Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 225 ggr
Calcifer
0

Hosta som bara dyker upp när jag ska sova?

Som rubriken säger. Får hosta, men bara när jag ska sova. Är jobbigt mest för att det är lite av en rethosta, så är inte bara man hostar en två gånger utan typ tio. Fungerar inte jättebra att sova då. Först trodde jag det var kopplat till att jag låg ner, men den kommer inte någon annan tid på dygnet även om jag ligger ner i sängen men kollar på film. Är jätteskumt. Jag kan alltså ligga identiskt förutom att ögonen är stängda istället för att de är fästa på skärmen.

Är inget att söka nån läkare eller sköterska för, eftersom det är mer irriterande än nåt annat, men tänkte kolla om någon annan kanske upplevt nåt liknande?

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

beem
1

Torr luft ?

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Calcifer
0

#1: Kan absolut vara, men borde jag inte då störas av den jämt? Jag bor i en liten etta och befinner mig i samma rum 99% av tiden förutom då jag går på toaletten liksom.

beem
0

#2: Aha det är så. Då borde du känna av det under dagen också.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Calcifer
0

#3: Ja, jag tänkte kanske är det kattlådorna, men sen insåg jag att dels står de ute i hallen och i badrummet, och dels så borde det i så fall också störa mig hela dagarna.

Alltså, jag har ingen soffa, så ligger jag och ser film så ligger jag ju i samma säng som jag sover i.

Det gör inget om jag inte kommer på vad det kan bero på, är ju inget som känns farligt eller oroväckande. Mer än något känns det snarare skumt.

Maria
0

Skumt🤔

/Maria

Calcifer
1

#5: Ja, visst är det, haha!
Har varit så i ungefär fem nätter nu.

GikMio
0

Kan vara något med ventilationen. Jag bor också i liten lägenhet Men då borde du känna av det under dagen. Jag själv vaknade med hosta förr på natten då utsuget i köksfläkten var dålig så jag låg och drog i mig os som cirkulerade runt.

Calcifer
0

#7: Nu kan jag genuint inte minnas om jag haft matlagning igång relativt nära inpå sänggång, men jag kan ju göra en mental notering och fundera på det framöver och se om jag märker nåt samband.

hemul
0

Lustigt, eller det väl fel ord, men precis så har jag också fått. Osäker på hur länge jag haft det. Möjligen kom det efter en förkylning för ett par år sen, som jag trodde var covid men inte var det, då jag hade väldigt långvarig hosta (månader):

Brukar ligga och läsa nån timme de flesta dar innan jag ska sova. Då hostar jag INTE. Det kommer först när jag börjat duna in lite. Det känns plötsligt torrt i halsen och som om jag andats in damm eller liknande.

Kan nog ha lite dammigt hemma till och från, men som Calcifer är det inget som stör mig under dan, bara när jag ska somna.

Mitchika
2

Vild chansning här, men hur länge sen var det ni (Calcifer och hemul) antingen tvättade eller hängde och vädrade/dammade ur kuddar och täcke ordentligt? Inte sängkläderna utan själva täcket och kuddarna och kanske även madrasskydd om det går?

Ni kanske redan har provat det och det känns lite långsökt, men jag tänkte att jag kunde nämna det ändå utifall att.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

Calcifer
0

#10: Igår. 👍

hemul
0

Blir väl en gång i veckan sådär (skakar täcken och filtar och bankar kuddarna i fönstret i samband med att jag byter lakan).

Men jag befinner mig alltså i sängen några timmar utan att sova de flesta dagar (ligger alltid och läser) utan att få hosta. Det är först när jag ska sova det kommer. Beror inte på sängkläderna.

Är inte så jobbigt. Jo, lite, för man vaknar ju till. Men det är märkligt.

Calcifer, får du flera såna där attacker på rad? För mig räcker det för det mesta med en eller ibland två direkt efter varann. Så det går snabbt över. Sen händer inget mer och inte på morgonen heller om jag ligger kvar och drar mig.

• Redigerat 2024-03-08 01:09 av hemul
Mitchika
0

#11 & #12 Nej, som sagt, det kändes långsökt men det var verkligen det enda jag kunde komma på efter att ha läst i tråden och funderat en stund. Vilken himla mysko grej ni två drabbats av. 😨

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

Calcifer
0

#12: Nej jag får högst 1-2 åt gången. Så är inte så att jag ligger och hostar nästan konstant. Utan kan gå några timmar emellan, sen hostar jag som en idiot, sen somnar jag om, och repeat.

Draken
3

Röker du, eller har du rökt ? Kan vara rökhosta, den kommer ofta på kvällen.

Jag hade stora problem med rökhosta på kvällen både när jag rökte och ett bra tag efter att jag hade slutat.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Calcifer
0

#15: Visst röker jag, men jag har rökt i över 10 år och inte haft detta problem tidigare. Tänker att i så fall borde det ju ha hänt förut.

Draken
5

#16: Rökhosta dyker inte upp på en gång, utan det kan dröja år innan man brjar hosta ordentligt. Jag hade nog rök i 12-15 år när jag började hosta ordentligt. hade haft lite hostattacker som jag inte kopplade ihop med rökningen, jag ville väl kanske inte koppla ihop det. Maken sa att det berodde på rökningen, läkaren sa samma sak, men jag tyckte bara de var dumma i huvudet och bara ville lura mig att sluta röka 😉

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Calcifer
0

#17: Jag avvaktar oavsett. Sluta röka är omöjligt för tillfället så är det det som är boven får det vara så.🤷‍♀️