Fortsatt svullen fot & ankel
Fot och ankel är svullen trots användning av stödstrumpor hela dagen (kämpat igenom i dagens värme med dem på).
Har foten i högläge när det går.
Är 2 år sedan jag fick problem och tja vården säger att "de kan inte göra mer", men konstigt att den svullnar så liksom.
Vad mer kan man göra? :/ Blir kämpigare för en på promenader och aktiviteter. Man kämpar på såklart ändå.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har du testat kyl bandage när du vilar?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#1 Nej kyla gör att det gör ont i foten.
Är det bara foten och ankeln som svullnar? Inga andra leder?
#3 Är foten och ankeln som jag känner och vet om i alla fall. Resten av kroppen tycker jag är svårt att avgöra.
Har du sökt hjälp hos någon massör eller terapeut?
#5 Lymfmassör har jag gått ibland men för dyrt att gå ofta och svårt med tider. Men svullnar ändå.
Varit hos osteopat med.
Det är ju uppenbarligen något fel med din fot! Vården måste ta hand om det. Du jobbar väl inom vården, så du bör ha tillgång till läkare den vägen också. Att gå så länge som du har gjort är ju inte alls bra. Var envis och be att få tala med chefen om den vanliga läkaren inte hjälper dig.
/Désirée
#7 Nej vi har inte tillgång till läkare via hemtjänst.
Varit på sjukhuset 2 gånger för olika ultraljud samt vårdcentralen.
Konstigt! Båda mina killar med samma yrke som du säger att dom har tillgång till företagshälsovård.
Du bör då gå till din vårdcentral och vara envis och kämpa för att få hjälp. Det är inte okej att du har gått så här i flera år. I värsta fall kan det få mycket allvarliga konsekvenser. Håller tummarna för att du får ordning på din fot.
/Désirée
#9 Ja det är en annan sak. Jag jobbar i annan kommun och annat landsting, vill hålla mig i det jag är skriven i. Närmare också och vill inte gå till dte sjukhuset, det är inte bättre än det i mitt landsting
Har pratat med dem, de säger att de inte kan göra mer, vad mer ska jag göra?
Haft såhär i 2 år. Har varit som sagt på 2 olika ultraljud, ena tog 6-7 månader innan jag ens fick tid till. Varit på vc på flera undersökningar. Enda de kan sätta är ospecificerad ödem. Säger att jag ska fortsätta med stödstrumpor/kompressionsstrumpor. Är typ det.
Nu när det varit såhär varmt, som idag, har jag inte haft dem på dock pga att det är på tok för varmt. Men på jobbet har jag dem på trots att det blir sjukt varmt, går inte att jobba en enda dag utan. Svullnaden är som mest vår och sommar. På vintern gör det däremot ont istället vid högre ansträning. Kyla ger värk, minskar svullnad men ger värk istället.
- Redigerat 2024-07-21 16:33 av Fridaaaa
Går du snett? Har de kollat din rygg för snedbelastning på ben och fötter?
#11 Ingenting Osteopat eller massör har märkt av i alla fall. Ryggen är bra.
Pratade med VC idag men ingen respons, de säger att de inte kan göra mer än de gjort i nuläget.
Var på badet idag med familjen. Nu gör det ont i foten.
Ska till lymfmassage på söndag, en ny som jag inte varit hos, hoppas att det kommer ge effekt.
#13: Nyfiken fråga: Har du gjort illa foten någon gång? Kan det isf vara nån gammal skada som kan vara boven i grunden?
Antingen en skada du vet om, eller en skada du ännu inte vet om att du faktiskt fick.
Tänker tex på en skada som du inte vet om just för att du inte tänkte på att kolla upp det då.
#14 Nej inte mer än vanlig stukning men det är flera år sedan. Men aldrig brutet eller spricka eller annat. Detta kom för 2 somrar sedan efter en promenad, men varken stukning eler annat utan bara vanlig promenad.
Har du kollat om du kan få hjälp via Kry eller någon och eventuellt få en remiss till CT/MR? Ibland är de frikostiga med sådana även om de inte kan undersöka foten fysiskt.
Sen finns det ju fristående läkare/vårdcentraler som ändå är anslutna till Försäkringskassan.
Dock - det går inte alltid att hitta ett fel även om man gör alla möjliga undersökningar. Det är klart att man vill få hjälp och borde ha rätt att få den men dels är det svårt att få den hjälp som borde vara självklar, dels är det som sagt ibland omöjligt att hitta felet även om det är tydligt att något är fel.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#16 Har pratat med de på doktor24 men de hänvisar till vc. De skickar inga remisser utan är vc i förstahand eller egenremiss.
Kan man göra MR/CT enbart på benen? De får inte in mig i sin maskin med hela kroppen och ligga där. Då kommer jag få panik. Som jag förstått på vc så görs inte sånt enbart för en svullen fot/ankel men är vad de förklarat för mig.
Är enormt frustrerande, gör ont, och begränsar :(
- Redigerat 2024-07-29 14:27 av Fridaaaa
#17 Du kanske har inre åderbråck?
Har man pratar om det?
/Maria
#18 Nej är inga åderbråck.
Det kollade dom efter när jag gjorde ultraljud på vener och så
- Redigerat 2024-07-29 21:28 av DesK
- Redigerat 2024-07-29 14:55 av Fridaaaa
#19 Aha
/Maria
#21: Det där ser jobbigt ut. Och inte normalt. Hoppas du/ni kommer fram till lösningen så du kan få ett svar på varför.
#22 Ja det är ingen höjdare.
Var tex i badhuset 2 timmar med familjen, och då blev det svullet efteråt och började göra ont
Misstänkt atros eller är det som de satt med ospecificerad lymdödem, är svårt sa han.
Jag ska röra på mig mer (alltså ännu mer än vad jag redan gör), ta smärtstillande om jag behöver, ha benet mer i högläge, fortsätta med stödstrumpa och gå ner 5-10 kg i vikt (vilket är skitsvårt för mig, men får kämpa med det). Så bara att kämpa på. Han såg svullnaden trots stödstrumpa.
Blir det inte bättre av det, så ska jag in igen för att kolla igen.