Hur läka huden efter desinficering?
Inför operationer måste man ju tvätta sig med det läbbiga Descutan som tar kål på alla bakterier, såväl onda som goda.
Jag har googlat runt länge nu för att försöka hitta något man kan göra för huden efter operation för att hjälpa den att återfå sitt mikrobiom. Speciellt viktigt nu när det är så torrt inne p g a kylan.
Jag hittar bara reklam för olika krämer med probiotika vilket jag inte tror ett dugg på, för bakterierna kan inte leva i en kräm.
Kan man smörja in sig med yoghurt eller nåt annat? En olja som skyddar tills huden läkt sig själv?
Någon som har ett tips?
Är det vanlig "kroppshud" eller på ett känsligare ställe som tex ljumskar och ansikte? Hela du eller bara en kroppsdel?
Hur man gör med just bakterierna vet jag faktiskt inte men du kan ju hjälpa huden på andra sätt (vilket du nog vet, du brukar ha koll på sånt).
En bra kost för att "smörja inifrån" och som boostar magbakterierna.
Inte för att det är samma bakterier som på huden men allt mer forskning visar att bakteriefloran i magen påverkar hela kroppen. Man kan ju så att säga hjälpa den på vägen med rätt förutsättningar.
Dessutom undvika sånt som attraherar fel sorters bakterier som tex socker.
Undvik tvål som torkar ut.
Om jag är riktigt torr så brukar jag smörja med olivolja och en mjuk välmående hud borde ju ha lättare att få en bra bakterieflora.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag har opererats många gånger och jag har aldrig tänkt i de banorna.
Huden byter ju ut sig själv i en viss cykel så efter ett par veckor är det ny hud.
Däremot har jag såklart smörjat mig eftersom det känts torrt.
/Maria
Nu är jag ingen expert men jag undrar om inte de bakterier som du pratar om kommer tillbaka snabbt utan hjälp, att det liksom sköter sig själv.
Det jag vet däremot, det är att jag fick göra en operation i december för några år sedan och jag gjorde ingenting för att återställa nån bakterieflora.
Jodå, visst kommer bakterierna tillbaka i sinom tid. Men med tanke på antibiotika och kraftiga smärtstillande så tar det kanske sin tid. Och att det dessutom är så himla torrt inne gör huden med sårbar.
Men nu har jag beställt Molkosan och det kommer att bli bra både in- och utvärtes. Fick tips om det i den andra tråden om samma sak. "Få tillbaka hudens bra bakterieflora"
- Redigerat 2023-11-29 14:01 av Sindri
Descutan verkar ju en viss tid efter operationen så jag hade väntar med att göra något själv för tidigt.
/Maria
Ja, första dagarna är det nog inte läge att göra så mycket överhuvudtaget.
Men som sagt, det är väl bandagerat, så inget kommer att komma in i såret. Det dröjer två veckor innan någon skall öppna där, om allt går bra.