Migränanfall nattetid
Nån som upplevt liknande?
Natten till tisdag vaknade jag av att huvudet verkligen sprängde när jag slog upp ögonen var det precis som att det stod en bil med helljuset tänt i mitt sovrum. Stapplade upp och slängde i mig Alvedon och naproxen vilket tog udden av det värsta så jag kunde somna om. Så har det varit 3 nätter i rad nu.
Dagtid är jag trött och seg, känns lite som jag vandrar i dimma. Konstant illamående som blir värre när jag är i rörelse. Även lättare huvudvärk som ibland går bakom ögonen och gör ont.
Upplever också att jag är öm/stel i nacke och axlar samt väldigt irriterad och fått otroligt kort stubin. Blir rentav elak mot mina nära och kära.
Även lukter triggar mitt illamående.
Brukar sällan ha huvudvärk så detta är något helt nytt för mig.
MVH Erika :)
- Redigerat 2024-01-11 18:28 av gickan87
Ny huvudvärk tycker jag ska undersökas.
/Maria
Ring 1177 direkt!
Jag säger också ring 1177
Sorg är kärlek som blivit hemlös

#1 Får kontakta min vc imorgon
#2 #3 Orkar inte ringa 1177 sist skickade dem ambulans för att jag var lite tung över bröstet efter att ha kräkts en hel natt.
Orkar verkligen inte åka in ikväll, kontaktar vc imorgon istället.
Tack för era svar
#4: Lycka till i morgon

Uppdatering
Ringde 1177 i morse hon bad mig åka direkt till akuten, när jag ringde akuten så blev det nej du ska till en sjukgymnast och inte hit din huvudvärk beror högst troligt på att du är spänd i nacke/axlar.
Fick en akuttid dit på måndag.
#6 Varför ringde du akuten? Dit åker man väl akut?
/Maria
#6 Har din vårdcentral inga akuttider?
Jag tycker ändå det var våghalsigt av akuten att avfärda dig. Jag tycker att man först skall utesluta allvarliga orsaker som stroke.
Vill inte skrämma dig, men tycker du skall ringa igen om du fortfarande mår dåligt.
#7 Man måste ringa till akuten först för att kolla att de tar emot en. Det är inte som det var förr när man bara skulle åka in. Möjligtvis med ambulans.
#8 Så är det inte här.
De har ju prioriteringssystem så väntetiden kan bli lång…eller inte.
/Maria
#9: Det är samma här. Eftersom jag provade hårdheten på en högtalare med lilltån en lördag hade jag ingen möjlighet att ta mig till en vårdcentral och 1177 hänvisade till närakuten inom 24 timmar. Så jag hoppade dit utan att behöva ringa och förvarna de först.
När man kommer dit så får man ju berätta i receptionen varför man kommer dit. Därefter kan du bli avvisad eller få vänta på din tur. Och som sagt finns det ju ett prioriteringssystem.
- Redigerat 2024-01-12 13:22 av Liz85

#6 För att 1177 bad mig åka in och man måste ringa och meddela att man kommer.

#8 Mår lika som igår, sköterskan jag pratade med trodde absolut det kommer från nacke/axlar. Har inga symtom som liknar stroke, har koll på datum, dag och är lika när jag lyfter ben/armar osv.
#12: Ok, jag tänkte på det du skrev om humöret. Hoppas du får tid hos sjukgymnast snabbt.

#13 Det glömde jag faktiskt nämna för vården, fick jag rådet att höra av mig i helgen till jouren om något mer skulle tillstöta.
Har en akuttid till sjukgymnast på måndag 👍
Ok, då hoppas vi att ditt humör bara beror på smärtan.✊️
Hoppas också det löser dig.
Märkligt det där med att ringa akuten. Här är det tvärtom. Förr kunde man göra det, nu går det inte ens att hitta ett telefonnummer. Möjligt att det går genom växeln, men jag har för mig att det inte gör det.

#16 Här är det samma, ringa växeln och hoppas på svar hos akuten.
Nästan smidigare att kontakta dem via 1177's chatt.
#17: förlåt kapningen av tråden lite kort. Men måste bara säga att det låter skumt att behöva ringa och föranmälan sin ankomst till akuten.
Visst gör det troligen att väntetiden minskar för att folk som kunde gått till vc med sina problem inte tar upp onödig tid.
Men jag tänker även på om man verkligen behöver besöka akuten, akut. Och har möjligheten att ta sig dit själv. Känns inte superkul att behöva ställa sig och ringa akuten först i alla lägen. Allra minst om man är mitt upp i det..
Du kan ju råka falla väldigt olyckligt och har nära dit samt klarar dig utan ambulansfärd. Eller att din släkting fått näsblod för fjärde gången idag och er bil står 50 meter bort. Och din prio ligger i att se till att hålla ett öga på släktingen snarare än att jaga ett svar från akuten.
Nu är det så på vissa ställen. Det är klart att man kan åka, men risken är att bli avvisad. Och det är väl det som är tänkt, att folk skall slippa åka dit i onödan. Men man blir inte avvisad för att man inte ringt innan.
Misstänker man allvarlig sjukdom skall man ringa ambulans. Om någon annan kör är det bra att någon kan ringa så de är beredda på akuten, då får man snabbare hjälp om de misstänker t ex hjärtinfarkt eller stroke.

Uppdatering
Idag var besöket hos sjukgymnasten. Han tryckte på mina muskler i nacken och lyckades trigga mitt illamående.
Så spända muskler är diagnosen, eventuellt på g till utmattningsyndrom men lite oklart om det. Får se om övningarna ger resultat.
#20: Så bra att besöket gav ett svar på dina problem.
Hoppas det löser sig.
Usch, som yngre hade jag mycket problem med stel nacke, och ibland drog den liksom bara ihop sig på ena sidan, det var jättejobbigt.
hoppas verkligen du kan får hjälp. Och inte bara övningar - det är väldigt viktigt att man är observant på hur man har kroppen när man gör olika saker. När man jobbar med händer och armar är det väldigt lätt hänt att man spänner sig i nacken. Frågade han inte om sånt? Om du går tillbaka så prata om det också. Det är antagligen något du gör som ger spänningarna.
Jag tycker du ska försöka få en röntgen av nacken.
Jag hade symtom som påminner om dina. Jag spydde 10 tim dvs varje kvart i 10 tim.
Till sist fick jag röntgen och det visade sig att jag hade diskbråck i nacken.
Efter mycket tjat och flera läkare fick jag också migräntabletter som lindrade bra.

#22: Vi pratade om arbetsställningar och att jag ska tänka på hållningen. Jobbar i butik så blir en del kassatid. Fick massa tips och råd.
#23: Röntgen av rygg/nacke gör jag en gång om året då jag opererat bort en ryggmärgstumör för några år sedan. Har massa små diskbuktningar i nacke och hela ryggen, ett större diskbråck som läkt ut.
Om du jobbar i butik så är skor en viktigt detalj. Det som händer i fötterna fortplantar sig ända upp till huvudet. Om du står i kassan så finns det speciella mattor som sviktar som din arbetsgivare kan skaffa. De är helt underbara, jag har en sån i köket.
Sitter du i kassan så kan du så fort du får tid köra avslappningsövningar, stretcha och slappna av.
Förr hände det stup i kvarten att mina axlar åkte upp, det är väldigt dåligt, jag fick träna på att ha svanhals.