Migrän? Eller något annat?
Hej!
Jag har i många år haft en återkommande huvudvärk som sitter vid/bakom ena ögat. Kan ha ont i båda ögonen, men aldrig samtidigt.
Det känns ungefär som att någon sitter och försöker peta ut ögat bakifrån eller ett tryck över tinningen/över hela ögat. Det känns som att det blir svullet, ögat rinner lite och jag blir ljuskänslig.
Värken kommer i perioder. Kan gå länge utan att känna något men när jag väl får ont så håller det i sig i flera dagar. Det är ungefär 50/50 på om alvedon/ipren funkar. Funkar oftast om värken inte är så stark men försvinner aldrig helt om jag har väldigt ont.
Nu har jag haft ont sen i lördags morse. Började lite svagt och jag tog 2 Alvedon. Kände inget mer den dagen. Söndag likadant men värken var lite starkare, boostade då med 2 Alvedon och en Ipren.
På måndag var värken ytterligare lite värre och jag mådde illa på morgonen, tog tabletter och det gav sig för en stund.
Igår morse var det likadant igen men värken var ännu värre och jag mådde illa. Tog 2 Alvedon, hade ingen Ipren men värken försvann aldrig helt. Den låg där och tryckte hela dagen. Tog en Treo på kvällen och kände att smärtan försvann för en stund för att sedan komma tillbaka.
Idag har jag också ont. Illamående. Lite mindre ont än igår, men känns som att den kommer öka.
Jag har googlat så mycket på detta genom åren men får bara fram om ögonmigrän. Kan detta vara migrän?
Jag har försökt föra "dagbok" över värken flera gånger genom åren, men glömmer alltid bort då det ibland kan gå lång tid mellan gångerna.
Det är först nu denna gången som jag har sett och känt hur det ökar dag för dag och att jag även nu kopplar ihop ljuskänslighet och även ljudkänslighet när jag har som ondast.
Vad tror ni detta kan vara? 😊
- Redigerat 2024-02-28 12:15 av Maria
Huvudvärk som ändrar karaktär ska man alltid söka vård för tycker jag.
Har du någon gång fått behandling för dina besvär?
/Maria
Ring vårdcentralen en dag du vaknar och känner så, jag fick komma in samma dag som jag hade en av mina hemskaste huvudvärkar och fick diagnosen migrän. Jag fick även medicin mot det, Alvedon tar bara udden av migränen jämfört med migrän medicinen som hjälper betydligt mer!
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#1: Nej, det har jag inte. I början trodde jag att det berodde på synen så jag kollade den och fick glasögon. Men värken fortsatte ändå.
Jag har haft det så här i ca 16 år och jag har även gjort en magnetröntgen (i samband med en npf-utredning) för ca 13 år sedan så jag vet att det inte beror på något sånt i alla fall 😊
Är mest bara nyfiken på om det faktiskt kan vara migrän det handlar om då jag inte tycker att det stämmer in riktigt med något av det jag läser på Google 🤔
#2: Tack! Det ska jag försöka göra!
Tycker det är så svårt att söka vård för något som bara kommer ibland 🙈
#4 Är det migrän så finns det numera bra mediciner.
Tycker absolut du ska söka vård även om du har en bra dag just då.
/Maria