Tyngdtäcke
Ni som sover dåligt har ni testat tyngdtäcke?Och hur fungerade det?
Stolt ägare till tre La permer
Min man har testat men det var inget som passade honom.
Han tyckte att det blev för varmt. Han brukar sparka av sig täcket på natten.
/Maria
Jag skulle inte säga att jag sover bättre (typ fler timmar, mindre uppvak eller liknande), men jag tycker det är mycket bekvämare att ligga i sängen med det vilket gör mig lugnare och tryggare i sängen och på så vis kan jag vila även om jag inte regelrätt sover. Får panik när det börjar bli för varmt på sommaren och man inte kan ha tyngdtäcket, värst är det när det är värmebölja och man bara kan ha lakan. Jag behöver tyngden och omslutandet som tyngdtäcket ger för att komma ner i varv och slappna av.
Jag har två olika. Båda väger 9 kilo. Ett är kedjetäcke och ett är med pärlor (tror jag de kallas). Föredrar det med pärlor, det lägger sig bättre och vikten känns jämnare, samt att man slipper känna kedjorna genom, Det håpller också jämnare temperatur, kedjetäcket kan bli både kallt och varmt.
Kedjetäcket fick jag genom kommunens Arbetsterapeut, dit kan man vända sig om man vill prova utan att köpa eget. De har flera olika sorters tyngdtäcken, tyngdfiltar, västar osv.

Vem kontaktar man om man vill prova ett.
Är det vc?
#3 Du kan kontakta din kommun direkt, sök på din kommuns hemsida efter nummer dit eller hör av dig till växeln hos din kommun. En del saker kan man få hjälp med genom att gå genom VC, men jag vet att i vår kommun så kontaktar man kommunens arbetsterapeuter direkt om det gäller hjälpmedel i hemmet (alltså tyngdtäcke).

Då ska jag försöka ta tag i det

På måndag ska jag hämta ett tyngdtäcke
Hittade ett på blocket för en billig peng nära där jag bor
Härligt! Hoppas du triva! Tänk på att vikten kanske inte är rätt.

#7 Det är den vikt som rekomenderas till min vikt
Hur många kg? Köpte ett billigt på Lidl. Det är himla snyggt faktiskt men det var för tungt för mig. 6 kg tror jag att det var.
Nu vet jag inte vad jag ska göra med det. Spara det i hopp om att jag kan vänja mig eller slänga det. Sälja på Blocket med den vikten lär bli dyrt!

Mitt hittade jag på blocket
Två mil därifrån vi bor
#9: Det finns tabeller för din vikt och vad som rekommenderas, men det är inte heller helt sant. Du ska ju välja ett du trivs med, oavsett om det är på 4 kilo eller 12 kilo. Vikten har också att göra med att om du är tex väldigt liten och späd kan ett för tungt täcke påverka andningen negativt så därför rekommenderar man en viss viktprocent som testvikt. Tror man brukar säga runt 10% av din vikt som utgångsvikt.
Det är därför det är så bra att gå genom Arbetsterapeut hos kommunen. De har olika vikter och dessutom olika tyngder, tex kedjetäcke, bolltäcke, pärltäcke osv som kan upplevas helt olika trots samma vikt. Då får man prova ut vad man trivs bäst med.

Sovit hyfsat men det var lite varmt att sova med tyngdtäcket.
Jag väger 55 kilo och täcket väger sju kilo.Iga problem med andning.
#11. Nej, jag är stor och tjock. Eller ja, så lång är jag ju inte. 😉
Grejen var att jag ville testa för en billig peng (330 spänn). Det fanns bara två. Det jag köpte och ett tyngre.
Egenligen vill jag inte alls ha ett riktigt tyngdtäcka. Saknar bara mina gamla tunga vaddtäcken som gjorde att det kändes så ombonat så himla mycket men såna går ju inte att uppbringa. Tyckte mitt favorittäcka i sidenvadd vägde ton, så jag trodde inte detta skulle kännas så mycket tyngre.
Har faktiskt inte provat att sova med det. Låg och läste under det rätt länge och det kändes mer och mer obehagligt, så jag tog bort det innan jag skulle sova.
Synd faktiskt, för jag tycker det är himla fint. Verkar inte alls vara dålig kvalitet. Lidl är som de är. Ibland är det rent skräp och ibland är det jättebra grejer för en bråkdel av vad de skulle kosta nån annanstans.
- Redigerat 2024-04-16 06:42 av hemul

Nu upplever jag inte att tyngdtäcket är lika varmt.
Blir det för varmt stoppar jag bara ut fötterna utanför en stund
Vi får väl se hur det blir när det blir sommar