Antibiotika mot resistenta bakterier på G
Har ni hört att man har ett nytt antibiotikum på gång som man tror kommer att på resistenta bakterier? Bara på djurförsöksstadiet än, men där funkar det visst finemang. Vore ju fantastiskt!
- Redigerat 2024-01-04 04:42 av hemul
- Redigerat 2024-01-06 10:24 av TatsuOni
#0 Har du någon länk?
/Maria
Nix. Det var på nyheterna på radio och har inte googlat.
Jag försökte googla och hittade att man på Chalmers höll på med denna forskning.
Jag kan inte länka med mobilen.
/Maria
#3: Var det denna du menade?
https://www.chalmers.se/aktuellt/nyheter/chalmers-starker-sin-forskning-inom-antibiotikaresistens/
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2024-01-04 15:48 av Carmarino
#4 Ja, tack 😉
/Maria
#Tror inte det. Jag kom in mitt i så jag hörde aldrig var det var någonstans. Men man hade alltså ett preparat som fungerade i djurförsök. Det var nåt med att de där resistenta jäklarna bildar nån slags skal som antibiotika har svårt att ta sig igenom och det var det man nu hade knäckt.
#6: Kommer du ihåg om det var lokalradionyheterna eller riksradionyheterna, och vilken dag det var?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Idag. Nej, jag minns inte.
#9: 👍
#0: Men hur ska en "ny" antbiotika funka mot resistenta bakterier..när det var antibiotika som SKAPADE dom resistenta bakerierna?
Nej antbiotika tänker jag aldrig mera ta vad dom än säger sig hittat på för nåt "nytt" påhitt..för det blir bara värre biverkningar med mediciner.
Då är det bättre att stärka sitt eget immunförsvar..så behöver man ingen antibiotika eller något annat för att hålla sig frisk!
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#11: Hade det inte varit för penicillin så hade jag förmodligen varit död nu. Så jag tänker definitivt ta det igen om det behövs.
Problemet med antibiotika är att läkare skrev ut det alldeles för lättvindigt tidigare, eftersom många patienter krävde det även för sjukdomar det inte hjälpte för - typ förkylning. Därför blev vissa bakterier resistenta och därför har vi dessa problem nu.
#12: Ok jag förstår..jag tänkte likadant förut..
Men efter att jag hamnade på sjukhus och höll på dö efter att jag hade fått antbiotika hemma så har jag ingen större lust att prova det igen..
Det förstör också magen lätt..eller "magmiljön" men visst det kan man väl "fixa" efteråt genom någon sorts kur som är bra för magen, osv..
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
När jag fick sepsis för ett par år sedan och hamnade i respirator så räddade antibiotika mitt liv.
Precis som #13 skriver så är det vi människor som skapat resistensen.
/Maria
#13: Det finns människor som inte tål penicillin. Min mor var en av dem. Troligen är det samma för dig, men det betyder inte att antibiotika är dåligt för alla andra.
https://www.lakemedelsvarlden.se/allergi-mot-penicillin-ovanligare-an-man-tror/
Det är inte bara att det överanvänts inom vården. I Sverige är det väl hyfstat, men i många länder ges djurbesättningar antibiotika i förebyggande syfte. En del antibiotika är också tillväxtfrämjande och då tillsätter man det i fodret av den anledningen också. Om jag inte har helt fel är det numera förbjudet i EU.
Sen finns helt knäpp använding som man sällan tänker på. Läs innehållsförteckningen på ost. Ibland förekommer antibiotika. T.ex. Kvibille som är så god. Den där väven runt osten är preppad med antibiotika för att inte osten ska mögla så fort. Förekommer säkert i andra livsmedel också. Sånt borde bojkottas.
- Redigerat 2024-01-05 13:30 av hemul
Björn Olsen, ifnektionsprofessorn som var ganska högjudd i sin kritik av hur Covid sköttes och skrev boken Pandemi, betraktar förresten antibiokaresistens som en pandemi. Den sprider sig nämligen runt välden på samma sätt.
- Redigerat 2024-01-05 13:29 av hemul
#16: Här finns förtydligande om behandling av ostar.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Från Livsmedelsverket om natamycin:
Natamycin/pimaricin är ett svampdödande medel (antimykotikum) som används som konserveringsmedel. Natamycin bildas av bakterien Streptomyces natalensis och skyddar mot angrepp från ett flertal jäst- och mögelsvampar. Bakterier påverkas däremot inte.
Läs mer här:
- Redigerat 2024-01-05 13:34 av Pyttelite
Jag minns när vi var i Egypten. Det är visserligen längesedan men…
Jag hade huvudvärk och gick till ett apotek i Kairo.
Hon radade upp flera antibiotikapreparat på disken. Jag fick flera gånger förklara att det var huvudvärk.
Hon förklarade då att turister ofta frågar efter antibiotika för att det ofta skrivs ut av läkare "hemma"
/Maria
#18: Ja? Vi kanske inte vill ha resistenta svampar heller. Natamycin används också medicinskt för behandling av infektioner.
#21: Fast det måste vägas med var dessa svampar gör med maten - det är ju inte heller bra - dessutom konsumeras ämnet i osten så hur mycket som finns kvar kan ju diskuteras.
Heddiz, du uppvisar en fullkomlig okunskap om hur vaccin och immunförsvar fungerar. Det som du råkade ut för är, naturligtvis mycket tråkigt, men kan ha många andra orsaker än själva antibiotikakuren. Att påstå att man kan boosta sitt immunförsvar, utan hjälp av vaccin, för att på det sättet undvika allvarliga sjukdomar som t ex tuberkulos, smittkoppor, mässling mm tangerar spridning av konspirationsteorier och det sysslar vi inte med här på Hälsa. Faktum är att det enda effektiva sättet att boosta immunförsvaret är just vaccination. Eftersom det ger kroppen verktyg för att känna igen den elakartade sjukdomen och därigenom, med hjälp av dom antikroppar som har bildats, tack vare vaccinet, kunna avhjälpa att vi blir sjuka.
Vänligen respektera det!
(Skrev samma svar i tråden om covid- och infuensavaccin)
/Désirée
- Redigerat 2024-01-05 18:09 av DesK
O M G återigen visar du på din fullkomliga okunskap! Här på sajten undanber vi oss dina konspirationsteorier.
/Désirée
#26 Antibiotika skriver de aldrig ut i onödan.
Och man för bättrar inte sitt immunförsvar för att man skippar antibiotika när det behövs eller för att man skippar vaccin. Mycket märkligt uttalande av en läkare, ingen jag hade gått till ärligt talat
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#22: Vadå finns kvar? "Svamparna" i fråga befaras väl finnas på osten och då påverkas de ju av medlet, det är ju hela tanken.
Det det gör med maten är att den blir möglig efter en tid. Det händer ju med all mat och jag har svårt att se det som ett problem, annat än för tillverkaren som vinner på längre shelf life.
#28: Så här står det:
Är det farligt att äta ost och korv som ytbehandlats med natamycin? Nej. Ytbehandling av livsmedel med natamycin medför inte någon risk för hälsan. Natamycin löser sig inte i vatten och upptaget från tarmen är extremt lågt. Det finns inte heller några rapporter eller studier som tyder på att natamycin skulle orsaka överkänslighetsreaktioner.
Kan användningen av natamycin medföra att bakterier blir resistenta? Nej, natamycin verkar mot ett brett spektrum av svampar men inte mot bakterier. Sådan användning medför därför inte att bakterier blir resistenta mot natamycin. Natamycin binder specifikt till ergosterol, en komponent i svampars cellmembran vilket oskadliggör svampen. Natamycin anses även motverka bildning av mögelgifter.
Här är utredningen från EFSA som Livsmedelsverket baserade sitt uttalande på:
- Redigerat 2024-01-06 10:14 av Pyttelite
Jag la in etiketter i inlägget. //Mvh Tatsu
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#0: Det skulle vara en stor vinning om de får fram antibiotika mot resistenta bakterier. Håller alla tummar och tår att det lyckas 🙂
Senaste nytt om forskningen.
Det görs en del framsteg i kampen mot antibiotikaresistens, men det gäller att vara försiktig.
"– Vi behöver ett gemensamt system och tydligare riktlinjer för hur vi ska hantera nya antibiotika så klokt som möjligt, säger Thomas Tängdén.
För att skapa denna samsyn startar i år samarbetsprojektet Introduce. För finansieringen står svenska Vetenskapsrådet tillsammans med statliga finansiärer i andra länder. Projektet har en budget på motsvarande 8,5 miljoner kronor och ska pågå 2025-2027 inom ramen för satsningen Joint programming initiative on antimicrobial resistance."
"Han förutspår att det kan dyka upp vissa motsättningar i dessa diskussioner.
– Det finns en risk för intressekonflikt mellan olika sektorer som sjukvården, akademin, statliga institutioner och industrin. Men vi tror att det ska gå att hitta en gemensam väg framåt. I slutändan gynnas alla av att vi tar hand om de värdefulla nya preparaten för att maximera patientnyttan och motverka resistensutveckling."
https://www.lakemedelsvarlden.se/vi-far-inte-slosa-bort-nya-antibiotika/
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen