Mat efter magsjuka
Magsjuka - ja, det får kanske vi som jobbar med barn lite oftare än andra.
Men vad vill du äta när du precis har varit magsjuk…?
Från 1177 och vårdcentralen rekommenderas "snäll mat".
Men det enda min kropp skriker efter varje gång är: pommes frites och bernaissås (som jag normalt aldrig äter i vardagen). Den här gången kräver kroppen också att få skivad rödlök (!).
Jag gissar att min kropp vill fylla på med energi. Fort. Och ofta brukar pommes frites och bernaissås fungera utmärkt. Så varför inte lyssna till kroppen.
Det är klart - skulle det förvärra symptomen så skulle jag säkert lyssna till kroppen och äta ris och dricka the….
Hur gör du?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
kokt fisk och ris, te, rostat bröd…
kokar också vätskeersättning… kokt vatten med socker och salt typ
#0: Pommes frites och färdigköpt bearnaise, kallar jag inte för energi-mat. Det kallar jag skräpmat, såvida det inte är hemgjort.
The, rostat bröd och Delikatess-bröd brukar vara standard här.
Men apropå pommes frites så fick jag råd från en sjuksköterska; som varit med länge inom sjukvården, att äta kokt potatis!
Har testat detta och det fungerar suveränt! Lugnar magen och gör så man får behålla maten utan att kräkas mer.
- Redigerat 2023-11-09 16:35 av Vixxen
#2 Det är i högsta grad skräpmat (vilket är anledningen till att jag aldrig äter det annars) - men det är i högsta grad späckat med energi.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#3 Som barn mötte jag en sjuksköterska som sa att man kan prova att äta det man är sugen på. Hon menade att det brukar man få behålla.
Händer väldigt sällan tack och lov, men jag har lärt mig vad jag kan äta och dricka UNDER en magsjukeperiod eller då magen är i totalt uppror.
Då funkar det bara att sakta smutta i sig vispad sockerdricka. Vanligt vatten är inte ens ett alternativ för då kommer allt bara upp igen. För den som undrar så gör vispande med en elvisp att själva kolsyran försvinner. Men resten är kvar. Så det blir lite som sötat smaksatt vatten.
I matväg så är det vänlig mat som gäller. I mitt fall inga kryddor och inte heller kräver att tuggas. Vaniljyoghurt och vaniljglass är beprövade saker för mig och intas de i sakta mak så går det utmärkt.
Efteråt så finns det ingen särskild mat jag brukar hålla mig till. Utan det får bli lite vad man är sugen på. Men då är inte heller magsäcken tom längre.
Jag brukar först bli extra törstig efter magsjuka och bli jättesugen på Juice, och mjölk (man förlorar ju ofta mycket vätska, speciellt om man har spytt )
Men efter det så brukar jag äta soppa, som sparrissoppa eller tomatsoppa med lite bröd..och ev någon frukt som äpple..
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Jag blir alltid extremt sugen på pizza efter att ha varit magsjuk. Specifikt flottig pizzeria-pizza och inte hemgjord. Med massor av pizzasallad.
Har hittills inte vågat testa att äta det direkt när suget dyker upp, även om jag ser det som främsta tecknet (för mig) på att själva sjukan är över. Under tiden jag är magsjuk tappar jag matlusten helt och får mest i mig vätska, möjligtvis lite yoghurt. Även om jag vanligtvis har stålmage känns det då lite väl att gå från tom mage till pizza. Så jag brukar testa med lite snällare mat under ungefär ett dygn först, men efter det har det alltid gått bra att äta pizza :)
//Jessie
Tänk också gärna på att b-sås kan få dig att bli magsjuk igen.
(Själv blir jag magsjuk av det… otroligt sjuk… då det kommer aldrig in genom min dörr.)
- Redigerat 2023-11-09 19:55 av Grodan
#9 Nej då, det har aldrig hänt! Men jag äter det som sagt mest bara när jag har varit magsjuk. Då i form av pulver som vispas ut i vatten och värms upp ordentligt.
Jag brukar vilja äta björnbär och kanske ha lite havredryck till det, precis í början.
Sedan när jag känner att jag klarar av mat igen så tycker jag att det är gott med kulpotatis, picklad rödlök, körsbärstomater och hummus med vitlökspulver.
Isglass har varit min räddning nu senast då jag hade magsjuka.
Om man varit magsjuk, så ska man inte äta det som retar magen, såsom starka kryddor, lök, kål, fett m.m. Helst kokt mat, som kokt fisk, kyckling, ris, kokt potatis.
Man bör undvika sockerstinna produkter.
#13 Precis, det är de klassiska rekommendationerna.
Ändå skriker kroppen efter något helt annat, och även den här gången visade sig pommes frites, skivad rödlök och bernaissås fungera utmärkt.
Magen mår prima! 😊
Kan ju vara så att kroppen skriker efter mineraler och vitaminer efter magsjuka, så varför inte pröva Resorb vätskeersättning först och sen äta något lite.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#14: Visst, men din hjärna vet inte allt heller så då går det till sådana maträtter som den känner till. Det finns annan mat som innehåller sådant som din "kropp" skriker efter, och som är betydligt bättre för din mage.
Jisses, ibland vill jag inte äta något annat än sötsaker men det betyder ju inte att det är den rätta vägen att gå. :D
#16 Självklart. Jag har läst rätt många poäng näringslära och ännu fler poäng i fysiologi. Men här var jag road av fenomenet, att bli sugen på något som varken är särskilt nyttigt, skonsamt och som jag aldrig äter annars. Men som jag får ett sug efter just efter magsjuka, och som jag varje gång dessutom verkat må utmärkt av (magen visar inga tecken på att bli provocerad).

Jag brukar äta det kroppen säger att den vill ha
Ofta salt kolhydrater
Pommes pasta sockerdricka kan jag också bli sugen på
.
Misstänker att det är det jag förlorat när jag varit sjuk
När vi var i Thailand senast blev jag rejält magsjuk och då åt jag kal kycklingsoppa med mycket salt.
Stolt ägare till tre La permer