Svagare i ena armen/axeln?
Ska börja med att säga att jag ska ringa 1177 om detta i morgon, men kötiden nu är löjlig.
Min högra arm är så extremt seg att röra på ibland. Fick inte på mig BHn som jag brukar då armen inte kunde böja sig så. Håller jag armarna över huvudet märks det att jag måste ta i mer på höger sida. Dra upp byxorna var fan nästan omöjligt.
Grejen är dock att det inte gör ont. När jag gör saker på den sidan jag borde kunna och fortfarande kan med vänster så tar det "emot", på nåt sätt.
Någon som varit med om nåt liknande? Så man slipper gå och tro att man är döende hela natten. x]
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Har haft liknande men fråga mig inte vad det var. Avvaktade en dag eller så och då det försvann var det inget jag någonsin tagit upp med en läkare. Bra tag sedan sist.
Men vet inte heller om det kan finnas olika orsaker varav vissa är farliga. 😅
Låter åtminstone så pass lugnande att jag inte behöver ha panik. Kanske sovit fel eller nåt. Så länge det inte gör ont!
Hur länge har det varit så?
/Maria
#3: Märkte det bara idag när jag skulle ta på BHn för att mötas upp med en polare. Det "tar emot" liksom, när jag böjer armen på vissa sätt. Ingen smärta eller nåt, men bara… ja, känns som om jag inte "kan" göra vissa saker och då blir jag frustrerad. Fick till slut ta på BHn genom att knäppa den fram och sen dra runt den. Aldrig behövt göra det tidigare. Och dra ner tröjan som åkt upp lite var svårt, samma med att dra upp byxorna när de åkt ner.
Hmmm….det brukar kallas ålder…..😉
Men jo, man kan få tillfälliga stelheter, jag har just nu problem med min högra arm och det gör ont ibland, och jag törs inte lyfta tunga grejer för rätt vad det är så viker sig armen, så jag får hjälpa till med vänster för att inte tappa saker.
Jag kan ha artros i axeln (men hoppas inte). Jag vet också att jag ständigt har väldigt spända muskler i hela ryggen, axlar och nacke. Spända muskler kan klämma åt nerver (trodde min massös att det berodde på), hindra blodflöde mm.
Det behöver alltså inte vara något egentligt fel på själva armen, utan ursprunget kan sitta i rygg, axlar, nacke.
Jag skulle råda dig att stretcha armen (eller båda), spänna och slappna av i musklerna och se till att få lite värme på ryggen. Det kan vara stillasittande länge i dålig ställning, dålig säng mm mm.
Jag skulle först av allt gå till sjukgymnast om jag vore du. Eller fysioterapeut som det heter nu.
Sjukgymnast går jag redan hos, och så gammal tycker jag väl inte att jag är.
#6: Kroppen börjar åldras vid 25…… (du låter i alla fall mognare än så).
Man så bra, då kan din sjukgymnast klämma och känna lite på ryggen och armen.
Du kan somna lugnt ikväll och armen kommer att sitta kvar imorgon när du vaknar.😉
Ja vi får hoppas armen sitter kvar när jag vaknar. Kanske borde tejpa lite, för att vara på den säkra sidan. ;)
#4 Jag trodde du haft besvär en längre tid.
Du kanske bara har legat konstigt.
/Maria
#0:
Du kan ha haft armen illa när du sovit, , 😃🤩
Skulle du ha en infarkt på gång så skulle värken va annorlunda , hjärtat skulle göra ont.
Hoppas värken går över.
Kram // Soligajag1
HH 🙂
#10 Värken verkar inte finnas😉
/Maria
#11:
Okej, , läste fel då.
HH 🙂
#12 Lätt att missa🙂
/Maria
Nu kanske det har gått över men är det enbart armen? Hur är det om du tittar dig i spegeln och ler, gör grimaser och talar, är du liksidig i ansiktet?
Om inte, sök vård akut!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
- Redigerat 2024-08-20 11:36 av Lona
Hur är det med armen idag?
/Maria
Det är lite bättre än igår. Jag tror jag kanske klämt en nerv eller nåt. Ont gör det som sagt inte är svårt att förklara känslan. Känns obekvämt på nåt sätt att lyfta armen högre än till axeln och att hålla den mot ryggen typ då man tar på bh eller drar på byxor. Jag tänker inte ens på det annars, som nu tex. Skriver på mobilen och känns precis som vanligt.
Skum känsla. Men fortsätter det bli bättre så är det nog ok. Har inga bröstsmärtor, inga problem med talet eller ansiktet eller så. Allt annat är helt som vanligt.
Då det blivit värre fick jag nyss tag i 1177. Tydligen borde jag försöka få en akuttid i dag eller i morgon. Synd bara att det inte finns nå pengar till sånt så det skiter jag i. Jag har inte sovit än eller ätit på alldeles för länge eller rökt så. Jag lägger mig i sängen och drar täcket över huvudet i stället. 🤷♀️
#17 Du kan väl få en faktura?
/Maria
#18: Japp men inte på bussresan.
#19 Du har ingen som kan köra dig?
/Maria
#20: Nope. Men ärligt jag har inte råd med faktura heller. Jag kommer gå med minus varje månad i… ja några år till kanske. Tar jag faktura måste jag försöka låna ännu mer av folk nästa månad och hamna ännu mer åt helvete. Det får väl gå över av sig själv kan man hoppas.
Jahopp. Nu försökte jag veva på armen och det känns som om nåt inuti den "hoppar" när jag gör det. 🙄
Gud vad jobbig sits. ☹
Ni har inte gratis sjukresor då? Det har vi har. När man har en tid bokad kan man hämta ut en gratis 24-timmarsbiljett i appen. Jag bor så jag sällan behöver åka buss, men jag utnyttjar ju så klart den där biljetten för att t.ex. åka och storhandla eller besöka nån annan stad i länet.
Usch. Hatar allt vad landsting, förlåt, regioner heter. Det är så himla orättvist. Tycker allt vårdrelatarat borde vara lika över hela landet.
- Redigerat 2024-08-22 18:30 av hemul
#23: Här fungerar det så att man betalar själv först, sen sparar man kvittot, och så kan man skicka in det och när de kollat över allt så får man tillbaka pengarna. Jag har provat en gång, då tog det en månad. Hjälper inte när kontot är tomt nu.
Nu har det rört sig ner mot skulderbladet också.
Hur mycket kostar biljetten?
#25: 66kr tur och retur
OK. Tar du emot pengarna om jag ger dem till dig? Du behöver inte betala tillbaka. Du ska inte ha det så där.
Nu har jag precis kommit hem från sjukhuset.
Tack vare finaste hemul kunde jag åka dit i morse. Fick träffa en läkare ganska snabbt för det var lugnt på akuten så det var rätt skönt. Hon var jättetrevlig och lyssnade ordentligt på mig och ställde frågor och sådär. Klämde och kände på armen osv. Hon trodde på en klämd nerv efter vad jag berättade, hur det började etc. Och att det borde gå över av sig själv inom några dagar. Hon sa att jag skulle få tabletter som var både muskelavslappnande och smärtstillande (kommer inte ihåg namnet nu på rak arm). Jag erkände lite skamset att jag inte hade råd så då gick hon och hämtade en sån där påsgrej som man får när man bara får några få tabletter. Så fick jag så jag klarar mig över helgen bara. Så bokade hon in en telefontid med hälsocentralen på måndag morgon, om det inte gått över till dess så får jag isf en tid då för att kolla närmare på det. Har det gått över så ja, då är ju allt frid och fröjd. Fick tips på lite rörelser jag kan göra med armen för att försöka hjälpa till, och så hur jag helst inte skulle göra etc. Igår hemma hittade jag en sån där ice power kylkräm som jag köpte för evigheter sen och den använde jag inatt och den hjälpte mot den brännande känslan så hon sa att jag absolut kunde fortsätta använda den.
Så ja nu är jag hemma, har precis tagit en tablett och ska lägga mig och försöka vila. Sov inte så mycket inatt såklart så är väldigt, väldigt trött. Men är glad att jag har nåt som ska hjälpa över helgen åtminstone. Hon sa också att blev det värre över helgen så ska jag ta ambulans in, om de säger att det inte är tillräckligt allvarligt så ska jag ge hennes namn och säga att hon sagt att jo det är det visst. För då hade jag förklarat att jag inte hade råd med buss igen liksom. Så håller tummarna för att jag inte behöver åka in, att medicinen hjälper, och att det ger med sig under helgen. Men annars får jag åtminstone fortsatt hjälp på måndag och då har jag fått pengar så behöver inte oroa mig över bussresa etc.
Pust, nu måste jag vila, är så galet trött.
Skönt att du fått hjälp.
/Maria
#28:
Så fantastiskt att hjälpen kom.
Massor m. krya på kramar.
Soligajg1
HH 🙂
Vad skönt! Och vilken tur du hade med läkaren. Inte ofta de är så hjälpsamma och trevliga.
#31: Nä jag har träffat en del arslen inom vården. Känns lite bättre nu, med tabletterna. Armen slappnar av typ.
Vad skönt att armen är lite bättre, hoppas att det fortsätter nu under helgen! Vilken fin läkare och fina hemul!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Blir du groggy av tabletterna? Du kommer nog att sova som en gris i natt. 🐷
#34: Nä, sån tur har jag inte haha. Men jag är ju väldigt trött till att börja med då jag sovit så dåligt sen det började, eftersom rätt som det är rör jag mig och så brinner hela armen. Så slipper jag det inatt lär jag sova bättre än tidigare åtminstone.
#33: Ja hoppas det fortsätter bli bättre så jag slipper åka in igen. Men är skönt att åtminstone ha en plan om det inte blir det. Och ja, fin läkare och fin hemul. :3
Har du överlevt helgen? Blev det bättre?
#37: Ja det verkar som jag lever idag med! Jo jag tycker nog det har blivit bättre. Hjälper också att jag får sova bättre när jag inte har ont hela tiden. I sömnen slappnar jag ju av ordentligt och jag märker när jag vaknar att armen känns mycket bättre. Sen under dagen blir den lite sliten men inte lika illa som förut. Så ska avvakta till telefontiden i morgon bitti och beskriva hur det går då och höra vad de säger om jag bör boka en fysisk tid eller om det är okej att vänta lite till. Ska se om det kanske finns nåt på apoteket som kan hjälpa, som är receptfritt.
Så det verkar ju som om det kanske faktiskt var klämda nerver som orsakade det, eftersom det ändå blir bättre.
Skönt. Låter ju troligt då, det där med nerv i kläm. Även om jag aldrig fått så svåra symptom av det. Men det blir säkert sekundära grejer, nån liten inflammation kanske.
#39: Ja nåt sånt kanske jag vet inte. Vände på hur jag ligger i sängen i morse också. Jag ser ju på film där och har tidigare legat på en sida hela tiden men nu kommer jag ligga på ryggen mer. Det kanske hjälper också.
- Redigerat 2024-08-25 21:53 av Calcifer
Kom att tänka på att jag ju redan har en tråd här.
Armen har blivit värre igen, gör rejält ont och har en knöl I den som är typ… ja inte var den där förut och gör ont. Så måste försöka få tid på hälsocentralen men det är ju ett jäkla gissel det där. Tiderna tar ibland slut innan man ens hinner bli uppringd igen. Suck. Armen bränner nu så måste se om jag har nån av kylbalsamet kvar. Blä.
Så det blev längdraget. Ni har ingen näraktut eller lättakut eller vad det kallas?
#42: Nä vi har knappt en akut öht.
Synd. Det är väldigt användbart. Jösses, så illa jag skrev i natt! Var nog lite groggy. Hade legat och försökt somna.
#44: Haha jag märkte inte ens att du stavat fel. 😅
Jag ser lite konstigt. Så när jag skriver ser jag vad jag menade att skriva, men när jag tittar senare ser jag felslagen direkt.
It's easier in English with the browser's spell checker. 😋
- Redigerat 2024-10-12 18:51 av hemul
#46: Jag har spell check på svenska också ^^
Kanske finns som plugin? Har inte brytt mig om att leta.
#48: Haha jodå man kan lägga till det.