationen är postherpetisk neuralgi (PHN) med svår smärta i det läkta området som kan kvarstå i månader eller till och med år. 20 % av bältrospatienter över 60 års ålder utvecklar PHN.

Andra förekommande, bältros komplikationer är lunginflammation, hjärnhinneinflammation, hjärninflammation och stroke. Studier har visat att risken för stroke är ökad de första tolv månaderna efter genomgången bältros.

Dödligheten vid bältros är låg och de flesta dödsfall inträffar i åldersgruppen 85 år och äldre.

https://www.vaccin.se/om-vacciner/baltros/

Så väldigt vanligt alltså! Fasiken, ska nog ta de där sprutorna ivf (jag är över 65).

Bältros kan vara smärtsamt för den som drabbas och kan leda till allvarliga följdsjukdomar. Visste du att det finns bältrosvaccin? Läs mer här!
  • Redigerat 2024-09-28 00:49 av hemul
MonicaLagerquist
0

Nej jag har inte vaccinerat mig.

Har faktiskt inte ens fundert över det

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Maria
0

Jag borde göra det.

/Maria

Krullibull
0

#15 Men jisses, det var ju supervanligt! Om vaccinets priser går ner nu när jag är så ung ska jag nog göra det, annars får det vänta.

Jag skulle gärna även vaccinera mig mot fästingsjukdomar (tror bara TBE har vaccin?) också, men jag har inte fått tummen ur.

hemul
1

Ja, vore jag ung skulle nog inte jag heller fundera på det. Men en annan börjar ju bli en gammal käring. 😋

Ja, TBE Märkligt det där. VI kan vaccineras oss mot TBE men inte borrelia. För hundar är det tvärtom. De andra fästingsjukdomarna tror jag inte det finns vaccin för alls.

TBE är vettigt, tycker jag. Speciellt om man är ute mycket (behöver inte vara i skogen). Det är ju lite tjatigt iom att man måste ta om det och de verkar ha svårt att bestämma sig för hur många år det ska gå emellan, men…

Gör det absolut. Hjärninflammation är den sjukdom jag nämnde att jag haft (men inte från fästing). Det förstörde mitt liv faktiskt. Även om det låter patetiskt så är det faktiskt så. Ta inte den risken.

Lona
0

#19: Ja, TBEvaccin (för människa) tycker jag som hundägare och hästmänniska är en självklarhet och det är ju en rimlig kostnad.
Borreliavaccin för hundar är inte så tillförlitligt, jag tror att det är få som använder sig av det.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Skeppskatten Dina
0

Jag har vaccinerat mig. Tycker att det är väldigt dyrt men om jag blir sjukskriven så kostar det en del ocksä. Framför allt så vill jag inte ha den långvariga smärtan som många får.

🤗 Elisabeth och Amira 🐈

hemul
1

För mig är det gratis att vara sjuk. 😂

Nej, vill inte ha smärtan och vill inte ha de mer allvarliga biverkningarna heller. Tror jag kommer att ta vaccinet. Men ska klara av covid och flunsa först. Har för mig att man inte får ta mer än två samtidigt.