Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketterallmänt-övrigtpsykisk-hälsa-ohälsa
Läst 352 ggr
Nymbus 2000
1

Psykiskt dåligt mående?

Hej, vet inte riktigt vad som händer med mig känner mig konstig, liksom tom. Lite info förlåt för långt inlägg men vet inte vart jag ska vända mig riktigt..

Har haft ont i huvudet i över en vecka nu, samtidigt är jag trött hela tiden otroligt svårt att sova på natten (känns som kroppen vill fortsätta röra på sig/arbeta).
Har kontakt med vården, fysioterapeut som gett mig övningar då mina käkmuskler är spända, väntar på tid hos tandläkare för eventuell bettskena.

Jag tror dock att det är något annat också, har i princip tappat aptiten äter en gång om dagen bara för att jag måste. Känner en rejäl trötthet, skulle kunna sova dygnet runt.

Lättretad och blir väldigt snabbt arg, agerar dock inte utåt (än?) men det arga går också över snabbt för stunden.

Ibland känns det som att hjärtat rusar till, enligt min smarta klocka går pulsen upp till 130-150 slag/minuten och varar max 1-2 minuter. Blir även andfådd just där och då.
Har även svårt att känna glädje, se positivt på framtiden.
Illamående till och från och lätt yrsel, kan ta något snedsteg ibland.

Senaste året har varit skit, blivit trakasserad psykiskt av en person och veckor innan en psykiskt påfrestande händelse dog ett kärt husdjur.

Har även senaste månaderna jobbat extremt mycket, med bara en dags återhämtning i veckan.

Jag tror själv att jag är påväg in i den "berömda" väggen.

Hur tar man steget att söka vård? Vad säger man när ringer?
Vilken hjälp får man?

@NN@
3

När du söker vård så beskriv det du skrivit här, utifrån det du skriver så låter det som en bra idé att söka för det.
Svårt att säga vilken hjälp du kommer få men sjukskrivning brukar det bli, sen kan det också vara bra att prata med någon för att få hjälp att hantera situationen man är i. Men första steget är att träffa en läkare och beskriva ditt mående och bli utredd.

Nymbus 2000
0

#1 Det låter inge kul med sjukskrivning, kanske väntar ett tag och ser om det går över.

@NN@
3

#2: Nej klart det inte är kul men kan vara nödvändigt ibland, den bedömningen gör man bäst tillsammans med sin läkare såklart. När jag själv blev sjuk så var jag otroligt tacksam för min sjukskrivning för det gick inte mer.
Men oavsett hur du gör så får vi hoppas du ska må bättre 🙂

Elisabet1313
1

#0: Ja det låter faktiskt som att du är på väg in i den "berömda väggen"

Givetvis KAN det ju vara något annat (tex något fysiskt) än utbrändhet, men det låter som utbrändhet enligt mina erfarenheter iaf..

Jag hade liknande symptom som dig, men jag skulle minsann gå och jobba ändå..Även fast jag kunde somna på jobbet tom för att jag var helt slut.
Att jag fortsatte jobba trots att jag mådde skit, gjorde saken ännu värre tillslut..

Jag fortsatte jobba i ngr månader tills jag inte kunde jobba längre, jag fick extrema smärtor i hela kroppen, hjärtklappning, osv och var så trött vid det laget att jag hade kunnat somna ståendes typ..

Så tänk så här kanske att om du kan vara sjukskriven ett tag för att vila upp dig, ta hand om dig själv med bra mat, träning, osv så kan du mota olle i grind..och må bättre. och slippa bli helt utbränd..
Om du fortsätter jobba fast kroppen skriker att du bör ta det lugnt så kan det å andra sidan bli annu värre..Du kan må ännu sämre då..
Och om du inte gör någon ändring av något slag så går det oftast inte över av sig självt..iaf inte om det är utbrändhet..

Om du går till en läkare och berättar hur du mår så kommer dom säkert sjukskriva dig..

Mvh Elisabet

hemul
0

Lyssna på Elisabet och andra!. Du kan inte fortsätta så. Antingen det är utmattning eller nåt mer renodlat fysiskt så kommer du att köra slut på dig. Du måste vila och bli utredd ordentligt.

Nej, det är inte kul att vara sjukskriven. Men tar du inte tag i det innan du klappar ihop så kommer du att behöva vara sjukriven mycket längre och i värsta fall aldrig komma tillbaka. Vi är nog flera som kan vittna om hur kul det är och vad det gör med ekonomin och annat.

Nymbus 2000
0

Tack för era svar, får panik bara av tanken att besöka läkare ta den första kontakten. Är orolig för vad man kommer komma fram till.

Får försöka ta mig i kragen och kontakta vården kommande vecka.

• Redigerat 2024-01-21 17:22 av Nymbus 2000
Nymbus 2000
0

Ni som varit inne i sånt här mående, blev ni också arga för ingenting?

Kan känna sån ilska så jag blir rädd för mig själv

• Redigerat 2024-01-22 13:32 av Nymbus 2000
@NN@
0

#7: ja, man kan lättare brusa upp

Elisabet1313
0

#7: Det är vanligt att man blir irriterad lättare iaf om man har drabbats av utmattningssyndrom, fast jag själv blev nog mer ledsen än arg, men det är nog väldigt indviduellt.

Det finns ju såna här "tester" att fylla i för att självskatta på ett ungefär var man ligger och för att själv se lite lättare om man ens är "utbränd" eller hur "utbränd" man är..
Man brukar iofs få svara på eller fylla i liknande tester/frågor hos läkaren, men om du vill göra det innan läkaren så finns bla detta test.

KEDS, "Karolinska Exhaustion Disorder Scale 9" - (självskattningstest)
https://keds.nu/test/

Mvh Elisabet

Nymbus 2000
0

#9 "Ditt resultat på 31 poäng är över gränsvärdet för att ligga i riskzonen för utmattningssyndrom. Observera att detta inte är att likställa med men diagnos utan är ett ett verktyg för att göra dig uppmärksam på ett riskbeteende"

Nymbus 2000
0

Har nu skickat in förfrågan om tidsbokning, hur snabbt brukar man få en tid?

• Redigerat 2024-01-23 20:44 av Nymbus 2000
Maria
0

#11 Är det till din vårdcentral?

Det kan nog variera en del.

/Maria

Nymbus 2000
0

#12 Ja precis.
Bara vänta och se då.

Elisabet1313
0

#10: 31 det låter ju ganska högt, men det är ju bra att du har eller ska boka tid hos läkaren.

Vet inte riktigt vad du menar med att du skickat in en förfrågan? Till Vc.
Går det inte ringa Vc direkt längre och få en tid till en läkare?

Mvh Elisabet

Nymbus 2000
1

#14 Har lite svårt med telefonkontakt, så har skickat in en förfrågan via boka tid på 1177.