Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 297 ggr
Sindri
1

Tips på ögondroppar

Sedan jag opererade ögonen har jag fått problem med torrhet, speciellt på vinterhalvåret. Jag har använt Hyabak som varit rätt ok. Läkaren rekommenderade Theraloz, men jag tycker den är samma sak.
Jag skulle vilja ha något som verkar lite längre tid. Gärna med naturliga ingredienser och självklart utan konserveringsmedel.

Vixxen
1

Hylo-gel ögondroppar tycker jag är bra. Långtidsverkande och utan konserveringsmedel.

https://www.apotea.se/hylo-gel-ogondroppar-300-doser-10-ml

<p>Hylo-Gel l&aring;ngtidsverkande &ouml;gondroppar vid ih&aring;llande torrhetsk&auml;nsla. F&ouml;r intensiv, terapeutisk sm&ouml;rjning av &ouml;gat.&nbsp;</p>
  • Redigerat 2024-01-13 04:56 av Vixxen
Sindri
0

Tack, det låter som om det kan vara något. Har du använt dem länge? Ingen risk att man blir beroende? Vill gärna slippa när det inte är så torrt.

CasaRamon
0

Jag har problem med torra ögon och jag har testat olika märken varje gång. Just nu använder jag en gel i tub. Tycker att det fungerar bättre än droppar i flaska. Man ser lite suddigt direkt, men efter en stund klarnar det. Har väldigt torr luft i min lägenhet vintertid, trots att jag har luftfuktare dygnet runt. Det går åt 4 liter vatten per dygn, i ett rum på 30 m2.

Sindri
0

Vad heter den?

CasaRamon
0

#4: Den jag har nu, heter Oxyal, men det finns även andra. Jag handlar på Apotea. Gå in där, så kan du se deras utbud. Bra priser och snabba, fraktfria leveranser. Lägre pris än på apotek.

Sindri
0

Tack, ja där handlar jag mycket.

Vixxen
0

#2: Nej, inte beroende vad jag vet.
Största fördelen är att den är väldigt lätt att applicera med ett litet tryck tycker jag.

Sindri
0

Jag testar den nog.

Vixxen
0

#8: Upptäckte den av en slump faktiskt. Fick tips om den av veterinär till våra katter efter branden hemma hos oss. Då de var så påverkade i slemhinnorna av all rök de varit utsatta för.
Testade den sen själv och märkte hur bra den fungerar.

Sindri
0

Oxyal innehåller ett konserveringsmedel som heter ceramider. Det kan vara naturligt och helt ofarligt men jag lyckas inte klura ut vilket, så jag testar Hylo Gel nu fast den är mycket dyrare. Tack båda för tips.

Vixxen
0

#10: Låt oss vete vad du tyckte om dem.

Sindri
0

Absolut!

CasaRamon
0

Googlat lite på ceramider. Det är ett måste i hudkrämer, eftersom det skyddar mot torrhet och behåller fuktigheten, så borde det inte vara negativt i ögongelen.

Sindri
0

Det stod som konserveringsmedel i Oxyal, därför jag undrade lite, blev inte klok på vad egentligen är.

Pyttelite
0

Ceramid , N-acylsfingosin, är en familj av lipidmolekyler. Ceramider återfinns i höga koncentrationer i cellmembranet hos celler. En ceramid består av sfingosin och en fettsyra.

Läs mer här:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ceramid

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Pyttelite
0

Var läser du att det finns verandor 🫢 eller Ceramid i produkten!

https://www.apotekhjartat.se/varumarken/oxyal/?psafe_param=1&gclid=CjwKCAiAqY6tBhAtEiwAHeRopa-BmNHJx0e1Hc3kK4TSVIXgFMGeJuEaPWDxB6iDue8L-qTfquPsCBoC_XgQAvD_BwE

Oxyal ögondroppar kan hjälpa till att lindra besvär när ögonen känns torra, trötta eller irriterade. Dropparna innehåller hyaluronsyra, ett ämne som finns naturligt i våra ögon. Där hjälper det till att fukta, smörja och skydda ögats yta. För de allra flesta räcker en eller två droppar Oxyal i varje öga för att lindra besvären. Du kan droppa vid behov eller så ofta din läkare eller optiker har rekommenderat. Oxyal finns i en praktisk droppflaska om 10 ml. Öppnad flaska är hållbar i två månader. Ytterst på ögat finns ett tunt vätskeskikt, tårfilmen. Dess uppgift är att fukta, skydda och jämna ut ögats yttersta lager, så att hornhinnan kan bryta ljuset på bästa sätt. Tårarna innehåller en rad olika ämnen som smörjer och skyddar ögat mot infektioner och uttorkning. Trots detta upplever vi ibland att ögat känns torrt och irriterat. Orsakerna till detta kan vara flera, vår inomhusmiljö kan vara ett exempel. Bakomliggande sjukdomar kan också orsaka besvär i ögat.

Oxyal innehåller också ett unikt konserveringsmedel (Oxyd®) som omvandlas till syre, vatten och naturliga salter direkt när dropparna kommer i kontakt med ögat. Man kan förenklat säga att Oxyal är konserverat i flaskan men fritt från konserveringsmedel i ögat när omvandlingen skett. Det innebär att du kan använda Oxyal även om du har kontaktlinser.

• Redigerat 2024-01-14 23:26 av Pyttelite
Sindri
1

Nu får jag allt ta på mig dumstruten. 😁 Jag får skylla på att jag såg suddigt p g a torra ögon.
Det står inte ceramid utan cetrimid. Nu har jag koll på att det är ett antiseptiskt medel.
Är lite rädd för allt som är bakteriedödande.
Men som sagt - jag testar Hylo först så får jag se vad den ger.

#16 verandor?

Pyttelite
1

#17: Stavningshjälpen ger lustiga utslag ibland.😊

Sindri
0

Nu har jag testat både Hylo och Oxyal. De är bra båda två, men jag kan inte påstå att det är någon jättestor skillnad på dem och Hyabak.
Däremot tycker jag de är svåra att dosera i o m att de är mer trögflytande. Det kommer ofta utanför ögat och ibland för mycket. Jag får nog fortsätta med mina gamla.

• Redigerat 2024-02-01 23:41 av Sindri
CasaRamon
0

#19: Jag tycker att det är lättare att dosera tuber med trögflytande än droppar som ofta hamnar utanför.

Sindri
0

Jag hittar sällan rätt med tuben, så olika det kan vara.

Vixxen
0

Tycker Hylo var förvånansvärt lätt att hitta rätt med genom att det bara var att trycka.

Sindri
0

Det är det med Hyabak också, fast man trycker på själva flaskan. På något sätt är det lättare att hitta rätt med den.
Vem vet, jag kanske äntligen har lärt mig när de andra är slut. 😊