Hälsporre
Jag tror jag lyckats dra på mig hälsporre. Haft ont i en liten typ tiokrona stor punkt på högerfotens häl (undersidan) i drygt ett halvår med varierande smärta. Vissa dagar är det helt borta, andra dagar är det så att jag knappt kan stödja på hälen. Jag har provat och vilka skor jag har påverkar drastiskt också, vilket jag tycker tyder på hälsporre eller nån form av överansträning pga felbelastning.
Jag är kraftigt överviktig och vården skyller bara på vikten, att den påfrestar fötterna. Jag förstår att det såklart påverkar väldigt mycket men jag tycker att då borde jag kanske känna det i båda fötterna, hela fötterna och inte bara på en liten punkt (stor som en tia) under högerhälen.
Har nån här inne erfarenhet av hälsporre? Hur lindrade ni det? Hur lång tid tog det att bli bra? Fick ni nån hjälp eller bara gav det med sig tillslut?
Vården skyller som sagt på min vikt och att det bara är att genomlida det, jag får inte ens förslag på saker som kan lindra mer än att gå ner i vikt (vilket såklart är ett långsiktigt mål men det går inte på några veckor).
Vad dåligt att du inte får hjälp av vården, det lilla jag vet är att det finns speciella sulor man kan ha i skorna för att minska trycket, sen kan man få hjälp att tejpa foten hos fys, min sambo fick hjälp med det när han hade hälsporre.
#1 Tyvärr är det så att min vikt ställer till det mycket i kontakten med vården då de skyller de flesta av mina krämpor på vikten. Istället för att få hjälp säger de bara att det blir bättre när jag gått ner i vikt. Jag tror såklart att mycket kommer bli bättre vid viktminskning men att inte få nån hjälp under tiden är ju rätt dåligt. Hälsporre gör ju inte heller direkt så att man kan ut och motionera eller sådär.
#2 Om man tänker omvänt. Får du någon hjälp med vikten av vården?
/Maria
#4 Jag har inte fått det förut, men nu står jag i kö utredning om viktoperation. Det kan å andra sidan ta tolv månader innan jag ens får en utredning för det. Så nej, jag har inte fått hjälp med vikten alls av vården.
#5 Det är ju himla fräckt att skylla på vikten utan att göra något åt det.
Skönt att du åtminstone står i kö nu.
Dessa köer är ett elände. Jag har väntat på operation av nacken i ett år nu.
Googlade runt lite och det finns massor när det gäller skoinlägg osv. angående hälsporre.
Så mjukt som möjligt verkar bra.
/Maria
Har du varit i kontakt med en sjukgymnast?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag tycker det låter mer som om du har trampat sönder en fettkudde under hälen. Jag hade mycket problem med det förr, utan att vara överviktig. Det berodde mer på att jag gick hårt och bestämt satte ner hälen först.
När det där med barfotalöpning kom lärde jag mig att istället gå på hela foten, och nu har jag inga problem med det längre. Fettkuddarna återbildas, men det tar ett tag. Du får helt enkelt "gå på tå" tills dess. Jag tror inte en extra sula hjälper, utan försök lära dig att gå på ett annat sätt.
Sedan tycker jag du skall tjata dig till Ozempic som så många överviktiga får nu. Jag läste en artikel häromdagen där man undrar om det kanske kommer att bli ett alternativ till operation i framtiden. Man skall veta att operation inte löser det för alla. Det går att gå upp igen.
Har du inte ens fått hjälp att försöka med kostomläggning? Botten tycker jag i så fall. Har du tittat på det här med kolhydrater? Om du är extra känslig för kolhydrater (som jag är) så kan det vara det som gör det svårt att gå ner i vikt på egen hand (även om man äter enligt kostcirkeln). Det är heller inte lösningen för alla, men väldigt många har gått ner väldigt mycket i vikt med LCHF. Jag hade inte så stora problem med vikten, men min hälsa förbättrades radikalt av det.
#8 Nu var inte detta ett inlägg om min vikt, men ja, jag har gjort alla åtgärder i princip som varit möjligt utan hållbart resultat. Dessutom lider jag av ätstörning så det är desto viktigare att det inte får bli något som triggar det, då jag varit känd för att antingen svälta mig själv helt eller överäta sjukt mycket. Har gått på dieter, hälsokurser, dietister, psykologer, KBT, Överviktsenhetens behandlingar och allt möjligt, men det är inget som håller för mig.
Jag har även gått på Ozempic, den gjorde inget alls för min del. Gick inte ner ett gram trots ett halvårs användning på högsta dosen, fick bara dåliga biverkningar. Tycker det är helt sjukt att alla har börjat tro att Ozempic är nån jäkla mirakelmedicin mot övervikt, det är inte alls fallet. Det är inte en operation heller egentligen, men när det är sista steget kvar så är det dit man får ta det.
Tack för alla svar! Ska kolla runt lite om en sula i alla fall kan underlätta lite.
#7 Japp, får bara höra att det är vikten även där och att de inte tror nån övning hjälper.
#9: Oj, ursäkta, inte menat att du skulle ta illa upp. Jag har ingen aning om din historia.
Men beträffande din häl tror jag mest på vila och att lära dig att sätta ned hela foten, det är det som gjort att jag slipper drabbas av sånt längre.
- Redigerat 2024-04-03 18:36 av Sindri
#11: Märkligt svar du fått - alla som fått hälsporre som är normalviktiga då - vad gör man med dom?
Byt sjukgymnast - det verkar som man fokuserar på fel saker och framförallt är inkompetenta.
Tråkigt bemötande - har du kollat dina skor - har du även skor inne så du får bra stöd för foten?
#12 Tror att som med det mesta behandlar man normalviktiga som att deras problem går att lösa genom vården, men jag har haft oturen att vid många krämpor bara fått höra att det är vikten som gör det ena och det andra då jag är kraftigt överviktig. Tror själv att givetvis påverkar vikten och när jag har gått ner i vikt kommer vissa saker vara mindre besvärliga, men att det såklart finns hjälp under tiden även om det kanske inte är lika effektivt som om jag var normalviktig.
Jag är alltså snart medelålders kraftigt överviktig kvinna med diagnoserna fibromyalgi, depression och fd missbruk, och bara det gör att man ses ner på av vården som att allt är pga detta.
#14: Sök dig till en privat sjukgymnast och inte via vårdcentral.
Vikten är en parameter men det finns ändå tips och trix för att underlätta oavsett vad man väger.
Sedan är det skit att bli behandlad så som du berättar.
Vården ska vara neutral och inte fördomsfull och överviktiga finns det många av så du är inte ensam eller sämre än andra pga din vikt eller sjukdomshistoria.
Jag är också fet och har också haft detta. Eller, söndertrampad hälkudde. Min läkare säger att det är det det är frågan om, att hälsporre inte finns, att de alltid är att kudden fått sin en kyss.
Jag kanske har ett tips till dig. Jag provade det inte då när jag verkligen hade söndertrampad hälkudde. Men jag fick för några år sedan ett liknande problem. Det gjorde ont på samma punkt, men i andra lägen. När kudden var sönder gjorde det ont när jag satt i hälen. Andra omgången mer i frånskjutet. Och när jag stretchade så kändes det som det tog mer uppåt vaden. Så varken jag eller doktorn trodde kudden spruckit, men att det var senor och/eller muskler som hänger ihop med den som krånglade.
Ivf pallade jag bara att gå väldigt korta sträckor under nästan ett år. Sen provade jag gåstavar, som jag länge tänkt göra av helt andra anledningar. De avlastar fossingarna mycket mer än man tror. Jag kunde gå mycket längre med bara antydan till värk, och jag fick inte alls ont efter som jag annars fick. Märkte jätteförbättring på en gång och ju mer jag gick med stavarna desto bättre blev det.
Nu har jag fortfarande lite problem igen, men inte så illa som förut. Och det beror på att jag degat till mig. Rör mig mindre öht, ingen stavgång… Fy mig!
Så testa stavar. Jag har vid s,ärttillstånd på andra ställen märkt att om man kan röra på sig och få igång cirkulationen utan att belasta den onda kropppsdelen så mycket så har det väldigt bra effekt. Tror stenhårt på det.
Jag köpte billiga stavar på Lidl. De har ju bara ibland, men Classe har också. Senare köpte jag bättre grejer, men ingen idé att slänga pengar på det innan man vet om det funkar. Här, 199:-, https://www.clasohlson.com/se/search?text=g%C3%A5stavar .
Dessutom har stavarna andra önskvärda effekter. Man aktiverar väldigt många muskler i hela kroppen. Jag märkte tydligt att det tog över skuldrorna och att jag liksom "kände" magmusklerna efterråt. Fick klart bättre hållning efter ett tag.
Och ja, de dyra stavarana är bättre, lättare att få det rätta schwunget med dem. Men som sagt, onödigt att slänga ut pengar innan man vet om man kommer att fortsätta.
Om du inte provar och inte gått med stavar förr, så se på nån instruktionsvideo. Man gör väldigt lätt fel, använder dem som skidstavar. De ska vara låga, i höjd med armbågen bara. Och man sätter i den i höjd med foten eller lite bakom, inte framför. Man ska alltså bara skjuta ifrån med dem, inte dra sig fram. Jag gjorde helfel först.och det har andra jag känner också gjort.
Den här metoden gjorde att det föll på plats direkt för mig. Tror faktiskt jag hittade just den video jag såg.
https://www.youtube.com/watch?v=zAmsHhc2zCw
Alltså låt stavarna bara släpa i marken bakom dig först. Sen drar man gradvis upp dem medan man börjar pendla normal med armarna. Då sätter man i dem där man ska av bara farten och sen kan man.
Det är en enda nackdel med stavar. Man kan inte bära någonting i händerna. Oerhört irriterande. Man får ta rygga om man ska handla eller behöver ha nåt med sig.
- Redigerat 2024-04-07 05:16 av hemul
#16: Kan du inte be din läkare att justera informationen på 1177 om nu hälsporre inte existerar.
Läs mer här:
Vill du ha numret så kan du ringa själv? 😃
#18: Nej det räcker att du meddelar hen att hen far med osanning och sprider felaktig information och även du.
Du har väldigt svårt att tolka vad som skrivs har jag märkt. Jag återgav vad min läkare sa, inget annat. Du har ofta en aggressiv och otrevlig ton. Är det verkligen nödvändigt? Det går att ha olika åsikter utan att det ska behöva bli otrevligt. Och om du läser igen kanske du inser att jag inte ens uttalat någon åsikt i frågan, jag berättade bara vad min läkare sagt.
Försök tagga ner lite. Är så less på att ett fåtal personer ska kunna dra stämningen genom att försöka göra en dispyt av allt.
- Redigerat 2024-04-08 03:27 av hemul
#20: Jag skriver att du och din läkare förmedlar felaktig information - det är inte aggressivt det är fakta.
Varför förmedlar du information som inte är korrekt och varför ska jag prata med din läkare?
- Redigerat 2024-04-08 06:43 av Pyttelite