Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 257 ggr
Nymbus 2000
1

Lindra solbränna?

I tisdags var jag ute på en båttur och lyckades bränna sönder mina axlar rejält.

Det bränner, svider, värker. Stramar och spänner känner mig allmänt sjuk utan feber.

Nån som sitter på något dundertips som lindrar smärtan lite?

• Redigerat 2024-08-01 20:44 av Nymbus 2000
[Undertaker]
1

Har du någon salva med hydrokortison? Det funkar bäst enligt mig. Vissa salvor tål kylskåpstemperatur så man kan även kyla dem innan man smörjer in sig.

Sindri
1

Aloe gelé - lite svårt att skaffa så här dags, men du kan lägga på yoghurt så länge.

Draken
1

Aloegel eller kylbalsam.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Nymbus 2000
0

Tack för era svar!
Det blev en kombination av kylbalsam och hydrokortison vilket lindrade bra.

Men nu har jag kommit in 8 värsta stadiet tydligen som om smärtan från bränna inte vore nog.

Nu bildas det värkande blåsor som spricker vid beröring om så bara är tröjan. Och dessa svider galet mycket, ingen salva verkar lindra det.

Nymbus 2000
0

Är det verkligen normalt att nu 6 veckor efter mitt missöde fortfarande ha stora besvär?

Huden är väldigt känslig, kliar i princip dygnet runt och om kläderna irriterar mot huden blir det som rejäla hugg i huden som gör så ont så jag rycker till.

Kan inte minnas att varit såhär besvärligt i yngre år när är bränt mig.

Sindri
0

Kanske har du fått en inflammation i huden? Tyvärr är det så att en bränna kan ge långvariga besvär. Jag tycker du skall gå till ett apotek och be om råd. Det kan hända att du behöver lite hydrokortison för att läka huden. Inte roligt, men ibland är det nödvändigt.

Nymbus 2000
0

#6 Var förbi ett apotek idag. Personalen ville inte direkt ge mig några råd då det pågått så länge utan rekommenderade läkarkontakt.

Köpte hydrokortison så får vi se om den hjälper.
Känns bara dumt och onödigt att kontakta vården för min klåda, även om det skulle vara skönt att slippa alla blåmärken jag drar på mig nattetid.

hemul
0

Blåmärken?

Det skulle kunna vara det som förr kallades soleksem. Brände det fruktansvärt om solen kom åt det skadade området?

Jag hade det ett par somrar i tonåren, på underarmarna. Jag fick gå omkring med vita glacéhandskar som en granne bidrog med för att skydda huden.

• Redigerat 2024-09-12 17:42 av hemul
hemul
1

Och aproå salvor så fanns förut en som hette lactacydcreme, baserad på mjölksyra. Fanns i två styrkor, surhetsgrader. En veterinär rekommenderade den när min hund blivit biten i flappörat och det vätskande såret orsakade hudproblem på insidan av flappen. Sedan ingick den alltid i mitt husapotek.

Den hjälpte mot i princip alla hudirritationer men var suverän för solsveda och andra brännskador. Fick en gång små stänk av brinnande blast på handryggen. På med lakatacyd och linda om. När jag gluttade nästa dag såg det ut som flera dagar gamla brännskador. Blev aldrig nång blåsa. Var trevlig att använda också. Luktade mjölk och lite syrligt och när man strök på den blev den liksom till vätska, som fukt på huden.

De slutade tillverka den i samband med att de blev stora på tvål. Förståeligt att den inte sålde, för på förpackningen stod bara att den var bra mot analklåda. Det var den säkert. Också. 😄

Tänkte om nån kände till om nån annan tillverkare tagit upp stafettpinnen. Hade jag vetat att den skulle försvinna hade köpt upp ett livsbehov.

• Redigerat 2024-09-12 18:13 av hemul
Nymbus 2000
0

#8: Ja, jag misstänker att jag nyper mig själv i sömnen. Vaknar alltid med nya blåmärken varje morgon.

Brände gjorde det. Men inte jätteont, mer ett brännande obehag.

hemul
2

Annars ska du nog kolla upp det där med blåmärkena. Du kan ju börja med att ringa 1177.

• Redigerat 2024-09-18 14:07 av hemul