Föll i trappen - ont i fotled
Jag lyckades ramla mitt på dagen idag. Vi hade något stående på nedersta trappsteget och högerfoten hakade i på något sätt när jag skyndade nedför trappen. Det gick så fort så jag kan inte riktigt säga vad som hände. Jag blev rätt chockad. Jag föll pladask.
Jag fick direkt en smärta i höger fotled på ovansidan foten och en bit upp på smalbenet. Jag satt en stund på golvet och hämtade mig men sen tog jag mig upp och lyckades också gå uppför trappen tillbaka och tyckte det gick bra så jag blev lättad.
Jag ville inte gå omkring så mycket då det fortfarande gjorde ont i fotleden så jag la mig faktiskt och vilade på soffan och somnade.
Iallafall nu skulle jag upp och laga mat men det gör ont varje steg jag tar, när jag kliver ner med höger fot så att tyngden hamnar på den sidan.
Men visst kan jag inte ha brutit något? Då skulle jag väl inte kunna gå alls?
Är det bara att ignorera smärtan tror ni eftersom jag faktiskt kan stödja på benet även om det gör ont!
Det känns ju överdrivet kanske att åka till akuten om jag bara behöver vila några dagar?
När man skadar sig så sväller man ofta upp för att skydda det skadade stället. Det är vätska som samlas där. Svullnaden gör också ont och kan hindra blodflödet så att det läker långsammare.
Det tar lite tid för svullnaden att komma, så att det kändes bra direkt är inte konstigt.
Det första man skall göra när man skadar sig är att kyla ner skadestället. Det hindrar svullnaden och även ev små blödningar.
Lägg is i en plastpåse, linda in i en handduk och försök fästa det runt fotleden. där.
Se till att hålla foten högt också så det inte samlas så mycket vätska, och försök hålla den kyld.
Så får du se imorgon om det känns som om du vill kontakta vården. Du kan börja med att ringa 1177.
#1 Håller med.
/Maria
#1, #2 Jag med.
Jag snavade på en stenkant runt ett träd och flög en bra bit. Ena armen kändes konstigt bedövad. Hade svårt att ta mig upp, instinktivt ville jag inte stödja på armen, utan ropade på en tant och bad henne hjälpa mig. Hon såg rätt förfärad ut där jag låg och sprattlade i en lövhög i mörkret, trodde väl jag var full först, men när hon fattat hastade hon fram. 😁
Vi konstaderade att jag kunde röra på fingrarna. Då kunde ju inget vara brutet - trodde vi. Jag forsätte den rätt långa promenaden. Väldigt korkat eftersom det hände intill närakuten. Kände mig lite konstig, men tänkte att det var chocken, jag blev rätt rädd.
När jag kom hem skulle jag hämta tvättmedel i källarn, häller upp i en liten hink från ett sånt där jättepaket jag har i förrådet. Som tur var var en grannpojke där, så jag bad honom hjälpa mig då vänsterhanden kändes lite fumlig.
Sen tillbringade jag kvällen med att laga mat, diska för hand och skriva på datorn. Först när jag skulle sova insåg jag att nåt kanske var galet trots allt då jag inte kunde få med mig armen när jag skulle vända mig på sida.
Taxi till akuten. Det visade sig att armbågen var helt av men benbitarna låg perfekt. Måste ha haft änglavakt. Hade jag lyft det där 10-kilospaketet med tvättmedel eller kanske slagit i armen i nåt hade nog benen gått isär och då hade det inte blivit kul. Det blev det inte ändå, men det berodde ivf inte på mitt klantiga beteende.
Så var inte lika dum som jag.
- Redigerat 2024-03-31 01:57 av hemul
Jag blir alldeles förvirrad.
Idag känns fotleden i princip bra. eller det strålar väl lite vid belastning men inget att anmärka på.
Men däremot har jag ont i knä! Jag tänkte inte alls på knät igår, det var bara i foten. Och nu har jag svårt att böja benet, knäleden liksom.
Jag har en motionscykel som jag tänkte jag skulle prova att cykla långsamt på. Cykling är ju skonsamt för knän har jag hört.
Det gick inte!
I läget där höger-trampan är i högsta läget gör det svinont i knät. Det går inte att böja benet så pass mycket helt enkelt. Jag kan gå omkring stelbent då går det bra att stödja på, men det känns som om benet är fyllt av cement och alldeles stenhårt. Men det är bara i mitt huvud det känns så, för tar jag händerna och känner så är det inte stenhårt. Kanske lite svullet över höger knä, ja det är det.
Men att det skulle vara svårt att cykla med den lilla svullnaden känns riktigt konstigt tycker jag.
Nej. Det är inte konstigt. Jag upprepar, kyla, kyla, kyla. Knät är svullet inuti och det gör att det känns stelt.
Jag har opererat mina fötter 6 gånger, det är alltid svullnaden som ställt till det mest. De två sista gångerna testade jag att använda såna vinkylare man kyler i frysen. Tog med till kliniken och satte på den direkt efter op. Det var en otrolig skillnad på smärta och på hela läkprocessen.
Så kyla, kyla, kyla!
Akuten, akuten, akuten! 😁
Åker nog inte till akuten när jag nu väntat så här länge. Men är det så här imorgon så måste jag nog boka tid på vårdcentral.
Jag är alltså jättestel i knäleden, kan böja benet knappt 90 grader och då gör det ONT! Det gör också ont varje steg jag sätter ner höger fot.
I vila känner jag ingen smärta alls då känns det helt bra.
Och ja jag har kylt med en massa ispåsar men jag har inte känt någon skillnad.
Jag tror ändå du skall träna att böja knäleden, men i sittande eller liggande ställning, inte med belastning.
Min man har just bytt knäled och han måste träna varje dag att böja den trots att det gör väldigt ont.
Du har inte kontakt med någon bra sjukgymnast? Jag ringer alltid min när det hände saker. De är ofta bättre än VC att känna och veta vad som är påverkat.
Nej vet att det finns 2 st på vc men aldrig varit till någon av dem. Finns även många privata som jag sett i annonser. Blir att chansa i så fall vem som är bra.
Hur som helst, om du går till VC och träffar en läkare, be att få remiss till en sjukgymnast för rehabilitering. Jag tycker det har varit ovärderligt att få hjälp från sån. De kan så mycket om kroppen och hur allt hänger ihop. Du kan inte bara få hjälp att rehabilitera efter skadan utan även att förebygga skador, genom att lära dig hur du skall träna upp muskler på olika delar av kroppen.
Om du träffar på någon som du klickar med är det en ovärderlig kontakt att ha sedan.
Den jag gick hos har tyvärr gått i pension, men jag kunde ringa henne och få komma akut om jag fick problem. Nu går min man hos en som verkar lika bra och det känns tryggt att ha den kontakten..
Ofta kan man ringa ett rehab utan remiss också. Och de kan kroppar och motorik.
Dock om jag haft så ont som du beskriver hade troligen jag testat gått via läkare först för att få ett ok på om man liksom är hel.
Nu skedde det på morgonen för min del så då hade jag vårdcentralen på vägen till jobbet, lägligt nog. Så jag traskade in oanmäld till receptionen och sa att jag hade hittat en isfläck, samt hur jag tagit den. 30 minuter senare hade jag fått en tid. Gissar det var en av akuttiderna iofs.
Men den gången tog det tre veckor att ta sig till jobbet.. 😉