Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 427 ggr
Nymbus 2000
1

Yrsel och huvudvärk

Hej, sitter i kö till 1177 men är lång kö så tänkte jag kunde få några tips och råd här medan jag väntar.

Har sedan 2 veckor+ haft lätt huvudvärk dagtid, illamående och yrsel (kan arbeta som vanligt).

Nu senaste veckan har jag helt tappat aptiten, får i mig nån macka/frukt om dagen men ingen hunger eller sug alls.

Nu två nätter i rad har jag vaknat med sjuk huvudvärk ett riktigt bränner i huvudet och rejäl yrsel så jag får hålla mig i väggarna till och från toa.

På morgonen när jag vaknar är huvudvärken mindre igen men känner mig öm/uppblåst i övre delen av magen och mår illa.

Känner att jag inte riktigt "kopplar" vid frågor diskussioner på jobbet.
Samtal är bara jobbigt att försöka hänga med i, är konstant trött.

Maria
2

Jag tycker du ska boka en läkartid och skriva ner alla dina besvär innan. Det är så lätt att glömma något.

/Maria

Nymbus 2000
1

#1 Fanns inga lediga telefontider kvar på min vc idag. Därav kontakt med 1177.

Maria
1

Du får berätta sedan vad för råd du fått.

/Maria

Sindri
1

Akuten! Jag tänker direkt på TBE, men kan också vara en liten stroke! Vänta inte, snälla!

Maria
2

Akuten ska ta hand om akuta sjukdomsfall.

Kan man jobba som vanligt så kanske man kan söka sin VC i första hand som kanske bedömer att man ska söka akut eller något annat.

/Maria

Sindri
1

Liknar symptom som jag hört om tidigare. Alla svimmar inte vid en stroke. Min svåger hade mått betydligt bättre idag om han åkt till akuten direkt med sina besvär. Han tyckte att "det kändes ju inte livshotande".

Maria
1

Så klart man ska söka vård men det var just akutvård jag var fundersam till.

/Maria

Maria
0

Jag tänker på borrelia. Vilket jag själv har haft.

/Maria

Nymbus 2000
0

Efter ett långt samtal med 1177 som först ville skicka ambulans men när jag berättade att jag faktiskt jobbar så lugnade hon sig lite.

Ville jag skulle kontakta akuten för bedömning men känner precis som Maria så känner jag att akuten är för akuta problem.

Kontaktar min vc imorgon istället.

Maria
0

#9 Jag håller tummarna för dig och du får gärna berätta hur det går.

/Maria

Sindri
0

Min svåger jobbade också tills hans fru äntligen fick iväg honom till en läkare.
Jag tycker det låter väldigt otäckt.

Nymbus 2000
0

#11 Då får jag hoppas att det är nåt lindrigare jag har.

Får åka 12 mil enkel till akuten, känner verkligen inte för det. Vet inte om jag orkar köra så långt heller.

Blir jag värre kommer jag såklart kontakta min jourmottagning ikväll/natt.

Sindri
0

#12: Det är inte sant! 12 mil!? Världens bästa sjukvård sa dom när jag växte upp. Jag hoppas verkligen, verkligen att det inte är akut. Men fråga om både TBE och borrelia när du väl får träffa någon. Speciellt borrelia kan vara väldigt trixigt och ge många olika slags symptom.

Nymbus 2000
0

#13 Ja, vi har röntgen/labb/ultraljud så alltid något.

Tror inte det är nåt akut, tänker jag borde blivit sämre med all ansträngning det krävs på jobbet.

Kommer absolut fråga om både borrelia och TBE. Har hund och går mycket i skogen.

Är dessutom inte vaccinerad mot TBE kanske dags nu.

Nymbus 2000
0

Läkartid bokad mitten på Juni 🙃

Maria
0

Vad bra att du ska få dig kollad.

/Maria

[skyggis_tryggis]
0

Jag tycker att det dina symptom stämmer in på är vätskebrist eller saltbrist, men det kan ju förstås vara något annat också.

Har du fått i dig för lite vätska eller salt på sistone i värmen? Prova att salta extra på maten eller äta något med mycket salt och se om det blir bättre. Om man t.ex. använder örtsalt kan det bli för liten mängd salt.

• Redigerat 2024-05-21 14:20 av [skyggis_tryggis]
Nymbus 2000
0

#17 Tycker jag är duktig på att dricka, dock äter jag inte så mycket salt ska testa vätskersättning.

Nu under eftermiddagen har jag blivit väldigt trött, hoppas på att det beror på mitt bristfälliga matintag och inte är ytterligare symtom.

hemul
0

#15: Men det är ju jättelångt fram! Skulle det t.ex. vara borrelia är det ju viktigt att du får antibiotika nu - eller ännu bättre för flera veckor sedan när symptomen började. Tycker inte alls det låter som symptom man ska vänta med att få kollade.

Sindri
0

Tycker också det är helt galet. Alla vårdcentraler har väl akuttider?
Var det 1177 som gav dig en tid så långt fram?
Det låter definitivt som om hjärnan är påverkad på något sätt.
Du skriver att du kan jobba, men är du säker på att du kan det?

Nymbus 2000
0

#19 #20 Känner också att det är väldigt långt fram. Men var den tiden min läkare hade.

#20 Ska jag vara ärlig mot mig själv så orkar jag inte riktigt jobba. Det går långsamt och jag är konstant trött.

Berättade för en kollega idag och hennes kommentar blev "men Erika det har jag sett på dig i flera veckor att du inte mår bra, men du säger ju inget".

Så uppenbarligen ser mina kollegor mitt mående. Jag tycker själv inte att jag mår så dåligt.

Men tröttheten som dök upp igår hänger i, sov i princip hela eftermiddagen igår har sovit 10 timmar inatt.

Efter 1 timme och 35 minuter på jobbet idag kom tröttheten över mig igen. Funderade på att gå hem men ingen av cheferna är här och hittar ingen som kan stänga förutom vikarier och dem är inte lärda/får inte pga låg ålder.

Sindri
0

Men finns det ingen annan läkare? Du är inte tvungen att gå till "din". Ring 1177 igen och be om snabbare hjälp. Gör det nu, snälla, det kan vara allvarligt.

Nymbus 2000
0

#22 Det var en sjuksköterska på vc jag pratade med igår.
Försvinner inte tröttheten till fredag lovar jag att kontakta dem igen.

Har fått i mig lite mer mat igår och idag, misstänker starkt att min trötthet beror på för lite näring.

Har ju senaste veckan levt på vatten och 1-2 smörgåsar om dagen + 1 frukt.

Nymbus 2000
0

Detta är vad som skrevs som anteckning igår;

Information
Patienten har i ca 3 veckor känt av yrsel som kommer och går. Är framförallt när hon rör på sig samt när hon reser sig upp. Har även känt att hon ska svimma vissa gånger. Har känt av huvudvärk som sitter i länge och har svårt att röra sig obehindrat. Har även illamående och försämrad matlust. Har tidigare sökt för spänningar i nacken då hon också fick huvudvärk och illamående men upplever nu att det inte är liknande besvär hon har nu.

Planering
Önskar få komma på en undersökning och se vad som kan vara orsaken. Bokar in en läkartid då läkaren ej har några ronder.

Sindri
0

Hur går det för dig? Jag fick igår höra att en av våra vänner som verkat lite annorlunda i flera månader; trött, tappat ork och ord, ont här och där, verkat lite "borta" ibland, i själva verket har haft en liten TIA. Det hade såklart varit jättebra om han sökt upp akuten för länge sedan.

hemul
0

Ja, jag har också undrat. Nu har ju mitten av juni passerat. Hur gick det?

Nymbus 2000
0

Förlåt för sen uppdatering.
Inget fel hittades, gjorde magnetröntgen på huvudet, 10 rör blod togs och en allmän kroppsundersökning.

Så läkaren trodde det kunde ha med upptrappningen av min blodfettsmedicin.
Efter en vecka med annat märke blev jag symtomfri.

Sindri
1

Åh, statiner är riktiga bovar. Så skönt att de hittade felet.
Det kan låta stöddigt nu, men hade du skrivit från början att du åt mediciner och vad du åt så hade jag nog pekat ut statiner direkt. Min mamma blev jättesjuk av dem, som tur var fick jag henne att slutamed dem.