Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: huskurer-egenvård
Läst 221 ggr
snowy00
0

Bleka tänderna med bakpulver...

Jag har läst om ett sätt att själv kunna bleka sina tänder. Nu är det så att mina främst framtänder är mörka längst nere, helt säkert på grund av mitt te och kaffedrickande. Ingen stor sak, och det syns inte så tydligt. Men tandhygienisten brukar få bort alla fläckar lätt, men jag får ingen tid förrän år 2026 nu. Därför prövade jag nyss att borsta tänderna försiktigt med vatten blandat med bakpulver. Visst gör det viss skillnad, även om den inte är så stor. Ska borsta med blandningen ett par gånger till.
Man ska dock inte borsta för ofta då det kan slita på emaljen.

https://xn--bsttandblekning-0kb.se/bleka-tanderna/

Är bara nyfiken, har någon testat detta, och funkade det för er?

Vill du bleka tänderna hemma? Vi har listat 9 enkla och billiga metoder och huskurer att använda för att bleka dina tänder hemma!
hemul
1

Bleka vet jag inte. Det funkar nog mest som tandkräm/slipmedel. Förr var tandkrämer baserade antingen på salt eller bikarbonat.

Ta hellre bikarbonat än bakpulver. Bakpulver är bikarbonat med tillsatt syra och lite annat jox som stärkelse. Syra och stärkelse är inte direkt nyttigt för tänderna,

Syran kan nog iofs göra att det har en blekande funktion också. Men det skulle jag inte ge mig på. Är missfärgningen av te så är det en beläggning och inte en missfärgning av själva emaljen. Du kanske bortar för slarvigt och missar de där ställen där det blivit brunt. Köp en eltandborste om du inte redan har en.

• Redigerat 2024-08-30 22:17 av hemul
snowy00
0

#1:

Okej, jag tänkte på bikarbonat, men det kändes för "starkt", men då är det visst inte som jag tänkte🤔
Eltandborste är nog ingen dum idé, det ska jag faktiskt fundera på. Det påminner ju om det där "slipverktyget" som tandläkarna har, känns det som… I vilket fall, tack för tipsen.

hemul
0

Eltandborste funkar. Jag köpte en när jag upptäckte att jag fått tandsten på utsidan av framtänderna i underkäken (och säkert på andra ställen också). Aldrig haft tandsten förut. Tog nog runt ett år, men sen syntes det ingen tandsten längre. Men det innebär tyvärr inte att den inte finns. Tandläkaren säger att jag måste ta bort. Men jag tänker att eltandborsten borde förebygga rätt bra.

Den är så jäkla tråkig att använda bara. Ännu tråkigare än att borsta vanligt. Ja, jag är som en bäbis. Avskyr att borsta tänderna. Men jag gör det! 😉

snowy00
0

Tandsten har jag alltid haft mycket av, även fast jag borstar noggrant. Tandläkaren har sagt att det beror på ens saliv också, hur mycket tandsten man får. Men det låter ju bra, om en eltandborste förebygger tandsten också.

Det är inte det roligaste som finns, att borsta tänderna😄 men måste, måste man ju ändå.😉

• Redigerat 2024-08-31 16:42 av snowy00
hemul
0

Ja och på kosten antagligen. Jag har ätit lågkolhydratkost länge. Det är ett känt faktum om man slipper hål i tänderna men instället får tandsten. Jag hade det aldrig förut. Hål i tänderna har jag alltid varit förskonad från. Tror jag har 3 lagningar.

• Redigerat 2024-08-31 22:52 av hemul
snowy00
0

#5:

Samma här, har haft ett eller två hål i tänderna totalt tror jag🤔 endast som barn då.

hemul
0

Är du inte heller förtjust i godis och läsk? 😀

CasaRamon
0

#5: Varför skulle man få tandsten av lågkolhydratskost? Har lite svårt att förstå det.

snowy00
0

#7:

Njae, inte så förtjust i godis faktiskt, bara lite mörk choklad här och där. Men läsk har jag ändå haft lite svårare för att motstå i mina dagar… Men nu mer dricker jag sällan läsk, föredrar te och kaffe som ju inte direkt ger hål i tänderna på samma sätt osv 😄 jag tror att jag sluppit hål i tänderna då jag varit konsekvent och noggrann med tandborstningen till största del.

hemul
0

#8: Det vet jag inte. Bara ett faktum som många konstaterat. Men man kan väl anta att salivens sammansättning ändras på nåt sätt.