Hälsa iFokus

Hälsa

Läst 207 ggr
linneaellen
0

Får man äta antiinflammatoriskt i 14 dagar?

Jag måste få fråga här för jag är så osäker.

Jag har varit till sjukgymnast/fysioterapeut då jag fått smärtor av okänd orsak.
Han trodde det kanske var en inflammation så han sa att jag kunde ta antiinflammatoriska tabletter i 2 veckor sen har jag en ny bokad tid hos honom. Jag frågade om jag skulle gå till läkare och få utskrivet tabletter men han sa det var bara att köpa receptfritt.

Nu när jag läser på nätet om olika antiinflammatoriska som Pronaxen och Ipren så står att man inte ska ta mer än 5 dagar mot värk!
Jag är så feg så jag vet inte om jag vågar ta dem så mycket längre tid som han sa att jag skulle göra?

Jag tar i princip aldrig medicin, och det enda smärtstillande jag någon gång har tagit är Alvedon.

Vad tror ni, är det farligt att ta antiinflammatoriskt i 2 veckor? Vet ni någon mildare sort?

Pyttelite
2

Enklast är att ringa eller mejla sjukgymnasten/fysioterapeuten och fråga.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

beem
1

Apoteket kan också svara på det.
Det brukar vara så att man inte ska äta länge för att på så sätt dölja andra sjukdomar.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

• Redigerat 2024-07-09 12:58 av beem
Pyttelite
0

#2: Fast apoteket svara bara generellt nu var det ju en specifik ordination som sjukgymnasten/fysioterapeut ansvara för.

linneaellen
0

Ja fast jag vill ju även veta generella råd. För de måste ju gälla även för mig. Läser om vissa tabletter att de ökar risken för hjärtkärl-sjukdomar vilket är det jag är mest rädd för då jag är lite överviktig och inte vill riskera något med att överskrida antalet dagar.
Men han jag besökte sa tvärsäkert "Ta dem i 14 dagar så får vi se hur det känns efter det"

Pyttelite
0

#4: De generella råden hittar du i bipackssedeln de specifika får du av din sjukgymnast/läkare.

Njae värktabletter ökar inte risken för Hjärt-kärlsjukdomar men om du har en Hjärt -kärlsjukdom så ska det beaktas.

Har du Hjärt-kärlsjukdom så pata med din behandlande läkare.

[Undertaker]
0

#2: Apotek i alla fall här får inte ge andra råd än det läkaren skrivit eller det som står på bipacksedeln. Jag har fått ta mecidin längre eller i högre doser än enligt bipacksedel.

linneaellen
0

#6 Var det antiinflammatorisk medicin du tog under längre tid?

[Undertaker]
0

#7: Jag, fast det var inte två veckor, enbart 7 dagar. 1800mg om dagen. Fick även "magskydd" utskrivet med det hela.

linneaellen
0

#5 Nej jag har inte haft hjärtsjukdom (ännu) men högt blodtryck har jag som jag är rädd att det kan utvecklas till hjärtsjukdom om jag tar dessa mediciner längre än den generella rekommendationen.

[Undertaker]
0

#9: I bipacksedeln står i vilka fall man avrådes att ta medicinen. Är du osäker bör du kontakta en läkare.

[Undertaker]
2

Vad min läkare dock sagt gäller generellt med just ibuprofen är: Är du frisk och har inga andra underliggande sjukdomar kan man ta den även längre än 5 dagar om behovet finns. Man ska bara inte göra det regelbundet (så som äta det över längre tid oftare).

Men det är alltid bäst att fråga en läkare om man är osäker på vad som gäller för ens specifika fall.

Maria
0

#11 Ja så brukar det vara.

/Maria

Krullibull
0

Jag säger detsamma, prata med sjukgymnasten. Ofta så gäller "ta läkemedlet i X dagar i X dos om läkare inte ordinerat annat", men du ska såklart känna dig trygg och få bestämma över din medicinering.

linneaellen
1

Jag ringde 1177 som tyckte det var konstigt att en fysioterapeut rekommenderat 14 dagars användning utan att jag haft någon kontakt med läkare.
Jag sökte ingen läkare innan för det brukar inte vara lönt när man har smärtproblematik. De brukar nästan mota en redan i telefonen och säga åt en att söka fysioterapeut/sjukgymnast istället. Därför gick jag dit direkt och inte läkare.

Jag gör som så att jag äter en kur på 5 dagar sen gör jag uppehåll tills jag har nästa bokade tid och då får jag förklara läget för honom.

Pyttelite
0

Det är bättre att du tar kontakt med honom nu eller inom 5 dagar annars blir ju ordinationen verkningslös.

Vad är problemet att inte kontakta honom nu?