Lindra magont
Vad kan man göra för att lindra magont?
Har ont i magen stort sätt varje dag, haft en tid nu
Omeprazol hjälper inte (jag kan inte svälja kapsel, och öppna dem fungerar inte bra). (allt med sötningsmedel i går bort och även ingefära & vitlök går bort)
Jag äter sällan friterad och äter aldrig stark mat.
Minskat ner på koffeinet rejält men ingen skillnad.
Haft magproblem sedan jag var barn men brukar inte ha magont längre tid.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Steg ett är väl att besöka vården då du haft det en tid och jag gissar att du provat dig fram med lindring.
/Maria
#1 Kommer inte söka till vc i förstahand, inte fått bra hjälp där innan kring magen så gett upp dem. Upplever dålig hjälp på vc kring sånt, redan som barn sa dem "ät mer fiber" fastän det absolut inte är bra för min mage bland annat.
- Redigerat 2023-11-19 15:10 av Fridaaaa
Hade inte frågat här om jag hade velat besöka vc, då hade jag självklart redan varit där. Finns anledningar att man inte söker dit ibland.
Vart i magen har du ont? Något som förbättrar/förvärrar? Har du testat mjölksyrebakterier ännu?
Sedan tycker jag att du ska byta vårdcentral och söka hjälp. Att ha ont i magen varje dag utan uppenbar orsak ska kollas upp.
#3 Ingen är tankeläsare
/Maria
#4 Nedre delen av magen främst.
Det hjälper inte att byta vc, var samma sak när jag bodde hemma med vc kring magen och då var det annan vc. Upplever dålig hjälp överlag på vc, så jag undviker in i det sista att gå dit, får orkar inte med allt krabb och slöseri med pengar, för ingen hjälp. Men är min upplevelse.
Tycker det blir värre vid stress, men det kan jag inte undvika. Samt oftast värre mot kvällen än på förmiddagen.
Testade en påsvariant men tycker inte det gjorde skillnad, är dock ett tag sedan nu.
- Redigerat 2023-11-19 15:35 av Fridaaaa
#5 Nej men frågade inte om jag skulle till vc eller inte, utan lindring på magont.
Så skriva att jag ska ringa vc anser jag personligen inte är svar på den frågan. Men kanske olika hur man tänker där
#7 Du kan inte kräva att få exakta svar efter dina önskemål.
Det står var och en fritt att ge svar som håller sig inom ämnet.
/Maria
#8 Vill ha svar på frågan, är därför jag ställer frågan
"ring vc" är inte svar och inte till hjälp dock. Anser inte att det är inom ämnet eftersom jag inte frågar något kring vc menmen….
VC vill jag inte diskutera kring tack - för kommer inte ringa dit och slösa tid och pengar på noll hjälp.
Blir hemvård, ingenting annat
#6: Är det nedre delen av magen kan det även vara gynekologiskt. Så boka en tid hos en gynekolog för att utesluta det. Kan även bero på förstoppning om du känner dig förstoppad. Men när det handlar om nedre delen av magen kan även tarmarna vara inflammerade, därför är det viktigt att kolla upp.
Fast det måste ändå varit ett tag sedan du bodde hemma? Man får ligga på vården ibland. Jag har svårt att tro att varenda läkare på alla vårdcentraler där du bor är dåliga. Och om det verkligen är så, sök dig till en mag-tarmläkare läkare på sjukhus istället.
#11 Ja det är bra tag sedan jag bodde hemma men ville bara få fram att det spelar ingen roll vilket vc det är, kan inte hoppa runt och hoppas.
Kommer inte åka till vc och krabba med dem och slösa tid och pengar. Det har jag verkligen inte ork med just nu. Så kommer inte ringa vc.
Jag har varit in flera gånger tidigare, MINST 2 olika läkare och de var inte bra kring det.
Och mycket staffetläkare så man får ofta olika läkare när man kommer dit.
De ville kolla med sån kamera för att verkligen ha kollat allt, det vägrar jag av personliga skäl och vill INTE ha diskussion kring det! Vill att man respekterar det för kommer inte ändra mig på den punkten.
VIll som sagt enbart ha förslag på hemvård, ej vc/sjukhus.
- Redigerat 2023-11-19 15:48 av Fridaaaa
#11 Det är inte gynelogiskt :)
- Redigerat 2023-11-19 15:45 av Fridaaaa
#12: Två läkare är ju dock inte mycket. Tråkigt att du inte vill utreda dina magproblem ordentligt. Då får du väl bara äta snäll mat för magen och stressa mindre. Jag hade även testat mjölksyrebakterier igen. Finns nog inget annat att göra om du inte tänker hitta orsaken till problemet. Det är svårt att säga vad som lindrar när man inte vet problemets ursprung.
#14 Minst 2 läkare på denna vc har jag varit, sedan har jag varit på annan vc med.
Handlar inte om vilja utan att jag inte kan av personliga skäl kring viss grej och vill som sagt inte diskutera detta vidare tack. Jag KAN inte göra undersökning med kamera ner i halsen eller andra håller, det går bara inte. Det är INTE självvalt!
Jag vet inte problemets ursprung heller, då jag haft magproblem till och från sedan jag var barn, men jag tror det är bland annat stress. Omöjligt att stressa mindre på mitt jobb. Jag försöker alltid att ta det lugnt men slutar med stress i alla fall.
Ja frågan är vad för mat, äter inte stark mat, äter nästan aldrig friterat.
Gör mycket mat i ugn eller airfryer. Jag äter inte kokta grönsaker eller kokt kyckling/fisk (enbart i gryta går det bra, krämiga inte buljong/vatten).
- Redigerat 2023-11-19 15:55 av Fridaaaa
Jag får problem med magen om jag dricker för lite. Får inte dricka så mycket nu pga av andra problem. Så får medicin för det. När jag dricker mycket så mår magen bättre.
Testa att dricka mycket. Alltså vatten då.
Mvh
Mig
#16 Dricker cirka 1 liter vatten/dag, resten är annan dryck (får inte i mig mer vatten, tvärstopp, mår illa) avskyr vatten nämligen.
#15: Tråkigt för dig. Du vet om att du har rätt att vara sövd under sådana undersökningar va? Då märker man inte av det öht.
Kan du inte stressa mindre på jobbet så får du släppa all stress hemma istället.
Du får väl googla på snäll mat för magen. Men jag misstänker att det kan vara svårt om du inte äter så mycket kokt mat. Jag hade även läst på om antiinflammatorisk mat och ätit det du kan äta därifrån ett tag. Mycket fisk, nötter, olivolja, viss frukt etc.
- Redigerat 2023-11-19 16:05 av NoEnd
#17: Så bra att du får i dig vätska. Många har svårt för vatten så det går bra att dricka annat.
Mvh
Mig
Kamomill brukar vara bra för mig. Om du tål det.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#18 Vet om det men avskyr sövning, mår dåligt efteråt och sambon måste vara med, och jag måste vara ledig osv. Så spelar ingen roll att jag är sövd i mitt fall.
Kollat på antiflammatoriskt men blir väldigt enformig kost för min del när jag kollat det. Då det ingår mycket grönsaker och inga mejeriprodukter tex vilket inte fungerar för min egna del.
#18 Total omöjlighet att släppa all stress hemma med småbarn, djur och hus som ska skötas dock. Och nej jag kan inte lägga över allting på sambon.
#22: Om du tror att det är stressrelaterat så kan du kanske testa yoga eller meditation så att du klarar av stressen bättre.
#21: Varför skulle du inte kunna vara ledig för det? Och varför skulle inte din sambo kunna följa med?
Vad är det som stressar dig i så din hemmiljö? Det låter inte bra att det är ”totalt omöjligt” att inte stressa med ett barn och djur. Kan du få mer avlastning? Du kanske behöver hjälp att lära dig hantera stressen? #23 Kommer med ett väldigt bra tips!
- Redigerat 2023-11-19 16:30 av NoEnd
Fridaaaa, du borde förstå själv att sådana problem måste utredas av läkare och du har fått flera bra förslag här i tråden. Ta till dig dessa och sök läkarhjälp.
/Désirée
#23 Klarar av stressen, är min mage som är känslig, har den alltid varit
Testat det innan men tycker det är jättetråkigt och blir bara rastlös. Men får kolla andra medtiotationsformer och se om jag hittar någon som passar mig .)
Och du behöver inte tala idiotförklarande. jag har förklarat varför jag inte tänker bråka med dem mer, trött på det hela och orkar inte hålla på att tjafsa med dem mer och slösa mer tid och pengar på dem för att höra samma sak om och om igen. Man tröttnar när man bråkat med dem i flera år och omgångar med dem kring magen.
#25 Vänligen respektera att jag INTE kommer söka till vc/sjukhuset just nu.
Jag har varit tidigare och inte fått hjälp och kommer inte göra viss undersökning. Vill ENBART ha förslag på hemvård - ingenting annat tack.
- Redigerat 2023-11-19 16:46 av Fridaaaa
#24 Nu missuppfattade du. Skrev inte att han inte får med eller att jag inte får ledigt. Skrev att det kräver det. plus barnvakt då sonen inte får vara på förskolan då. Jag kommer inte göra undersökningen. Jag klarar inte det. Jag har svårigheter med sjukhus och sövning, och saker ner i halsen. Så vill inte ha mer diskussion kring det tack.
Menar att det är inte stressfri miljö när man har småbarn och annat som ska skötas. Totalt omöjligt. Mat ska lagas, städas, ta hand om sonen mm. Sambon avlastar det han orkar, men han jobbar heltid han också. Men spelar ingen roll, kan inte överlåta allting åt honom. Men ville bara få fram att helt stressfritt hemma är totalt omöjligt.
Jag är ute och går i skogen mycket, det är min avkoppling.
Stressen kan jag som sagt hantera, men magen kan uppenbarligen inte det i perioder då den är känslig.
#27: Du radade upp det som att det vore problem som hindrar dig från att göra undersökningen. Och därför undrade jag varför de två sakerna skulle vara ett problem. Jag tycker verkligen att du borde tänka över det, speciellt om du har haft problem sedan barnsben och som dessutom blivit värre nu.
Har ni en jämn fördelning av hushållssysslor/barn/djur? Jag förstår om du inte kan överlämna allt till honom, men kanske kan han ta det större ansvaret ett tag för att se om du ser skillnad? Jag tror egentligen inte att det är stress bakom, för då är det vanligare att man har ont i övre delen av magen. Men du själv verkar ju se kopplingar mellan stress och att din mage blir sämre.
#28 Nej jag skrev att det är det som krävs vilket blir massa meck.
Jag kommer inte göra det. Punkt.
Och vem ska ha sonen? De sjukskriver inte mig för att jag får ångest av det och behöver vara ledig 1-2 dagar efter, samt att förskolan har inte sonen för att jag tar ut semester eller sambon måste göra det.
Nej vi har inte helt jämn fördelning vilket är omöjligt
Djuren är mina så jag sköter dem till 99%, han sköter det när jag jobbar.
Sonen och hushåll beror helt på hur jag jobbar, varierar vecka till vecka.
Han kan inte ta mer än vad han gör redan. Han behöver med återhämntingen, och den uppdelningen vi har just nu är det som passar oss bäst. Och är inte pga den som magen är som den är.
Hemvård är det som gäller - vill ej diskutera någonting annat tack.
Varken ork eller lust att slösa pengar på dem mer och tjäbbla och de säger att de gjort det de kan. Och NEJ kommer inte ändra mig kring den undersökningen. Så ingen mer diskussion kring den - vänligen respektera detta.
Stress kan sätta sig på hela magen
Men sa inte att det är specifikt stress, sa att det kan vara det. Att jag tror det. Men kan ju vara annat med. Men enda jag kan koppla till då jag inte ändrat något i kosten och blir så oavsett vad jag ätit, eller om jag är ledig eller jobbar. Så vet inte
- Redigerat 2023-11-19 16:57 av Fridaaaa
#29: Du verkar ju ha både föräldrar och syskon, och din sambo också? Tror inte det skulle vara helt omöjligt med barnvakt för en sådan viktig sak. Men vägrar du så blir det inte lätt. Men då kanske du inte ska klaga på att vården är så kass när du inte ens vill ta emot basic hjälp.
Kan du inte ändra någonting i din livsstil, ingenting i matväg, du vill inte ta emot hjälp från VC så finns det ingenting att göra tyvärr.
Det man kan göra i egenvårdsväg för magproblem är livsstilsförändringar, koständring och eventuellt kosttillskott. Det finns inget mer att göra tyvärr. Eller vad tänker du själv att du skulle kunna göra? Kan du utesluta viss kost om du inte kan lägga till någon?
- Redigerat 2023-11-19 17:14 av NoEnd
#30 Min familj bor inte vid oss.
Och sambon är ju på jobbet samt med på sjukhuset i så fall så han kan ju inte ha sonen då? Han måste vara med. Men jag kommer återigen INTE göra undersökningen så vänligen sluta tjata om det nu tack
Jag kan inte ändra så mycket i matväg, eftersom jag är selektiv i kosten, inget självvalt, kan inte äta/dricka något jag mår illa av helt enkelt. Och inte sagt att jag inte vill ändra något i min livsstil men så som vi har det nu fungerar bäst för oss. Och jobbet kan jag inte påverka.
Jag har skrivit att jag FÅR INGEN HJÄLP AV VC, jäkla skillnad på det och inte vilja ha hjälp från vc. och jag KLARAR INTE AV undersökningen på sjukhuset med sövning ect. Det är med stooooor skillnad, som du måste skilja på. Ja jag blir irriterad när man skriver saker som defintivit inte stämmet.
Frågan är vad i kosten jag skulle utesluta som kan orsaka det? Kör mestadels laktosfritt. Utesluter redan kål, lök tex.
Jag sätter punkt här för tjatat om vc/sjukhuset. Jag har varit på vc många gånger och jag kommer INTE göra undersökning på sjukhuset som innebär sövning osv. Det fungerar helt enkelt inte för mig och vill att man respekterar det. Kommer INTE besvara någonting mer kring detta. Och fortsätter folk tjata - kan admin låsa tråden för just på den punkten kommer jag INTE ändra på mig under några omständigheter. Det är om de skickar in mig akut och måste göra det, absolut inte annars. Punkt. Vill att man respektera detta, tack!
#31: Jag sa inte att din sambo skulle ha sonen på sjukhuset. Utan att ni skulle ta hjälp av vänner och familj.
Jag antar att du inte får någon hjälp av VC eftersom de inte kan hjälpa dig vidare när du inte tänker göra en undersökning av magen och tarmen. De erbjuder dig den undersökningen så att de kan hjälpa dig vidare. De kan ju inte heller veta vad problemet är om de inte får undersöka dig. Hänger du med på att det är logiskt? Läkare har rutiner att gå efter och de kan inte behandla något genom att chansa sig fram att det är något. De behöver veta för att kunna ge en säker och korrekt vård.
Börja utesluta sådant som är dåligt för magen, energidryck, läsk, socker, korv etc. Googla. Testa mjölkproteinfritt istället för bara laktosfritt.
#33 Fortfarande skrev du att jag inte vill ta hjälp av vc vilket inte stämmer. Jag klarar som sagt inte av att göra den undersökningen, vilket är skillnad
Men slut på diskussionen kring det.
Jag dricker inte speciellt mycket läsk och sånt. Det är väldigt begränsat enbart på helgen. Mjölkfritt blir svårt då jag inte gillar ersättningsprodukterna som är baserade på havre, soya och mandel. Smakar vidrigt. Så blir väldigt svårt för mig att laga mat och äta frukost på mjölkfritt dessvärre.
#34: Fortfarande kan du inte skylla på att du får dålig hjälp av VC när de erbjuder dig det enda som eventuellt kan hjälpa dig. De hjälper ju dig genom att erbjuda det bästa man kan göra i din situation för att eventuellt gå till botten med problemet. Hade du gjort undersökningen hade du ju även fått fortsatt hjälp efteråt.
Sluta med det helt. Du har skrivit att du dricker energidryck några gånger i veckan. Testa att inte dricka det alls. Vilka har du testat? Det finns mängder av olika, många som dessutom smakar i princip likadant som vanliga, speciellt i matlagning med kryddor etc.
#35 Med tanke på alla gånger jag varit där och endast en läkare har erbjudit det så jo. Och man verkligen får tjata sig igenom varje besök och ångest varje gång man går dit för att man vet att man inte blir betrodd eller att de säger samma sak varje gång. Många som upplever exakt samma sak som mig.
Jag har inte druckit energidryck mer än max 1 per vecka, knappt det senaste månaden. Tror jag druckit 2 st på 4-5 veckor.
jag tycker inte det smakar likadant och soyavarianterna är katastrof för magen.
Jag har som sagt testat och fungerar inte. Varken grädde, yoghurt eller liknande. Jag tycke definitivt inte det blir samma smak och konsistens och mjölken är vidrig i kaffe och sånt tex. Så har testat men fungerar inte för mig. Blir bara att jag knappt äter något.
#36: Fortfarande så kan inte en läkare hjälpa dig vidare när de inte kan undersöka problemet. Att inte bli betrodd är en annan sak. Då får man byta läkare och i annat fall även VC. Men det kommer ändå inte spela någon roll eftersom de inte kan behandla något som demontera vet vad det är.
Okej, nyligen skrev du att energidryck var en av dina laster. Men har du minskat på den konsumtionen nyligen då?
Okej. Då kan du inte ändra på det. Testa att sluta äta socker? Korv? Rött kött?
#37 Fortfarande kan jag inte göra specifikt undersökning
Så - sluttjatat om den tack
Jag har minskat sedan en tid tillbaka. Det går i vågor det det med energidryck.
Äter mestadels kyckling och blandfärs och sånt.
Korv blir det lite mer, men är mest falukorv, äter inte så mycket annan korv i övrigt. Socker är svårt, för att det mesta idag utan socker = sötningsmedel istället. Men försöker välja produkter utan tillsatt socker - om det finns. Godis och sånt = helger annars, och då väldigt lite och inte ens varje helg (jobbar varannan helg)
#38: Och då kan de inte heller hjälpa dig.
Fundera på om det finns någonting du verkligen kan förändra. Annars spelar det ingen roll att vi andra kommer med råd. Det är onödigt om vi andra försöker vara hjälpsamma om du ändå inte kan ändra på något.
#39 Jag försöker komma på som kan vara orsak men kan inte komma på, redan ändrat en hel del sedan tidigare bland annat det med rött kött och korv och socker tex och testat det med mjölkfritt. De har gjort tester men visar ingen allergi mot mjölkprotein, laktos eller gluten, däremot kan man ju vara överkänslig. Magen är bättre med laktosfritt, är därför vi kör på det här hemma. Men mjölkfritt fungerade verkligen inte, då kunde jag knappt äta någonting.
Vill ha tips på läkemedel eller andra sätt man kan testa för hemvård.
Dricker ingen alkohol och inget med tobak
Och gör mycket i ugnen eller airfryer
Vi har minskat rejält på rött kött.
Jag äter inte stark mat
Kör laktosfritt, och vissa saker glutenfritt av de produkter där jag kan äta.
Jag äter knappt grönsaker och ingenting jag dessvärre kan ändra på, pga min selektivitet i kosten (och nej det är ingenting man alltid kan ändra på, och nej kbt hjälper inte alltid, det är väldigt 50/50).
Kör utan tillsatt socker på det vi kan köpa som finns utan det,annars blir det med socker om det bara finns med det eller med sötningsmedel (jag kan inte köra med sötningsmedel)
Fridaaaa, jag har visat den här diskussionen och några av dina tidigare, liknande trådar för 2 av mina vänner. Den ena är läkare och den andra är psykolog, båda hävdar bestämt att du behöver hjälp av psykiatrin. Några läkemedel kan du aldrig få om du inte gör dom undersökningar som krävs för att fastställa vad ditt verkliga problem är. Så vänd dig till psykiatrin.
/Désirée
Värk i nedre delen av magen kan ibland bero på endometrios eller cysta på äggstock. Har undersökningar uteslutit det?
#42 Jag behöver inte hjälp via psykiatrin, det är inte psykologiskt.
Så nej kommer inte söka dit.
#43 Kan de kolla endometrios utan titthål? För tagit upp det med gyn för några år sedan och de trodde inte det var det då jag inte hade tecken på det tyckte dem, inte klassiska tecken. cystor har de inte sett med ultraljud i alla fall
Antingen gör du dom undersökningar som du har blivit erbjuden eller så får du leva med alla dina problem, något annat finns inte.
/Désirée
#41: #41: Har du testat Silicea mag-tarmgel? Det är nog det enda som finns som inte är tabletter, kapslar eller med sötningsmedel. Tyvärr finns det inga läkemedel mot ”enbart” magont.
Alla andra tips har du redan fått. Fundera på om du kan testa något mer av dessa annars får du nog gilla läget. Lycka till.
(Och jag vet inte varför du alltid bara drar upp KBT mot din SÄ när det finns så mycket annat att testa?)
#44: Bra att de inte sett några cystor med ultraljud. Alla mottagningar har inte lika bra ultraljud. Då kan de behöva remittera vidare. Kanske du kan fråga din gynekolog om hen kan remittera till någon som kan mycket om endometrios?
Men eventuellt endometrios i magen syns nog inte bara med ultraljud. Men å andra sidan är väl risken för det mycket liten om endometrios inte finns på de vanliga ställena.
- Redigerat 2023-11-19 18:24 av [skyggis_tryggis]
#45 Jag klarar inte av att göra undersökningen, och bett flera gånger nu om att inte höra mer tjat, för kommer inte ändra mig. Många undersökningar kan jag göra men inte som innebär sövning, det går inte. Och ingenting jag kan ändra på eller påverka. Man klarar olika saker helt enkelt.
#47 De sa att det görs enbart om man har symtom för det, inte annars. Redan frågat dem mer än en gång. Men känns inte som det sitter i livmodern utan som att det är magen.
#46 För att många drar upp KBT, därav att jag nämner det för brukar vara det vanligaste som folk drar upp och enda jag känner till med förutom att anpassa själv, vilket jag redan gör.
Tabletter går bra, om man kan dela dem eller de är jättesmå.
Nej inte testat den, skulle ha gjort det men sedan har det inte blivit av. vet inte om jag gjort det för flera år sedan, minns inte allt jag testat. Men ska kolla på det under veckan. Får beställa hem det i så fall.
- Redigerat 2023-11-19 18:24 av Fridaaaa
Hur behandlas endometrios? För hört att man ska behandla hormonellt? Och jag mår skit på hormonpmedel? Om det nu skulle vara det? (Men tror inte att det är det, inte gyn heller)
Endometrios är ju lite lurigt. Bitar av slemhinnan kan lossna och hamna utanför livmodern så att säga.
Det finns ju flera symptom på endometrios. Håller du med läkaren om att du inte har tecken på det? Det kan förstås ha med magen att göra som du säger, men endometrios missas fortfarande hos många tyvärr.
#50 Svårt att säga, det är symtom på så mycket som det kan vara. Står på många "symtom" på diverse sjukdomar och problem.
#49: Förutom hormoner rekommenderas receptfria värktabletter av typen ibuprofen.
#52 Ok men hur gör de om man inte kan använda hormonellt p-medel?
ibuprofen reagerar min mage rätt ofta på :/ Om ja äter det mer än 1-2 dagar :/
Har känslig mage
#48: Jag har innan tipsat dig om bla logoped (som du själv sa att du inte varit hos) som har flera olika undersökningar, hjälpmedel, tips och betydligt större kunskap kring SÄ än både en läkare VC och du själv. Där hade du fått riktig hjälp. Men om jag minns rätt ville du inte gå dit heller.
Testa den.
Annars tycker jag att #50 har en bra poäng. Jag har sett många trådar från dig kring kraftig mensvärk och riklig mens, oförklarligt illamående, trötthet etc. Vilket alla, tillsammans med IBS-symtom är symtom på just endometrios.
#53: Jag minns tyvärr inte exakt vad hormonet heter så här på rak arm, men kanske ges det i lägre dos än de hormonmedel som du har testat och reagerat dåligt på tidigare?
Gestagen heter det nog?
- Redigerat 2023-11-19 18:42 av [skyggis_tryggis]
#55 Vet flera som skrivit att de tagit minipiller/ppiller.
Är det jag läser när jag googlar med.
Men jag tror inte det är Endometrios precis som gyn inte heller tror, men visst man kan ta upp det igen,
#54 Jag äter det jag kan äta, får leva med detta helt enkelt. Pratat med logoped och de sa att de kan inte hjälpa till när det kommer till det utan hänvisade till KBT. Så nej det stämmer inte. Och pratat med dietist, vc har typ noll kunskap kring det. Men något som sagt jag får leva med. Så end av den diskussionen.
Jag tar det in min takt, det fungerar bäst för mig.
Kraftig mensvärk har jag inte. Men mensvärk, och jag har låg smärttröskel. Riklig mens kom efter att jag fick barn, hade inte så pass innan dess.
Trötthet beror på annat än det. Inte konstigt man är trött när man jobbar heltid med det jobbet jag jobbar med, sover dåligt i perioder, småbarn mm, helt naturlig trötthet.
"Man börjar ofta med vanliga hormonella preventivmedel som p-piller och hormonspiral. Ibland behöver man kombinera olika preparat för att nå blödningsfrihet. Ibland behövs också betydligt högre hormondos än vad som räcker för att uppnå blödningsfrihet för att uppnå minskad smärta. Detta för att trycka ner den egenproduktion av östrogen som inte sällan sker i framför allt större endometrioshärdar. En fullständig hämning av ovulationen behövs som regel för att uppnå en god behandlingseffekt, vilket är bakgrunden till att blödningsfrihet inte alltid räcker vid till exempel behandling med enbart hormonspiral." ja inget av det fungerar för mig, jag måste ha helt hormonfria p-medel
Och frågan är om de kan finna om det är det, utan att göra någon titthål eller liknande?
#56: Så du hörde av dig till en logoped efter vår förra diskussion?
Jättekonstigt. En logoped SKA kunna erbjuda den hjälpen. Det ingår i både deras utbildning och arbete. Så det låter ju väldigt konstigt att du fått det svaret. Vilket sjukhus gäller detta?
#57: En gynekolog som är kunnig på endometrios borde kunna upptäcka ev endometrios med en avancerad ultraljudsapparat. Titthål lär inte bli aktuellt.
#58 Ja det gjorde jag.
Inte enligt dem i alla fall. Karlshamn. Då jag inte har sväljsvårigheter sa de att de inte kan hjälpa mig.
Men just nu vill jag ändå inte gå på någonting sånt kring det.
Känner att jag orkar inte med det också och passa in med tider, resa osv. Så inget som är aktuellt i nuläget.
- Redigerat 2023-11-19 18:59 av Fridaaaa
#60: Låter som sagt jättekonstigt. SÄ kan ju ha många fler anledningar än sväljsvårigheter. Och hur kan de ens veta det när du inte varit där och de undersökt dig? Det behöver ju inte vara något du märker själv.
Men orkar du själv inte gå så är det en annan femma.
- Redigerat 2023-11-19 19:06 av NoEnd
#61 Är svaret de gav per telefon när jag förklarade läget.
Jag har dock inte sväljsvårigheter, det märker man om man har. Och hur ska de undersöka det utan att titta ner i halsen? Har inga problem att svälja mat och så.
#62: Som sagt, jättekonstigt.
Det behöver man inte alls märka. Men du har ju problem att svälja både kapslar och större tabletter, det är en form av sväljsvårighet. Det är inte enbart begränsat till mat och dryck.
#63 Det är psykologiskt att jag inte kan göra det pga händelser, så är som en "block" för mig. Men som sagt frågan är hur de ska kunna avgöra bara genom att träffa mig och prata med mig, men är vad de sa till mig att jag inte kan äta viss mat och dryck pga smak/konsistens kan inte de hjälpa mig med sa dem.
#64: De gör undersökning av halsen, munhålan, tungan etc. Studerar hur du äter olika konsistenser osv. Som sagt det finns massor de kan göra. Sök dig till Karlskrona istället när du har ork.
#65 De kan bara titta rakt in i munnen, de kan inte titta ner i halsen eller "trycka ner" tungan med sån pinne. Klöks. De kommer inte kunna få mig att äta sånt jag mår illa av, det går inte. Det klarar jag inte på sånt ställe. Så vet inte så mycket de kan göra då. Men inte aktuellt nu, får se till våren.
Nu har tråden spårat in på annat än vad den handlar om.
#66: De kommer såklart inte tvinga dig äta massa saker du mår illa av. Du kommer främst få äta mat du tycker om i olika konsistenser. Tycker verkligen att du ska överväga det till våren.
Jag tycker ändå att det är relevant för dina magproblem. Din SÄ gör ju att du inte kan äta särskilt mycket av snäll mat för magen, och inte heller antiinflammatorisk mat, som säkert hade hjälpt dig annars. ”Tyvärr” är det ju så att ens maghälsa påverkas av det man äter. Att ha ont i magen varje dag ett tag signalerar ju att någonting är fel.
#68 Dock kommer inte logoped lösa allting med det och kommer långt ifrån lära mig speciellt många nya saker. Det kommer jag få leva med och kommer väldigt lång tid med. Jag tror inte det kommer lösa med magen dock. Ont i magen är ju inte alltid kostrelaterat :) Jag tror inte det är relaterat till kosten i mitt fall.
#69: De kanske inte löser allting. Men du lär få god hjälp. Går du in med tankarna att det inte kommer hjälpa dig och inte heller tror på dig själv så lär det dock bli svårare.
Det onda i magen behöver inte bero på din kost, men du lär inte kunna göra någonting åt det om du inte kan ändra i din kost eller gällande din stress.
#70 Skrev inte att det inte kommer hjälpa alls, skrev att det inte kommer hjälpa så mycket, skillnad ;)
Magontet kan man fixa utan att ändra kosten med när det inte är kostrelaterat
Men stressen däremot är svårare, eftersom det inte går att ändra den på jobbet och hemma är det sällan negativ stress.
Tråden kan låsas alt tas bort.
#71: Fast det vet du ju inte alls förrän du varit där. Testa att tänka lite positivt istället! Och jag skrev inte heller att du skrivit att det inte kommer hjälpa alls.
Då verkar du ju ha svaret på din egna fråga. Att det inte beror på nuvarande kost. Att snäll kost inte kommer hjälpa och att det beror på stress som du inte kan undvika. Då finns det ju ingenting som någon här kan hjälpa dig med.
#73 Jag är realistisk. Skillnad på det och negativ 👍
Jag skrev att jag TROR inte att det beror på kosten. Och inte skrivit någonting kring snällkost och inte skrivit att det 100% är stressen. Så varför förvränga saker till något jag inte skrivit? Du gör det rätt ofta och så blir det hela bara fel och negativt trots att det inte är så som du påstår. Bara tråkigt anser jag i alla fall.
Jag tror dock det är annat än kosten, skillnad om jag ätit massa skräpmat, godis osv men det gör jag inte. Äter vettig kost även om jag inte äter massa grönsaker.
Jag tror inte det är kosten som är orsak. Kan vara annat men jag tror inte det är kosten. Mycket det kan vara när det är magen
Men jag väljer att avfölja tråden nu, då folk ändå fortsätter tjata om sjukhus/vc trots att jag skrivit att jag inte kommer gå dit - så känner att tråden inte kommer någonvart ändå.
Tack för mig här 👍
#74: Man kan vara realistisk och positiv samtidigt! :)
Du skrev följande: ”Magontet kan man fixa utan att ändra kosten med när det inte är kostrelaterat”.
Där står det att det INTE är kostrelaterat. Inte att du ”inte tror” att det är det. Jag förvränger ingenting. Och du brukar alltid säga att folk förvränger saker i dina trådar. Du tror inte att du kanske är otydlig i det du förmedlar istället? Du skriver ofta ganska luddigt. Det är ju konstigt om 100-tals personer alltid förvränger det du säger.
Men du, varsågod för hjälpen! Du kan ju testa att vara tacksam för att människor tar sig tid att hjälpa dig. Vilket du också fått påpekat till dig 100-tals gånger.
Lycka till!
Trög tarm kan ju göra rätt ont jag brukar ligga på magen och massera medsols runt naveln då brukar det släppa så det kan man ju testa med ifall inget annat funkar
Betr Omeprazol så tycker jag att Losec är mycket bättre.
Vissa kapslar kan man dela och hälla innehållet i vätska utan att försämra verkan.
Byt vc om du känner att du inte får hjälp
Sorg är kärlek som blivit hemlös
- Redigerat 2023-11-19 21:53 av beem
Jag tycker att det låter som inflammerade tarmfickor. Det kan man få av förstoppning, men även av stress. Så var det i mitt fall.
Går att hjälpa med 2-3 dagars intag av buljong. Undvik helt mejeriprodukter dessa dagar.
Helt klart är det pga av stress du får dessa symtom.
#43: Tänkte precis skriva detta.
Jag hade det i tonåren och då hade jag ont i nedre delen av magen.
Inte alltid men ganska ofta.
Jag gjorde undersökning på gyn på sjukhuset och det var en godartad cysta på ena äggstocken.
De skulle operera bort den men den sprack av sej självt.
Så TS….ta kontakt med gyn så får de kolla. Kan säkert göras enkelt med Ultraljud.
EDIT: läste vidare i tråden och sett att du redan kollat upp detta. Men vore jag du så skulle jag ringa gyn igen och be de kolla lite till.
Annars tycker jag du fått bra råd i tråden.
VC kan inte göra mer för dej eftersom du vägrar göra undersökningar som måste till för att utreda. Förstår att du inte vill/kan göra de. Men då kommer du heller inte vidare och du kan heller inte skylla de för att de inget gör.
Hoppas din mage snart blir bättre.
- Redigerat 2023-11-20 11:12 av [Mia-45]
#0: kan du beskriva vart i magen det gör ont?
Vad är det för typ av smärta, ex molande, huggande osv
Beskriv dina symtom❤️?
#0:jag är super ny här… såg att du hade förklarat redan.. så ber om ursäkt för.
Men vill gärna kunna hjälpa dig❤️
Jag har levt med smärta dagligen i magen sedan 2014..
Jag har även jobbat på akuten, IVA och NIVA.
Frida, jag vet inte om du läser i tråden längre men jag tänker på det där med stress. Jo, jag vet, det är inte vad du ber om hjälp med men stress påverkar magen - både positiv och negativ stress.
(Själv undersökte jag magen på alla håll och kanter när jag växte upp med mer eller mindre kroniska magsmärtor. Klockrena psykosomatiska symtom ser jag ju nu som vuxen. Menar inte att det är vad du har problem med, bara att magen är komplicerad.)
Ok, så situationen på jobbet och hemma är inte så mycket att göra något åt, med andra ord får du försöka jobba med dig. Om magen inte pallar med stressen så är det inte magen som inte pallar, det är du.
Förutom promenader, finns det något annat sätt du kan hitta ro, energi och återhämtning på?
Jag fattar mycket väl att det är slitigt att vara småbarnsmamma, ha den typen av jobb och så vidare men uppenbarligen mår du inte så bra - det kanske kan vara bra att titta på det från helt andra vinklar?
Jag får själv fnatt på klämkäcka appar och folk som tycker att man "ska ändra inställning till sitt liv" men kanske det finns något där ändå att fundera över.
Att liksom se över helheten?
Samtidigt - får du ordning på magen så kanske resten av dig mår bättre också. Alltmer forskning tyder på att stor del av vår hälsa sitter i magen, även sånt som man vanligtvis inte relaterar till den delen av kroppen.
Har du pratat med någon i en hälsokostaffär eller liknande? Visserligen så tycker jag att de ofta har ganska mycket hokus pokus-medel men en del grejer har god effekt. Om du pratar med dem IRL så kan du dessutom be att få se eventuella kapslar/tabletter etc för att avgöra om du kan ta dem eller inte.
Samma sak med flytande medel, givetvis.
Värme kan hjälpa en öm mage, ibland kan det även hjälpa med värme vid ryggen.
En annan sak som kanske låter lite långsökt men som "avlastar" magen är faktiskt att träna upp rygg och mellangärde. Med bra coreträning kan magen liksom ligga mer avslappnat utan att behöva jobba med att bära upp kroppen.
Det är naturligtvis inte tarmarna som fixar den biten ändå men det hänger som sagt ihop.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com