Torra fötter och hälar
Har problem med torra fötter och hälar och får även förhårdnader.
Någon som har bra tips?
Fila blir värre.
Testat många olika fotkrämer
Sitta med fötterna i såpa och vatten fungerar inte bra
Jag kan INTE sova med strumpor eller plastpåse på fötterna, går bara inte 🙈.
(Vill inte gå till fotvården)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
- Redigerat 2024-01-07 23:19 av Fridaaaa
Jag har hört att fila skall man inte göra, det blir bara värre.
Man kan ju ha torr hud av olika anledningar. Jag tål illa luften inne på vintern.
Det finns massor med salvor för fötter, men de jag gillar bäst till mina är Urtekram eller Weledas handkrämer.
Men en annan grej jag testade var att ta ett fotbad med bikarbonat i vattnet. Jag tog ett par matskedar och det funkade faktiskt.
Till förhårdnader finns bara en sak som fungerar och det är aloe. En liten aloeplanta kostar inte mycket. Skär av en bit ytterst på det nedersta bladet (det sluter sig sen av sig självt). Dela bladet så du får fram innanmätet. Sätt fast över förhårdnaden med plåstertejp. Silikontejp är den bästa. Kolla efter tre dagar, är förhårdnaden inte borta då så sätt på ett nytt blad.
#1 ja skrev ju det I inlägget att det blir värre av att fila? :)
Jo vet att det finns massor, testat flera stycken 🙈
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag brukar smörja in fötterna med mycket fotsalva sen på med strumpor så det får verka sen ha på det på dagen eller kväll när man kan ett litet tag så behövs det inte under natten då jag heller inte vill sova med strumpor.
#1: Bra tips. Tack. Jag har en Aloe-planta så jag tänker testa. Tänker då skrapa ur "gelen" och smörja fötterna, sen på med tunn strumpa. Vintertid får jag torra händer och fötter. Det går åt mycket krämer hos mej. Har en tub vid TV:n som används flitigt.
#4: Det är inte så jag använder aloen. Det är mot förhårdnader, men du kan ju alltid testa, berätta om det funkade bra. Men prova också fotbad med bikarbonat, det var verkligen bra.
#5: Bra. Ska testa fotbadet och gelen. Nu är det inte förhårdnader som är mitt problem, utan torra händer och fötter. Jag filar fötterna lite då och då, utan problem. Men metallfil är bannlyst.
Min kille har stora problem med fötterna. Den enda krämen som funkar för honom är Footmender. Han brukar smörja om han ska sitta hemma ett par timmar, sen på med tunna strumpor. Han har gått genom de mesta krämerna, även receptbelagda, men konstigt nog är Footmender den enda som biter på hans torra fötter.
#5: Jag har nu testat att smörja in med aloevera-gelen direkt från planta. Ingen direkt verkan, men nu har jag skrapat ur en stjälk och blandat gelen med min fotkräm, och då blev det bra resultat. 😊👍
Hemgjord glycerinlotion. Glycerin, vatten och eventuellt lite alkohol för att öka hållbarheten. Har i en sprayflaska, sprayar på och sprider ut det med händerna.
Hittade receptet på Shenet. Sidan är borta nu, men finns på Wayback Machine.
https://web.archive.org/web/20190819032409/http://www.shenet.se/referens/about.html
http://www.shenet.se/recept/glycerinlotion.html
Men man behöver inget recept. Jag tar nån dl vatten i en flaska, sprutar i glycerin lite i taget och provar hur det känns. Det ska ju inte kännas som vatten, men inte heller bli för klibbigt. Då går det inte in i huden. Fötterna känns lätt klibbiga ändå, men det försvinner på ett par minuter. Förvara i kylen och gör inte för mycket åt gången.
Funkar hur som helst jättebra.
- Redigerat 2024-01-14 01:36 av hemul
Om man har den i kylskåp lär väl inte alkohol behövas? Det är ju uttorkande, men märkligt nog finns det i många hudvårdsprodukter.
Motverkas av glycerolen. Därför bra handsprit innehåller glycerol också.
- Redigerat 2024-01-14 18:38 av hemul