Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 266 ggr
Maria
2

Tandläkare

Idag ska jag till tandläkaren. Det funkar inte längre. Har så ont och fick en tid till tandakuten.

Jag har skrivit om detta innan men hittar inte tråden.

Jag är jättenervös. Ska vara där kl. 13.

Hon kunde se att jag varit där innan 2005😳

Jag avskyr tandlökarbesök. Det är så intimt på något sätt. Värre än att gå till gynekolog tycker jag.

Hur är det med er?

/Maria

• Redigerat 2024-06-19 08:59 av Maria
[Undertaker]
1

Avskyr alla läkarbesök, framförallt tandläkaren då det alltid innebär en massa händer och annat i ens mun.

Själv går jag en gång om året på kontroll, men redan den enstaka gången om året är redan skäl nog att klaga och vara dramatisk enligt mig. Förstår att du är nervös.

Gyn har jag inga problem med. Men det beror ju alltid även på läkaren också, utöver vad för undersökningar/behandlingar det blir. Men gyn besök för mig har i längden mest haft positiv effekt på mitt liv.

Tycker allnmänt läkarbesök är jobbiga, framförallt när man går dit med besvär man ska beskriva. Har haft många läkare som aldrig låtit mig tala klart eller hela tiden "rättat" min upplevelse. Sedan alltid obehagligt när folk tar och klämmer på en eller annat.

Att vaccineras har jag inga problem med dock. De besöken är hur lugna som helst för mig.

Maria
0

Sist jag var hos tandläkare var 2011.
Jag hade strålats mot en hjärntumör och fick svamp I hela munnen. Jag hade ont på ena sidan och man röntgade men hittade ingenting.

Sedan dess har jag tappat bitar ur tänderna men har aldrig fått ont mer än nu.

/Maria

[Undertaker]
0

#2: Låter obehagligt. Hoppas besöket går bra.

Maria
0

#3 Haha tack.
Jag ska nog överleva.

/Maria

Sindri
0

Jag har haft sån tur och haft nära vänner som tandläkare och tandhygienist. Nu är det nya personer, men väldigt fina och hänsynsfulla. Mitt stora problem är kväljningsreflexen, men jag brukar kunna få sitta upp mer, hålla själv i sug och röntgenplåt. Det hjälper.
Jag rekommenderar starkt att gå till tandhygienist, det är förebyggande och gör att man ofta slipper besöket hos tandläkaren. De håller rent, tar bort plack och polerar vilket gör att man slipper andra problem.

Maria
1

Puh nu är jag hemma från tandläkaren.
Jag har fått en provisoriskt lagning som förhoppningsvis ska hålla till hösten.

/Maria

Sindri
0

Ta det varligt bara. 😊

Maria
0

#7 Ja jag gissar att jag får passa mig för hårdtuggade saker.

/Maria

Åsa S
0

Inga problem för mig har aldrig hål så jag går bara på tandhygienistbesök vartannat år på en lite FTV klinik i annat län än där jag bor jag vill ha en liten lugn klinik.

Jag jobbar på en ännu lugnare klinik = en klinik med 1st tandläkare och så jag som sköter reception, steril, assistans mm. Så jag har ju alternativet att låta chefen fixa ev. problem som uppkommer

Vi har även liten annan typ av inredning än många tandläkarmottagningar har vi har satsat mera på SPA känsla med grönskande blad på väggarna, lugnande grågröna färger i väntrummet etc. För många kan det kännas skrämmande ifall det är för vitt

Maria
2

Så ljuvligt att vakna utan tandvärk idag 🙂

/Maria

Liz85
1

Vad skönt att känna så. :)

• Redigerat 2024-06-20 18:37 av Liz85
Sindri
0

#10: Ja, nog var det värt det?! 😊

Maria
0

Nu är det akut igen.
Det började så smått igår morse men jag tänkte att det funkar över helgen men inatt har varit bedrövligt.

Tur att jag har starka värktabletter (för annat).

Jag börjar bli svullen i käken så det syns.

Klockan 08 öppnar dom så jag hoppas jag får komma snarast.

/Maria

Maria
0

Fick en tid kl.10.

Nu har tanden dragits ur. Inget att spara på tyckte tandläkaren och jag är så nöjd.

Det hade bildats en massa var under den provisoriska fyllningen. Säkert därför det gjorde så ont.

/Maria

Sindri
0

Så skönt att bli av med eländet. Det är svårt med provisoriska lagningar.